Inspirationskällor har varit många genom åren men jag gillar band som Mahavisnu Orchestra, Weather Report, Quicksilver Messenger Service, Santana, Ten Years After, Led Zeppelin, Cream och Hendrix, Garbarek Group, Nina Simone mfl mfl...men också många som jag inte kommer ihåg namnen på och bara hört på festivaler etc. För mig är svänget otroligt viktigt för att jag skall gå igång.
Tack vare en bra begagnatmarknad kan man ju idag göra fina fynd. Mestadels köper jag beg. utrustning och fixar till spelbart skick. Mina instrument just nu är grundbasarna Orfeo (mkt bra Japansk P-bas kopia från FujiGen från senare delen av 70-talet) en Clive Jazzbas från 90-talet (med de fina Gary Snyder mickarna som ännu ingen idag riktigt vet om de nånsin existerat eller om namnet bara lät fräckt..

När det gäller effekter så har jag väl egentligen bara chrous, flanger och phaser av märken som mxr, Ibanez och Dynochord. Kablar i stort sett de billigatse standard. Förstärkare; jag har en Jazzchorus från 70-talet som faktiskt är go till bas också. En Fender Rumble 150W samt en liten Roland cube som nog egentligen är tänkt att användas med gitarr. Gitarrerna är Les Paul kopior made in Japan 80-90-tal samt en ovanlig och kul strata med genomgående hals.
När jag kollar på tuben på nätet ser jag en del konserter från 70-talet men det finns ju även mycket modern musik som svänger för rötterna är äldre.bla Foo FIghters, Dream Theatre, Rival Sons mfl och vilka bra sångare som kommer fram bland andra Seinabo Sey, Salem Al Fakir mfl. Oj,oj detta blev långt...
Keep on swinging på ett forum som är både trevligt och lärorikt