Köpte min första kontra precis!
2 frågor.
1 strängarna, ska de efter sadel gå över den rullen man lindar dom runt?
2 har inget stativ, hur förvara man den bäst? Ställa aset mot väggen bara eller lägga den ner på sidan?
Köpt kontra. 2 frågor
- slarvid
- Medlem+
Köpt kontra. 2 frågor
Starkare: ardbeg, springbank
-
- Medlem
Re: Köpt kontra. 2 frågor
Dom brukar ha en väldig förmåga att tippa om dom står lutade utan stativ. Så liggande är väl bättre men stående i stativ bäst.
- fieldflower
- Hedersmedlem
Nåt ställ kanske? http://www.thomann.de/se/staell_foer_kontrabaser.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns ju både smidiga och inte-så-smidiga modeller.
Finns ju både smidiga och inte-så-smidiga modeller.
Medlem i PB50+
- hitman
- Medlem++
Re: Köpt kontra. 2 frågor (edit)
EDIT: Jag skulle nog tro att strängarna ska gå över stämskruvens axel, så är det på min kontra och när jag försökte googla så verkar det vara det vanliga.
https://www.youtube.com/watch?v=7lrdih_NJ90" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du strängar om, ta en sträng i taget och låt de gamla sitta kvar så länge - om man släpper alla strängar samtidigt så kan ljudpinnen (pinne som sitter hopklämd mellan lock och botten och hålles fast av strängarnas tryck) trilla loss. Dyrt och/eller krångligt att fixa.
https://www.youtube.com/watch?v=7lrdih_NJ90" onclick="window.open(this.href);return false;
Om du strängar om, ta en sträng i taget och låt de gamla sitta kvar så länge - om man släpper alla strängar samtidigt så kan ljudpinnen (pinne som sitter hopklämd mellan lock och botten och hålles fast av strängarnas tryck) trilla loss. Dyrt och/eller krångligt att fixa.
Senast redigerad av hitman den tis 02 feb 2016, 14:55, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P-bas '76, HPD P51-bas Warmoth-hals, Bjärton kontra 50-talet, HPD bandlös P-bas, Yamaha RBX 375, SD Curlee/Hondo II, basukulele samt hembyggd elkontra.
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!
EBS Reidmar250, TKS 1x12", fEarful 15", EBS Microbass II.
VÅGA VÄGRA VOLVO !!!

- Nick
- VIP medlem
- Kontakt:
Det bästa är ju ett ställ. Annars funkar det att lägga den ner på sidan.
-
- Medlem
Strängarna skall gå över stämskruvens axel.
Jag lägger alltid min bas på sidan.
Jag lägger alltid min bas på sidan.
Musik är det enda språk som inte behöver översättas. Citat från Annelie Westerlund, sekreterare i Sveriges Spelmäns Riksförbund.
- Svensson
- Forumvärd
Har aldrig blivit av att köpa ställ, på gig och i replokalen får den ligga på sida och hemma får den stå i ett hörn.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+