Roger Hedin skrev:Skit... är det inte något som hör Norrlandsporten till...?blackparkas skrev:...Självklart!
Lika som att man får tycka att jag/min butik är skit, vilket jag är ibland!![]()
![]()
![]()
![]()
(Pun intended...)
Det kan du skriva upp!!!

Roger Hedin skrev:Skit... är det inte något som hör Norrlandsporten till...?blackparkas skrev:...Självklart!
Lika som att man får tycka att jag/min butik är skit, vilket jag är ibland!![]()
![]()
![]()
![]()
(Pun intended...)
+1hitman skrev:Fast på senare år har jag nästan bara köpt prylar på PrataBas, där hittar man de kunnigaste och trevligaste säljarna
Just det, här sitter alla och skyller på stortysken och dåligt bemötande för att musikaffärerna tvingas lägger ner en efter en så är det i själva verket pratabas som är boven i dramatbassace skrev:+1hitman skrev:Fast på senare år har jag nästan bara köpt prylar på PrataBas, där hittar man de kunnigaste och trevligaste säljarna
Dumma, dumma jätte-dumma PrataBasSvensson skrev:Just det, här sitter alla och skyller på stortysken och dåligt bemötande för att musikaffärerna tvingas lägger ner en efter en så är det i själva verket pratabas som är boven i dramatbassace skrev:+1hitman skrev:Fast på senare år har jag nästan bara köpt prylar på PrataBas, där hittar man de kunnigaste och trevligaste säljarna.
Därför får dom heller inte lova att det tar 1 vecka som mest att ta hem en vara, och sen slutar det med 4 veckor i kombo med dåliga ursäkter och en mindre detektiv insats från mig som kund.blackparkas skrev: Hur ska butikerna kunna lagerhålla något roligt när folk inte handlar ändå?![]()
Du har alltså besökt Jam i GBG?!?!BasBert skrev:... jag ska gå in i musikaffärer där det står ett gäng drönare bakom disken, några till på ett annat plan, som inte lyfter ett satans finger när man kommer in för att man inte ser ut som en hypad 20-25 åring med tatueringar?
Förmodligen har jag mer cash i fickan, mer musikaliska erfarenheter än någon av dem, och kan förmodligen spela skjortan av vem som helst inom en radie av 10 butiksmeter om de bara gav sig tid att visa en uns av intresse.
Ge mig en anledning att låta bli att klicka med "musen" åt tysken några 100 mil bort istället?
/BasBert
Kanske någon med butik har några synpunkter ? Detta är j-t irriterande ungefär som på gympan i skolan då de som kunde hoppa bock fick uppmuntran medan de med ko-ben ratades och fick sitta på bänken hela lektionen. Kanske är inte bara priserna som betyder nått i sammanhanget - viktigare är B-MÖTANDET!
tmssinner skrev:Därför får dom heller inte lova att det tar 1 vecka som mest att ta hem en vara, och sen slutar det med 4 veckor i kombo med dåliga ursäkter och en mindre detektiv insats från mig som kund.blackparkas skrev: Hur ska butikerna kunna lagerhålla något roligt när folk inte handlar ändå?![]()
![]()
Jag förstår fullt ut att man inte kan lagerhålla alla produkter, men då får man f*n i mig ta hand om den kunden som beställer i den fysiska butiken.
Helt klart är det en stor del av grejen.Basmagnus skrev:Det största problemet med den attityden i affärer har inte med internethandel eller nåt att göra. Det är att många som jobbar i musikaffär är musiker som måste tjäna pengar. Då är det kul att jobba med musikprylar. Men det dessa inte förstår är att de är säljare när de jobbar i butik, inte musiker. De som är bra kombinerar detta, genom att testa prylarna på gig/rep så de kan använda den erfarenheten i butiken.
Tycker det alltid varit så här i vissa butiker, även långt innan Tysken.
Ja, det är ingen lätt situation som har framkallats i och med näthandelns stora genombrott och möjligheter. I mitt case brast det då butiken började dra massa bortförklaringar och lovade saker som dom inte höll. Det är nog inte så mycket att det drog ut på tiden som gjorde mig förbannad - det var absolut kundhanteringen som lämnade spår.blackparkas skrev:tmssinner skrev:Därför får dom heller inte lova att det tar 1 vecka som mest att ta hem en vara, och sen slutar det med 4 veckor i kombo med dåliga ursäkter och en mindre detektiv insats från mig som kund.blackparkas skrev: Hur ska butikerna kunna lagerhålla något roligt när folk inte handlar ändå?![]()
![]()
Jag förstår fullt ut att man inte kan lagerhålla alla produkter, men då får man f*n i mig ta hand om den kunden som beställer i den fysiska butiken.
Där kommer ju problemet till nästa steg i ledet.
Distributörerna.
I och med att butikerna inte har råd att hålla lager så har inte heller leverantörerna råd att hålla lager.
Vilket gör att det relativt ofta inte finns att i lager hos distributören.
Brukar alltid försöka kolla prel leveransdatum när någon beställer något och då återkoppla till kunden om det tar lång tid. Tyvärr är det i mååååånga fall så att distributörerna får ett datum från deras leverantörer, som sällan stämmer...
Som nu t.ex. sitter jag och väntar på lite prylar som skulle ha kommit i mitten på januari, enligt min leverantörs leverantör...
Nope, inte denna gång men för en sisådär 30 år sedan besökta jag MUG i Gbg (å de flesta andra nere i Götet) och var då typ "finnig 20-åring" och då var en "Herr Fant" som gjorde TV viktigare an mingla med än lilla jag. Och detta var inte första gången. Hur ofta har man fått gå in-å-ut utan att någon liksom lagt märke till en?Cuba skrev:Du har alltså besökt Jam i GBG?!?!
Mmm, låter smarrigt. Detta är få förunnat. T.ex. om man inte byter, köper nya prylar så ofta (som jag) då liksom lär man ju inte känna butiksägare eller folk här på Forumet. För mig är det lättare att "klicka" på musen och beställa istället för att vara förbisedd av den "lokala butiken". Man ska väl inte vara tvungen att dansa foxtrot och blåsa valthorn iklädd både stormkök och liten ångvissla för att "de" ska upptäcka att det står en kund i butiken?Cuba skrev: En anledning till varför jag bytt från tyskt till lokalt är att jag vill gynna svenskt näringsliv, gynna basbröder, osv.
- TKS
- Musikaffärn i Bollnäs (blackparkas)
- Marcbass
- unicornbass
Solklara typer som levererar stort och justerar priserna i förhandling. Mina bästa köp har hamnat hos dessa medlemmar i detta forum. I princip består all min utrustning kommer från de nämnda ....och jag är skitnöjd!
Det finns ju ett ansvar på butikschefen. Den får ju se till att personalen fattar hur en säljare skall jobba, om nu inte butikschefen är lika dan själv förstås. Jämför med tjejerna på JC. Jag tycker det är nya tjejer där hela tiden, typ 23 år och hur proffsiga som helst. Jag blir ofta impad och glad över hur dom jobbar.Basmagnus skrev: Men det dessa inte förstår är att de är säljare när de jobbar i butik, inte musiker.
BasBert skrev:Nope, inte denna gång men för en sisådär 30 år sedan besökta jag MUG i Gbg (å de flesta andra nere i Götet) och var då typ "finnig 20-åring" och då var en "Herr Fant" som gjorde TV viktigare an mingla med än lilla jag. Och detta var inte första gången. Hur ofta har man fått gå in-å-ut utan att någon liksom lagt märke till en?Cuba skrev:Du har alltså besökt Jam i GBG?!?!Mmm, låter smarrigt. Detta är få förunnat. T.ex. om man inte byter, köper nya prylar så ofta (som jag) då liksom lär man ju inte känna butiksägare eller folk här på Forumet. För mig är det lättare att "klicka" på musen och beställa istället för att vara förbisedd av den "lokala butiken". Man ska väl inte vara tvungen att dansa foxtrot och blåsa valthorn iklädd både stormkök och liten ångvissla för att "de" ska upptäcka att det står en kund i butiken?Cuba skrev: En anledning till varför jag bytt från tyskt till lokalt är att jag vill gynna svenskt näringsliv, gynna basbröder, osv.
- TKS
- Musikaffärn i Bollnäs (blackparkas)
- Marcbass
- unicornbass
Solklara typer som levererar stort och justerar priserna i förhandling. Mina bästa köp har hamnat hos dessa medlemmar i detta forum. I princip består all min utrustning kommer från de nämnda ....och jag är skitnöjd!
Jag gynnar gärna svenskt näringsliv å svenska musikbutiker men då ska de baske mig gynna mig med. Beträffande basbröder på Forumet så är det väl en del av vad detta Forum bjuder på?
- Kanske borde de som har musikaffärer vara uppmärksam på vilka som skriker efter service här på Forumet - jag vet inte ens vilka dom är...å det är väl synd eftersom jag är en potetiell kund, eller hur?
Jag fattar blackie..jag fattar. Detta kanske inte är syftet med Forumet. Det är ju bara att Googla in på vicken sajt man vill...eller besöka vicken trevlig butik som helst i vårt avlånga land. Vi får trots mina (å andras) kanske tuffa inlägg hedra de butiksinnehavare som både bjuder på en kopp kaffe å håller de hungriga spelemännen/kvinnorna med materialblackparkas skrev: Man kanske inte bör/ska/vill hålla på och pusha för mycket för sin bizniz på ett forum.
Vet att det för några år sedan var VÄLDIGT mycket pushande från en del håll och i alla fall jag blev lite trött, därför så håller i alla fall jag rätt låg profil, slänger ut nån annons när det finns nåt som jag kan tänka mig att någon kunde vara intresserad av.(..) har en liten butik och frakter är skitdyrt och kan inte alltid lägga ordrar hur som helst utan måste samla ihop lite ibland från en del leverantörer som man inte beställer så ofta ifrån.
Där är mina första gitarrer köpta - en Landola-acke och sen en Squier JV-strata. I Ytterhogdal däremot har det nog aldrig funnits nån musikaffär.Body&Soul skrev:Apropå det så hamnade jag i Roland Cedermarks musikaffär i Sveg nån gång på 80-talet. Plötsligt fann jag mig mitt i ett spontanjam med Roland och två andra gubbar. DragspelsjazzInte min grej kanske, men jävligt kul. En riktig musikaffär...