Hälsingland!
Hälsingland!
GNU-Lars skrev:
"Hejsan Dereborn!
Finns det någon Hälsingland-tråd? Jag är fortfarande lite dålig på att hitta runt här på forumet...
Macahan, Parkas, du, jag och säkert fler har tydligen Hälsinge-blod eller anknytning..
Lars"
Eftersom jag har grav namn- och personafasi så får ni hjälpa mej! Parkas, durito, Macahan, Svensson (sort of...) - å så jag då... Skriv en rad o förklara ditt förhållande till hälsingland!
Jag börjar:
Uppvuxen i Bergsjö, 4 mil norr om Hudiksvall. Var borta i 25 år o flyttade hem igen för 2,5 år sen.
"Hejsan Dereborn!
Finns det någon Hälsingland-tråd? Jag är fortfarande lite dålig på att hitta runt här på forumet...
Macahan, Parkas, du, jag och säkert fler har tydligen Hälsinge-blod eller anknytning..
Lars"
Eftersom jag har grav namn- och personafasi så får ni hjälpa mej! Parkas, durito, Macahan, Svensson (sort of...) - å så jag då... Skriv en rad o förklara ditt förhållande till hälsingland!
Jag börjar:
Uppvuxen i Bergsjö, 4 mil norr om Hudiksvall. Var borta i 25 år o flyttade hem igen för 2,5 år sen.
- macahan
- Medlem+++
- GNUlars
- VIP medlem
- Kontakt:
Toppen, du är en handlingens man Dereborn!
Far är från Alfta, mor från Sörforsa utanför Hudik. Hela släkten är i Hälsingland. Själv är jag uppvuxen i Skåne men vi har stuga vid sjön Mållången söder om Alfta/Edsbyn. Om någon känner till Ski-Ola i Bollnäs (fd. skidaffären..) så är det min farbror. Föräldrarnas rötter satt för hårt så de skaffade en gammal gård utanför Långhed för tolv år sedan så nu bor de där delar av året.
Vi får väl ordna en hälsinge-träff till sommaren....
Lars
Far är från Alfta, mor från Sörforsa utanför Hudik. Hela släkten är i Hälsingland. Själv är jag uppvuxen i Skåne men vi har stuga vid sjön Mållången söder om Alfta/Edsbyn. Om någon känner till Ski-Ola i Bollnäs (fd. skidaffären..) så är det min farbror. Föräldrarnas rötter satt för hårt så de skaffade en gammal gård utanför Långhed för tolv år sedan så nu bor de där delar av året.
Vi får väl ordna en hälsinge-träff till sommaren....
Lars
Fender 400PS, Mesa M6, Jonas Hellborg, Mesa Buster, Sound City 120, Ampeg V4.
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
Lådor: Mesa, Jonas Hellborg, Ampeg, EBS, Marshall, EV mm....
Basar: (helst inte Fender) GNU, Peavey, Aria, Grand Suzuki, Rickenbacker, Music Man, Fender JB, Gibson, G&L mm
- Svensson
- Forumvärd
Min far är uppvuxen i Strömsbruk och hela släkten på hans sida finns i de krokarna. Vi har stuga i Lönnångersfjärden. Min ena syster bor i Bergsjö dit hon flyttat i vuxen ålder, min farbror bor också i Bergsjö. Hudik- Nordanstig är det område man kan hitta mig i på somrarna...
Ja så har jag ju besökt trådskaparen i studion och i Ungrik också då...
Ja så har jag ju besökt trådskaparen i studion och i Ungrik också då...
It don't mean a thing if it ain't got that swing!
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
- blackparkas
- Medlem++++
Hell yeah!!
Born and raised in Bläsmåla!
Hade en liten sejour i sthlm i tre år ungefär runt slutet av 1990-talet/början av 2000 men sedan är jag Bollnäs trogen igen.
Skiola har jag handlat slalomutrustning för många herrans år sedan, eller vart det bara en hjälm där...?
Tillägg till listan över Pratabas-Hälsingar: Basfantomen som kommer från Ljusdal.
Born and raised in Bläsmåla!
Hade en liten sejour i sthlm i tre år ungefär runt slutet av 1990-talet/början av 2000 men sedan är jag Bollnäs trogen igen.
Skiola har jag handlat slalomutrustning för många herrans år sedan, eller vart det bara en hjälm där...?
Tillägg till listan över Pratabas-Hälsingar: Basfantomen som kommer från Ljusdal.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- blackparkas
- Medlem++++
Wtf?maltjik skrev:är också hälsinglänning. är förvisso född i umeå, men jag är uppväxt i bollnäs. men hjärtat klappar hårdast för järvsö.
Vad heter du och hur gammal är du?
Hur länge bodde du i Bollnäs och när var det?
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
- Svensson
- Forumvärd
- maltjik
- Medlem+
jag heter jonas hansson och är född -80. repade på gärdesskolan på högstadiet och det gjorde väl du medblackparkas skrev:Wtf?maltjik skrev:är också hälsinglänning. är förvisso född i umeå, men jag är uppväxt i bollnäs. men hjärtat klappar hårdast för järvsö.
Hur länge bodde du i Bollnäs och när var det?

absolut. det går i vågor, men stundom så har jag grym hemvändarlängtan och vill inte annat än att lämna skitstockholm ryggen och bosätta mig i ett hus i järvsö. men man måste ju ha jobb och sånt också. än så länge så funkar det att åka upp till familjens stuga några veckor över sommarn och lite helger och så, men vem vet. nån dag kanske.Svensson skrev: Järvsö är fantastiskt fint.
- kanifflesmannen
- Medlem+
- blackparkas
- Medlem++++
Hm... Gick du hela högstadiet på Gärdet?maltjik skrev:jag heter jonas hansson och är född -80. repade på gärdesskolan på högstadiet och det gjorde väl du medblackparkas skrev:Wtf?maltjik skrev:är också hälsinglänning. är förvisso född i umeå, men jag är uppväxt i bollnäs. men hjärtat klappar hårdast för järvsö.
Hur länge bodde du i Bollnäs och när var det?![]()
![]()
Jonas Hansson... ringer ingen klocka.
Och ja, absolut, jag repade på Gärdesskolan på Högstadiet.
Johan Bergkvist heter jag, ringer det nå´n klocka?
Lirade med Martin Boman (Bollnäs-Martin) bla på några jul/sommarshower typ bla...
Hur ser du ut?
Jag är 79:a så vi gick alltså typ 2 år på samma skola iaf... hm...
Senast redigerad av blackparkas den tor 07 feb 2008, 23:32, redigerad totalt 1 gånger.
- Diesel
- Medlem++
- blackparkas
- Medlem++++
I Mellanfjärden träffade jag min fru för första gången.kanifflesmannen skrev:Vet inte om detta räknas men morsan bor i Hudik tillsammans med en "äkta Hälsing" och de har sommarstuga i mellanfjärden dit jag far och hälsar på ibland. Själv är jag född i Sundsvall och uppvuxen utanför Härnösand...
Jag var då typ 8 år eller nå´t och hon 7.... sedan träffades vi typ 11 år senare och då smällde det till...
Jag gick musiklinjen på Bollnäs folkhögskola i början av 80-talet. Träffade frugan där, hon bodde i Bollnäs. Ni bollnäsbor kanske känner till min svåger Johan Söderberg som är duktig och framgångsrik musiker/filmskapare. Själv är jag från Skövde men jag och familjen är bosatta strax utanför Lidköping. Förra året köpte vi sommarstuga någon kilometer från backen i Järvsö, innan dess har vi våldgästat min svågers stuga i tomterna så ofta vi kunnat. Jagar också älg i ett jaktlag däruppe sedan ett par år, min svärfars gamla jaktlag, skitkul.
- Svarte_Jack
- Medlem++
Var det då du lärde dig lira och slutade spel punkGrafZeppelin skrev:+1, fast mitten på 90-talet.Jan Brodin skrev:Jag gick musiklinjen på Bollnäs folkhögskola i början av 80-talet.

Givetvis grov ironi
http://myspace.com/steglers
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
Världens bästa Åkermetallband!
http://pushesittothelimit.ytmnd.com/
http://weaponslimit.ytmnd.com/
- maltjik
- Medlem+
jo, men jag vet vem du är. du postade nån bild på dig med en kofot i ditt vardagsrum och då kände jag igen dig.blackparkas skrev: Hm... Gick du hela högstadiet på Gärdet?
Lirade med Martin Boman (Bollnäs-Martin) bla på några jul/sommarshower typ bla...
Hur ser du ut?
Jag är 79:a så vi gick alltså typ 2 år på samma skola iaf... hm...

lustigt nog så efter att jag flyttade till stockholm så började jag spela i ett band (som nu är dött och begravet), där trummisen nu spelar med martin. de lirar live imorrn här i stockholm faktiskt.
så här ser jag ut när jag fan-boyar med attila csihar

-
- Medlem+
- Kontakt:
- blackparkas
- Medlem++++
maltjik skrev:jo, men jag vet vem du är. du postade nån bild på dig med en kofot i ditt vardagsrum och då kände jag igen dig.blackparkas skrev: Hm... Gick du hela högstadiet på Gärdet?
Hur ser du ut?
Jag är 79:a så vi gick alltså typ 2 år på samma skola iaf... hm...![]()
lustigt nog så efter att jag flyttade till stockholm så började jag spela i ett band (som nu är dött och begravet), där trummisen nu spelar med martin. de lirar live imorrn här i stockholm faktiskt.
så här ser jag ut när jag fan-boyar med attila csihar
Ah!
Det är du din rackare!
Känner helt klart igen dig!
Så du har lirat med Henke?
Blev smått chockad när jag fick veta att han lirade med Boman.
- maltjik
- Medlem+
hehe.blackparkas skrev:
Ah!
Det är du din rackare!
vadå? känner du också henrik?
vi pluggade musikvetenskap tillsammans och så blev jag värvad som gitarrist till sista upplagan av book of hours.
- blackparkas
- Medlem++++
Japp, känner honom via min fru. Han va i lag med hennes klasskompis när de gick på Gymnasiet. Träffades lite då och se´n har vi sprungit på varandra på typ alla Dream Theaterkonserterna sedan dess och snackat lite.maltjik skrev:hehe.blackparkas skrev:
Ah!
Det är du din rackare!
vadå? känner du också henrik?
vi pluggade musikvetenskap tillsammans och så blev jag värvad som gitarrist till sista upplagan av book of hours.