Jensa skrev:
Jag förstår inte vad klippen du postade har med det jag skrev att göra.
Det är ju skillnad på att uttalat spela en cover och att uppenbart ha så tydliga influenser ifrån någon annan när man skall göra sin egen grej.
Men jag kanske missade att det stod skrivet i det första klippet du postade att "såhär skulle det kunna låta om Jaco spelade den här låten".

Klippen var mer en kul grej med några som spelar "Teen Town" på sitt högst personliga sätt, utom den sista osynkade, någon-annanstans-inspelat-ljudspår med "Jaco" spelandes "TeenTown". Sista klippet skulle vara ett roligt klipp - en instruktion där en förklarar delarna i "TeenTown" fast på en anna "dialekt".
Det där med "
ha så tydliga influenser ifrån någon annan när man skall göra sin egen grej" drabbas väl alla av någon gång och klarar man inte att spela som "Jaco" eller "King" eller "Wooten" eller etc etc så försöker man efterlikna deras spel. Att göra "sin grej" är diskutabelt. Hur många försöker inte efterlikna sina förebilder och om de inte lyckas så beror de på att de inte har förutsättningar för att klara det. Sen finns det en armada "Fuzz-bassister" som säkert gör "sin grej" av "vem då"?. Alla har de sina förebilder. Alla vill de efterlikna någon. man söker efter "sitt ljud" men i de allra flesta fall så hemfaller Vi åt att efterlikna nån annan, Tror att det är många som skulle vilja spela "Jaco" som Bireli, som egentligen är en hot-jazz-gitarrist- en gitarrist som kan spela bas, inte illa.
Hur var det med "snap-tekniken" på bas? Larry Graham sägs ha introducerat "slap-bass-style" och det efterkommande: Bootsy Collins, Les Claypool, Louis Johnson, Mark King, Flea, Victor Wooten, Jonas Hellborg, Kim Clarke (Defunkt), Marcus Miller, Stanley Clarke, and John Norwood Fisher (Fishbone) har förmodligen utvecklad det, eller? Men sägs ursprungligen kommit från ståbasens "lack of drummer" - ett sätt att trumma fram bastonerna och ton. Det intressanat är att den mesta tekniken kommer från traditionella instrument; akustiska basar o gitarrer(!)
Ta den där "gitarr-tapping-tekniken" som de flesta säger sig ha gjort till "sin egen"(?) som "Eddie" sägs ha introducerat i rocken. Den sägs egentligen kommit från hot-jazz-kulturen och den nylonsträngade gitarren i Italien:
https://youtu.be/u7M8L1rAUsI?t=1m30s" onclick="window.open(this.href);return false; . Är det inte en liknande efterapning som "Bireli" kritiseras för?
Influences och sådan implementering startar tidigt (som exempel):
https://www.youtube.com/watch?v=NPdyMqzpD8Y" onclick="window.open(this.href);return false; (Lisa X 8 årig japanska)
https://www.youtube.com/watch?v=-yPEewaalik" onclick="window.open(this.href);return false; (Guthrie Govan 44 årig engelsk).
Sen har vi dom som spelar stålsträngad gitarr och som låter som både trumma å bas, och som kanske gör Oss bassister arbetslösa:
https://www.youtube.com/watch?v=qxeNRiuAGQs" onclick="window.open(this.href);return false;
Så, tack ska du ha Bireli för att du för "Jacos" spelstil vidare till eftervärlden. Jag undrar vad framtidens historiker komer säga när de hittar en gammal å sliten bandlös Fender i sanddynerna med Lagrene´s namn inristat på huvudet?
- Det måste vara den där Lagrene som introducerade det bandlösa basspelandet vid den tid det begav sig. Fanns visst en del som efterapade honom - en viss "Ja..
/BB