Metalbasister

Prata om olika basister, kända som okända
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Gillar hans ljud i den här.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=61VSkYLragA[/youtube]
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Johannes: sorry, jag glömde, naturligtvis måste Ian Hill finnas med på min lista också. Minns jag rätt så stod han alltid i skarven mellan trumpodiet och Glenn Tiptons berg av Marshall-lådor, i skuggan, och rörde sig aldrig ur fläcken - men var ack så solid. Det är nåt speciellt med de där grovarbetarbasisterna som fanns på åttiotalet...
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

Frågan är hur mycket mer extrem musiken kan bli. Jag har skivor som är på gränsen att låta som rent brus... hur toppar man det liksom? Hur kommer banden att låta om 20 år när ungdomarna får lyssna på det som är extremhårt idag och klassar det som gubbrock?
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Inlägg av BonafideYouth »

Jag tror inte att musiken blir så värst mer extrem. Allt har sin gräns! Det som är mer "oroväckande" är väl allt datoriserande... Typ, musik som "Boten Anna" som till 99% är skapad utav en dator! Men, det når nog också sin gräns tids nog.... Folk vill nog trots allt lyssna på musik som framförs av riktiga instrument och musiker/artister....
Användarvisningsbild
213
Medlem

Inlägg av 213 »

Jag har en ny favorit: http://www.youtube.com/watch?v=8Hz7Rzx_kHc

All heder åt både pn och GrafZeppelin, men den här killen slår nog fasen er båda på fingrarna!!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

213 skrev:Jag har en ny favorit: http://www.youtube.com/watch?v=8Hz7Rzx_kHc

All heder åt både pn och GrafZeppelin, men den här killen slår nog fasen er båda på fingrarna!!
:shock:
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

213 skrev:Jag har en ny favorit: http://www.youtube.com/watch?v=8Hz7Rzx_kHc
HAHAHAHAHAHAHAHA! jag håller med. där har vi killen. störtskön!
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

BonafideYouth skrev:Jag tror inte att musiken blir så värst mer extrem. Allt har sin gräns! Det som är mer "oroväckande" är väl allt datoriserande... Typ, musik som "Boten Anna" som till 99% är skapad utav en dator! Men, det når nog också sin gräns tids nog.... Folk vill nog trots allt lyssna på musik som framförs av riktiga instrument och musiker/artister....
vad är ett riktigt instrument och en riktig musiker?
Ska det gå åt helvete, ska det gå med musik!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

albinriddlah skrev:
BonafideYouth skrev:Jag tror inte att musiken blir så värst mer extrem. Allt har sin gräns! Det som är mer "oroväckande" är väl allt datoriserande... Typ, musik som "Boten Anna" som till 99% är skapad utav en dator! Men, det når nog också sin gräns tids nog.... Folk vill nog trots allt lyssna på musik som framförs av riktiga instrument och musiker/artister....
Antagligen en gammal fender och en kille med lågt axelband och snygga jeans :wink:
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

albinriddlah skrev:
Tror han menar icke datoriserat.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Men datorerna programmeras ju av nån... Fast i fallet med boten anna blev ju slutresultatet skit.
Användarvisningsbild
ZoggeY
Medlem+

Inlägg av ZoggeY »

Svarte_Jack skrev:Men datorerna programmeras ju av nån...
Tror fortfarande att han menar icke datoriserat...
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

daionsavage skrev:
Svarte_Jack skrev:Men datorerna programmeras ju av nån... Fast i fallet med boten anna blev ju slutresultatet skit.
Vad är det som skiljer den från resten av topplistefenomenen?
Inget :D
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

Svarte_Jack skrev: Antagligen en gammal fender och en kille med lågt axelband och snygga jeans :wink:
:lol:
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

ZoggeY skrev:
albinriddlah skrev:
Tror han menar icke datoriserat.
jo, det förstod jag också.
Användarvisningsbild
albin
Medlem+

Inlägg av albin »

daionsavage skrev:
Svarte_Jack skrev:Men datorerna programmeras ju av nån... Fast i fallet med boten anna blev ju slutresultatet skit.
Jag förstår inte vad folk har emot Boten Anna... det är funktionell dansmusik som man lätt känner igen, hooken sitter där den ska och gunget infinner sig omedelbart. Vad är det som skiljer den från resten av topplistefenomenen?

Det kan väl inte vara så att ni är elitistiska och snobbiga musikpoliser? :poke:
tycker breakdownet efter ungefär 1min är ett av de skönare jag hört.
tillochmed gitarristen i mitt band, en enveten hårdrockärbäst-snubbe, klämde nånting med "fan, det här var ju gött..." :wink:
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

ZoggeY skrev:
Svarte_Jack skrev:Men datorerna programmeras ju av nån...
Tror fortfarande att han menar icke datoriserat...

Korrekt!

För övrigt, så ser jag inte Basshunter som ngn artist... Sing-back, playback... Fruktansvärt...

Lite cred hade det väl varit om dem framfört "Boten Anna" Live, i ordets rätta bemärkelse...
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Svarte_Jack skrev:
albinriddlah skrev:
Antagligen en gammal fender och en kille med lågt axelband och snygga jeans :wink:
Nästan rätt... Fast glöm fendern! :twisted:
Användarvisningsbild
dexter
Medlem+

Inlägg av dexter »

daionsavage skrev:Jag förstår inte vad folk har emot Boten Anna... det är funktionell dansmusik som man lätt känner igen, hooken sitter där den ska och gunget infinner sig omedelbart. Vad är det som skiljer den från resten av topplistefenomenen?
Jag tycker mest det är lite roligt att man kan göra en topplistehit som handlar om något så nördigt som IRC :)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

BonafideYouth skrev:
Öpp-öpp-öpp!

Det kan bli skador på skrovet om du gör det!
Bild
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag tycker att Boten Anna funkar betydligt bättre på engelska. Den texten är iof fjantig den med, men inte i närhetan av fjantigheten hos den svenska texten.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
BonafideYouth
Medlem+
Kontakt:

Geddy_Lee skrev:
BonafideYouth skrev:
Öpp-öpp-öpp!

Det kan bli skador på skrovet om du gör det!
Bild
:D :wink:
Bullen
Medlem++

Inlägg av Bullen »

ZoggeY skrev:Fine by me.

Vad tycker vi om Cliff Burton då? Själv tycker jag att han var riktigt bra. Han framförde (i mitt tycke) grymma dist bassolon men presterade också väldigt bra basspel i Metallicas övriga låtar så länge han var med. A shame att han skulle dö. Nu har Metallica fått en ful body builder apa till bassist :/
Cliff är kung, och kan inte överskattas. Kung, eftersom han var en jävel på bas. Kung, eftersom att det nästan uteslutande var han som skapade metallicas sound efter kill em all skivan, och altså indirekt är den stora anledningen till metallicas framgång på tidigt 90-tal.

Övriga metal basister jag gillar starkt är Geezer Butler, Steve Harris och till viss del Jason Newsted.
Dödsthrash från småland
http://www.facebook.com/DethroneSWE" onclick="window.open(this.href);return false;
http://dethroneswe.bandcamp.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar