Jag är bekant med både Google och GMF, men jag frågar för att jag vet ju inte vad som blir "rätt".
Misstänker att jag skall ha en 2-polig on-on-on och att den skall kopplas såhär ,
men jag vet ju inte om den kopplingen gäller för en sådan switch och om det ens blir rätt (alltså att det ger hals-bägge(parallella)-stall).
Därav min fråga.
Om man har plats för två treläges miniswitchar är det enklare. Båda åt samma håll för "det ena" läget, "åt olika håll" för andra läget och i mitten för opå för än den ena, än den andra eller kanske båda...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Roger Hedin skrev:Om man har plats för två treläges miniswitchar är det enklare. Båda åt samma håll för "det ena" läget, "åt olika håll" för andra läget och i mitten för opå för än den ena, än den andra eller kanske båda...
Va?
Det fungerar alltså inte att göra som jag postade, eller på vilket sätt är ditt sätt lättare?
Ditt funkar säkert bra. Att jag skrev så är att min gitarrist på det glada 80-talet utrustade sin Strata med tre treläges brytare vilket tillät avancerade kombinationer. Kör så enkelt du kan. Fast jag förstår inte varför man vill ha switch istället för volymer. Möjligtvis en switch för att växla mellan serie- och parallellkoppling...
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
Roger Hedin skrev:Ditt funkar säkert bra. Att jag skrev så är att min gitarrist på det glada 80-talet utrustade sin Strata med tre treläges brytare vilket tillät avancerade kombinationer. Kör så enkelt du kan. Fast jag förstår inte varför man vill ha switch istället för volymer. Möjligtvis en switch för att växla mellan serie- och parallellkoppling...
Ok.
Men hur blir det enklare med två treläges-switchar?
Två av/på kan jag tänka mig, men...
Menar du att man som du beskrev kan välja mellan både serie och parallel samt var mick för sig?
I vilket fall får jag inte plats med pot'en, utom behöver byta ut dem emot en mini-switch.
Ett nödvändigt ont.
Ente skrev: sorry, hittade iaf den här schematiska bilden.
Ente skrev:Så
A1+ B1 från t.ex. hals
A2 + B2 från brygga
A0 + B0 till pot
Mittläge blir då parallellt
Borde funka. .
Tack.
Men är det verkligen en DP3T jag skall ha?
http://www.talkbass.com/threads/dpdt-on-on-on-vs-dp3t-on-on-on.742855/ skrev:
If you are seeing DP3T switches with only 6 terminals, the info is either incorrect, or a stock image of a DPDT was used for the part, if you are looking online.
A DP3T switch is actually a 4PDT On-On-On switch with external jumper wires soldered in to allow it to function as a double pole switch with three throws.
Är det då en DPDT-swich som du har postat bild på, men att den ska kopplas annorlunda gentemot den bilden jag postade tidigare?
Eller är det olika switchar?
Ah, jag blir inte klok på detta.
Det står DP3T iofs, men jag hittar att samma typ även benämns DPDT, och ja - jag får den till att Du ska koppla enligt mitt förslag om Ingen tycker annorlunda. Då får Du A1 kopplat till A0/B0 i ena läget
Och
B2 kopplat till A0/B0 i andra läget
dvs ena eller andra puppan till den gemensamma mitten (A0/B0) som går till poten.
Och i mittenläget är både A1 och B2 kopplat till A0/B0 (pot) = parallel..
Ente skrev:Det står DP3T iofs, men jag hittar att samma typ även benämns DPDT, och ja - jag får den till att Du ska koppla enligt mitt förslag om Ingen tycker annorlunda. Då får Du A1 kopplat till A0/B0 i ena läget
Och
B2 kopplat till A0/B0 i andra läget
dvs ena eller andra puppan till den gemensamma mitten (A0/B0) som går till poten.
Och i mittenläget är både A1 och B2 kopplat till A0/B0 (pot) = parallel..
Jag har fortsatt att kika runt och det verkar som att det är en DPDT (2-polig on-on-on) som jag skall ha, men hittade även ett tredje alternativ.
Förstår dock inte skillnaderna, eller var jag skall löda vad.