För länge sen bad jag er baspratare om hjälp med ett test på D’Addarios Felxsteels strängar, där jag fick ovärderlig feedback från folk som tog testandet seriöst, vilket var extremt uppskattat här på vår sida. Återigen ett stort tack till alla er som tog er tid att testa.
Då var det en sträng som var på väg ut på marknaden men nu sitter jag här med en ny bassträng som är på beta stadiet och där feedback från användare skulle vara ännu mer värt.
Några av er som har lite koll på den killen i bandet med (oftast) sexstränga, en förkärlek för området efter 12 band och för stort ego (gitarrister alltså) vet kanske att det för runt två år sen kom en ny gitarrsträng kallad NYXL (New York XL). En helt ny sträng baserad på en ny stållegering som gör att den håller stämningen kanske 10 gånger bättre än en vanlig gitarrsträng, håller tonen som en coated sträng (men inte är det), inte går av lika lätt osv, osv. Strängen har blivit en kioskvältarframgång av enorma proportioner.
Nu är tanken att testa samma koncept på bassträngar och jag sitter med några få confidential beta samples, prototyper, på dessa. Även om vi har fått en ganska bra bild från vårt eget testande är ändå inget lika bra som ett test från någon som aktivt spelar bas (jag är ju en av de där nissarna med tunna, plinkiga, strängar).
Helt enkelt, jag vill ha lite testkaniner som är aktiva basister och som kan spela bas.
D’Addario själv beskriver strängen så här.
”NYXL Bass delivers expanded sonic range with deep powerful lows, focused punch and extremely accentuated harmonics - all with more sustain and tuning stability than ever before”
Jag har 3 set 45-100 och 3 set 50-105 som jag vill få testade.
Är du intresserad av att vara en försökskanin, bland de första i hela världen faktiskt, så skicka mig ett PM där du kortfattat beskriver dig själv, vad du spelar och vad du spelar med (utrustning). Jag ser gärna att du är en relativt aktiv bassist som kommit förbi nybörjarstadiet (läs som har lite koll på ljud och spel). Jag förväntar mig att du testar lite mer seriöst än ”gott med nya gratis strängar” och att du återkommer med feedback med dina åsikter.
Sprider du dina åsikter på dina sociala media (och här i tråden) är det självklart ett enormt bonus.

Mvh
Magnus