att det skulle ta tills man blev 20..

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

TDHP skrev:
Foxbat skrev:Nykterist? Vet du hur syndigt full man kan bli på trefemmer? Jag får de goaste kvällarna med ett gäng folkisar. Då ska det bara va folkisar!
Jag dricker faktiskt i stort sett bara 2,8:or! Fast många!
Själv klarar jag inte av folköl. Kroppen tror att den ska få nåt rejälare men blir grundlurad, och så slutar det bara med sjuttioelva toabesök, några gäspningar och en lätt huvudvärk.

4,5-6% är lagom för vanligt lager, är det svagare eller starkare dricker jag hellre kranvatten - det gäller för de första 8-10, efter det blir jag mindre knusslig ;-)
Användarvisningsbild
saft
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av saft »

Taurus skrev:Angående min personliga nykterhetspolicy på scen så är det absolut inte något IOGT-predikande från min sida, och bandkamraterna tar sig gärna några svala både före och under gig och spelar lika bra för det.

Det handlar mest om att jag själv tycker att jag tappar skärpa, det räcker med en pilsner för att det ska kännas som "latency" om ni förstår vad jag menar.

Sen är det egentligen mest inbillning från min sida, när jag lyssnar på liveinspelningar så hör jag ingen skillnad på mitt spelande med eller utan ett par öl innanför västen, men eftersom det KÄNNS bättre för mig att lira nykter på scen så kör jag på det, och låter andra dricka som de behagar så länge det inte går ut över spelande eller uppförande.

precis samma sak här, blir as osäker på mej själv, antagligen blire ingen skillnad, men jag tror att jag kommer bli sämmre, så då blir ajg sämmre, motvänd placebo

har baj the vej aldrig fått beatlt för ett gigg:P
------------------------------------------ROCK----------------------------------------------------
https://orcd.co/urtidsdjur
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

saft skrev:
Taurus skrev:Angående min personliga nykterhetspolicy på scen så är det absolut inte något IOGT-predikande från min sida, och bandkamraterna tar sig gärna några svala både före och under gig och spelar lika bra för det.

Det handlar mest om att jag själv tycker att jag tappar skärpa, det räcker med en pilsner för att det ska kännas som "latency" om ni förstår vad jag menar.

Sen är det egentligen mest inbillning från min sida, när jag lyssnar på liveinspelningar så hör jag ingen skillnad på mitt spelande med eller utan ett par öl innanför västen, men eftersom det KÄNNS bättre för mig att lira nykter på scen så kör jag på det, och låter andra dricka som de behagar så länge det inte går ut över spelande eller uppförande.

precis samma sak här, blir as osäker på mej själv, antagligen blire ingen skillnad, men jag tror att jag kommer bli sämmre, så då blir ajg sämmre, motvänd placebo

har baj the vej aldrig fått beatlt för ett gigg:P
Jag ska inte fortsätta med några långa utläggningar, men för mig är sexet med att spela live en kombination av publikfeedback och, när det är bra, att bandet smälter ihop till en organisk enhet, och det är det sista jag tycker man tappar med pilsner i kroppen. Visst, det spelar inte så stor roll när man brötar rock eller spelar upp till kramgo dans, men oavsett genre så tycker jag personligen att man tappar nåt där.

Eller så inbillar jag mig bara att jag är en pretto konstnär och borde chilla och knäcka några Tuborg istället ;-)
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

För mig beror nivån av alkoholintaget totalt på vilket band jag lirar med. Som nu på lördag med coverbandet skulle jag nog kunna hälla i mig en hel del utan att det skulle kännas dumt, men med meadows end räcker ett par stycken för att jag ska känna av "latencyn" desto mer.

Tror jag ska ha bilder från min allra första spelning-94 eller 95 var det, på en lokal musiktävling. Toknervös innan, toknervös på första låten, men sen släppte det. Värst var väl att man både basade och leadsjöng på den tiden så man kände blickarna på sig desto mer då.
Användarvisningsbild
Valek
Medlem

Inlägg av Valek »

hehe... mitt första (och hitils enda) "gig" var när jag lirade växelbas till några nubbevisor på Lillängens Villaägareförenings Kräftskiva. Åsynen av en röjjande Valek med corvetten nere vid knäna torde ha förvirrat de flesta i publiken :P
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

Valek skrev:hehe... mitt första (och hitils enda) "gig" var när jag lirade växelbas till några nubbevisor på Lillängens Villaägareförenings Kräftskiva. Åsynen av en röjjande Valek med corvetten nere vid knäna torde ha förvirrat de flesta i publiken :P
Ojojoj Pelle jag kan se det framför mig, att man inte var där! :shock:

Ni som säger att ni har bilder och filmer från första giget, svälj stoltheten och visa upp nu för fan :D Jag lovar att jag skulle visat om jag hade minsta lilla pinsamma bild eller video. Nu har jag inte ens bild eller video, än mindre pinsam! :roll:

Ajuste nu har jag lirat live ikväll igen! Jag kom för att kolla in min kompisars soundcheck och eventuellt ha några åsikter men så visade det sig att ett av banden saknade bassist så jag anmälde mig frivillig och ryckte in! Blev ett lugnt gig med enkla 3-4 ackordslåtar :roll: följt av att bandet ville ha mig som deras bassist men ack, dom får klara sig utan mig.. Ah det är soft att spela live alltså, två dagar i raken helt oplanerat, jag börjar få smak för det här :D
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Första spelningen var på en fritidsgård några mil utanför Oskarshamn i Småland där jag är född och uppvuxen. Jag var 9 år gammal och spelade i ett band med lite äldre folk. Det fanns inte så värst många basister i smålandsskogarna då så dom fick ta med det som fanns att tillgå. Min farsa körde oss till spelningen och innan vi skulle gå upp och spela gick farsan ut genom bakdörren och bad mig låsa efter honom. Det klarade jag inte av för jag var något helt vansinnigt nervös. Till råga på allt hade mina kära bandkamrater lurat mig att sjunga första låten på giget. Helt hemskt. Jag var inte bara 9 år gammal, jag var skitdålig på att sjunga också och det visste jag om. Fy faan!

Andra spelningen var några veckor senare även denna gång på en fritidsgård och jag tror att det var på Lucia om jag inte minns fel. Mitt i natten. Vi gick på klockan 3 ca och folk satt och sov. Typ drogfri rockgala för ungar på den lokala fritidsgården. Jag vart inte ett dugg nervös denna gång. Nervositet dämpas av trötthet lärde jag mig då. Jag var dödligt trött och ville mest som största delen av publiken sätta mig i ett hörn och sova. Jag var fortfarande 9 år gammal. En 9-åring ska inte spela rockmusik på en fritidsgård klockan tre på Lucia natten. Jag fattar inte så här i efterhand vad mina föräldrar höll på med.

Tredje spelningen var ytterligare några veckor senare på en nyårsfest i IOGT-lokalen i Ishult. Någon här som varit i Ishult? Kan inte tänka mig det. Vi spelade ganska sent denna gång också och publiken vart betydligt äldre och jag har inte vare sig förr eller senare sett så mycket fulla människor i en IOGT lokal. Jag hade dagen till ära lånat en gigantisk basförstärkare av en bekant. Den var mycket högre än vad jag var. Efter spelningen kissade jag på en tjej av misstag. Det var jättekö till toaletten så jag sprang ut i skogen och ställde mig. Småländska landsbygden mitt i natten på vintern är mörkare än vad man tror är möjligt. Bakom trädet som jag valt att uträtta mitt behov emot låg det en tjej och kräktes och det såg inte jag förrän jag hade kissat på hennes fot. Hon märkte inget och jag sprang raskt tillbaka in och bad någon äldre att få in tjejen så att hon inte skulle frysa ihjäl. Detta var också det första giget då jag fick betalt. Fast det blev lite konstigt. Han som hade ordnat spelningen kom inte ihåg vilka som arrangerat det hela så han tog helt sonika och fakturerade fritidsförvaltningen i Oskarshamn. Och dom betalade. Jag är ganska övertygad om att kommunen inte hade någonting med den där nyårsfesten att göra. Men jag hoppas att brottet är prescriberat då det är snart 33 år sedan.

Bandet spelade gamla Kinks, Cream, Slade och the Animals låtar. Det där vart början på mitt musikliv.

//Jan
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Spelade första gången för ganska exakt en vecka sen. I skolan skedde det och vi spelade Smells like teen spirit.
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jag spelade marschkagge med blåsorkestern inför 35000 pers på Råsunda en gång, landskamp Sverige - Portugal. Det ni!

Fast det var iof INGEN som lyssnade... :roll:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
the_great_alfonzo
Medlem+++

Inlägg av the_great_alfonzo »

första gången jag spelade live var med Bilda's musikskoleprojekt, var rätt OK, spelade Always on the run med Lenny Kravitz(som jag inte uppskattade då :? ) och nån mer låt...
Skriv svar