Vad använder ni?
Tänker inte köpa nåt svindyrt för 2500 spänn.
Har en Creamer från T-rex i butiken men har inte orkat åka upp och testa det...

Vet egentligen inte vad jag ska med det till, men fick nåt ryck att jag "behöver" ett...
Jag är supernöjd med min EHX Memory Toy. Den kan även snedstämma delaysvansen så att det liksom blir delay och chorus i ett. Ett kort delay är "grejen".blackparkas skrev:Hm... Delay säger du?
Det har jag aldrig känt något behov av.
Känns helt oanvändbart på bas om man inte ska hålla på med cirkusbasism!
Alt. ställer ett kort snabbt delay så det låter reverb...
Svårt att förklara, men när jag hörde mrbaloo.jr ratta in ett sånt ljud i sin Boss ME-50B så fattade jag direkt att ett sånt ljud måste jag bara ha. Rattade in det i min Zoom B3 men ville ändå ha det i en mer kompakt pedal. Så det blev en Memory Toy. Fantastiskt luftigt och snyggt, speciellt på bandlöst.blackparkas skrev:Men varför?
Alldeles utmärkt liten burk! Mycket "luftighet" för pengarna i den burken!blackparkas skrev:Hall of fame brukar jag alltid ha hemma i butiken, just nu är jag utan dock...
Exakt. Ett kort delay som ger en liknande känsla som reverb, typ 500ms och 3-4 ekon. Eller ett slap-delay.Volumen på delayet får man trimma in efter läget. Jag har haft lättare att hitta ett sound med rymd som inte tappar pregnans med delay än med reverb. Ett reverb i bandsammanhang ger oftast bara en mosig och odistinkt ton med bas. Det är helt annorlunda med elgitarr...blackparkas skrev:Hm... Delay säger du?
Det har jag aldrig känt något behov av.
Känns helt oanvändbart på bas om man inte ska hålla på med cirkusbasism!
Alt. ställer ett kort snabbt delay så det låter reverb...
TC gör grymma reverb! Har både HOF och mini HOF (för gura alltså)Roger Hedin skrev:Alldeles utmärkt liten burk! Mycket "luftighet" för pengarna i den burken!blackparkas skrev:Hall of fame brukar jag alltid ha hemma i butiken, just nu är jag utan dock...
Jag använder reverb i Stairway to heaven och Thank You i Zeppelinbandet, annars aldrig. Blir inte utslitet direkt...victorstoltz skrev:Har ett RV-7 från Digitech. Helt ok. Gör standardreverb bra. Inte superkonstiga grejer. Har för mig att det var rätt billigt. Hade hellre haft ett hall of fame...
Jag blev så pass nyfiken att jag lyckades hitta rätt trots att din länk inte funkadeGrafen skrev:Fjäderreverb är väldigt bra om man ska spela "gammal" musik a la Shadows och liknande. Här lirar jag ihålig bas med plektrum genom en Dual Showman och massor av reverb.
Aslan skrev:Förlåt en gammal sur grinig rockräv, men vad använder man reverb och delay på bas till?
Är det bara till solospel eller använder ni det i bandsammanhang också?
Hm... Man kanske ska köpa lös Dual Showman:en som står här i butiken då...Musikanten skrev:Jag blev så pass nyfiken att jag lyckades hitta rätt trots att din länk inte funkadeGrafen skrev:Fjäderreverb är väldigt bra om man ska spela "gammal" musik a la Shadows och liknande. Här lirar jag ihålig bas med plektrum genom en Dual Showman och massor av reverb.![]()
https://www.youtube.com/watch?v=7QvsBg6N9io
Aslan skrev:Förlåt en gammal sur grinig rockräv, men vad använder man reverb och delay på bas till?
Är det bara till solospel eller använder ni det i bandsammanhang också?