Lumpen

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Jag gjorde fusklumpen som beredskapsman på Sandö.
De ville sätta mig som förrådsnubbe men jag sa att jag inte ville göra gröntjänst.
Hade skitkul de månader jag var på Sandö, verkligen askul.

Förstår inte alla som skryter med att de slapp göra lumpen, jag skäms lite för att jag inte gjorde riktig lumpen, men är grymt glad att jag inte försökte smita undan totalt.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Jag fick frisedel och det är jag helt klart stolt över. Efter en skådespelarinsats av Oscar-klass gick jag stolt från mönstringen utan att någonsin behöva ha något med det militära att göra igen. Leka krig gjorde jag på mellanstadiet, det vill jag inte hålla på med i tjugoårsåldern.

Heja Hellboy, kåken är det enda som är hårdare än frisedel!
gäst

Inlägg av gäst »

GrafZeppelin skrev:Nej. Jag är hårdrockare.
YEAH!!! Jag med.
Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Jag gjorde 10 månader som "Sambandsgruppchef" på A9 i Kristinehamn, 99-20*. Enda fördelarna med lumpen var väl att man fick träffa lite roliga människor, och få muckbidrag som man kunde köpa sin första basrigg för =)

*=Internt skämt, tryckfelsnisse var framme när de skulle tillverka den här nålen som man fick, de skrev "99-20" istället för "99-00"...
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Svensson skrev:
kanifflesmannen skrev:10 månader som riktare på ett pjäsförband A4 i Östersund.
Körde/ skjöt med haubits så det small och dundrade.
Se där en kollega! 15,5 cm Haubits fransyska dragen av terrängbil 40 för mig, vad pangade ni med?
Ja det var precis det. 15,5 cm. Fast ibland på övningar så satte vi in "tuben" och pangade med de små på 10,5 cm. Lite roligare med de större.
Fast, fransyska? Hette de så?
Jag vet att det fanns väl två versioner av Haubits, en med Volvo B18 motor (den pangade vi med) och en med Merca-motor. Undrar om den inte hette Haubits B?
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

15 månader i Boden. Det fantastiska så här i efterhand är att man nästa bara kommer ihåg det som var roligt, även om det som var mindre roligt var mest lärorikt. Man lärde sig mycket om hur människor, och hur man själv fungerar.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:Jag fick frisedel och det är jag helt klart stolt över. Efter en skådespelarinsats av Oscar-klass gick jag stolt från mönstringen utan att någonsin behöva ha något med det militära att göra igen. Leka krig gjorde jag på mellanstadiet, det vill jag inte hålla på med i tjugoårsåldern.

Hårdare?
När jag mönstrade delade de ju ut frisedlar som om det vore rabattkuponger....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:Jag fick frisedel och det är jag helt klart stolt över. Efter en skådespelarinsats av Oscar-klass gick jag stolt från mönstringen utan att någonsin behöva ha något med det militära att göra igen. Leka krig gjorde jag på mellanstadiet, det vill jag inte hålla på med i tjugoårsåldern.

Hårdare?
När DU mönstrade, youngboy, så var det säkert så. Jag mönstrade 1988.
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

blackparkas skrev:

Hårdare?

Nu för tiden lär man få böna och be för att få göra lumpen... Tiderna förändras...
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Johannes skrev:
blackparkas skrev:

Hårdare?

Jaja, vi har olika syn på det där hur som helst, bland de jag träffat så är det bara mesar och datanördar som fått frisedel...
75% av de i min grupp var f.ö. hårdrockare.... :D

Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

kanifflesmannen skrev:
Svensson skrev:
Se där en kollega! 15,5 cm Haubits fransyska dragen av terrängbil 40 för mig, vad pangade ni med?
Ja det var precis det. 15,5 cm. Fast ibland på övningar så satte vi in "tuben" och pangade med de små på 10,5 cm. Lite roligare med de större.
Jag vet att det fanns väl två versioner av Haubits, en med Volvo B18 motor (den pangade vi med) och en med Merca-motor. Undrar om den inte hette Haubits B?
Fransyskan var tillverkad -57. INGEN motor, 9 ton pjäs 100% manuell!. Den är nog skrotad sedan flera år. Haubits 77 hade B18.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Som multiallergiker och astmatiker väntade jag på gratis frisedel. Tyvärr blev resultatet på teoriprovet sådant att mönstringsförättaren ville ha mig som kompanibefäl. Det tyckte inte jag lät så lockande då jag var inställd på frisedel. Hamnade på Sandö Räddningsverk och blev Soc. beredskapsman. Skulle inte vilja ha det ogjort för allt i världen. Skulle lätt kunnat göra några månader till. :D
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Svensson skrev:
kanifflesmannen skrev:
Svensson skrev:
Fransyskan var tillverkad -57. INGEN motor, 9 ton pjäs 100% manuell!. Den är nog skrotad sedan flera år. Haubits 77 hade B18.
Ja så var det ja!

Haubits 77 med Volvomotor och Haubits 77B med Mercamotor.
Fast vi drog den med terrängbil 40 vi med när vi skulle ut på övning.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: När DU mönstrade, youngboy, så var det säkert så. Jag mönstrade 1988.
-88 hade jag muckat, youngboy II!
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Hellish skrev:Som multiallergiker och astmatiker väntade jag på gratis frisedel. Tyvärr blev resultatet på teoriprovet sådant att mönstringsförättaren ville ha mig som kompanibefäl. Det tyckte inte jag lät så lockande då jag var inställd på frisedel. Hamnade på Sandö Räddningsverk och blev Soc. beredskapsman. Skulle inte vilja ha det ogjort för allt i världen. Skulle lätt kunnat göra några månader till. :D
Soc. Beredskapsman?
Vad är det?
Antar att det är samma som jag gick kanske.... :D
Hade gärna gått några månader till jag också. Hade grymt kul.

gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Johannes skrev:
blackparkas skrev:

Hårdare?

Jaja, vi har olika syn på det där hur som helst, bland de jag träffat så är det bara mesar och datanördar som fått frisedel...
75% av de i min grupp var f.ö. hårdrockare.... :D
Du får ha vilken syn du vill men oavsett hur du ser på det så var det väldigt svårt att slippa lumpen 1988, då var det oftast kåken som gällde. Jag hade tur som lyckades med min bluff.

De delade ut frisedlar som rabattkuponger men det var ändå bara mesar och datanördar som fick frisedel? Hmmmm, nu skrev du väl ändå utan att tänka?

Att göra lumpen är förövrigt bland det mest orockiga man kan ägna sig åt.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Johannes skrev: När DU mönstrade, youngboy, så var det säkert så. Jag mönstrade 1988.
Jag mönstrade någonstans runt -83. Jag sökte faktiskt till marinen när jag mönstrade. Jag tog Skeppare B som en av dom yngsta i landet någonsin. Tror inte att jag var mycket mer än 15 år. Jag gick i 8:an på högstadiet. Sen hade jag seglat E-jolle och Laser jolle i SM och EM samt gastat en Tornado i VM. Och seglat Gotland Runt flera gånger innan jag mönstrade. Inte faan hamnade jag i flottan. "Ut i skogen med dig, jävla bärplockare" skrek dom. Då surade jag ur och håll mig borta tills jag vart 24. Sen vart det rättegång. Jag fyllde 25 när jag satt på kåken. Vakterna kom med tårta. Jag tittade på dom och frågade om dom bakat in en fil i tårtan. Då tyckte dom att jag var otacksam.

Tog flera år innan jag fick förklaringen på varför jag inte hamnade i flottan. Många av befälen inom försvaret är inte alltid dom mest kunniga och dom vill tydligen aldrig riskera att rekryterna är mer kunniga än befälen. Det verkar fortfarande vara deras policy. En kompis son mönstrade för något år sedan. Han är född och uppvuxen mitt inne i Stockholm och är maniskt rädd för hästar då han blev biten och sparkad av en häst när han var liten. Dom tyckte att han skulle göra lumpen inom den beridna högvakten på slottet. Visst, han trivs i stan men hästar vart ju inte direkt hans naturliga grej. Men han är en jävel på att skjuta pistol och har tävlat i många år men det tog dom inte fasta på. Det vart inte ett dugg intressant. Dom tyckte att en sabel och en häst var mer lämpligt. Vet inte om han någonsin ryckte in. Det var något år sedan det här. Ska fråga hur det gick när jag träffar polaren nästa gång.

//Jan
Senast redigerad av Jan Hellman den mån 11 feb 2008, 00:29, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

blackparkas skrev: 75% av de i min grupp var f.ö. hårdrockare.... :D
Jag har inte gjort lumpen men jag spelar på en Candlemass platta. :twisted:

//Jan
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Är det inte en fånig diskussion, om det är rätt eller fel att göra lumpen? Speciellt eftersom det är ett val som de flesta av oss gjorde för 20 år sedan.

Indigo
Medlem++

Inlägg av Indigo »

Svensson skrev:Är det inte en fånig diskussion, om det är rätt eller fel att göra lumpen? Speciellt eftersom det är ett val som de flesta av oss gjorde för 20 år sedan.
Men för en del var det väl inte ens ett val.

Jag tycker hursomhelst att det kan vara en bra diskussion, eftersom det i dagens läge i allra högsta grad handlar om ett val. Det kan väl vara bra att sådana som inte har kommit till den åldern ännu, får veta vad de som har gjort lumpen tyckte.

Sen vet jag i och för sig inte hur många sådana ynglingar det finns på PB, men några finns det nog =)
Fender - Squier - Tobias - Gibson - Ampeg
Användarvisningsbild
Jan Hellman
VIP medlem

Inlägg av Jan Hellman »

Svensson skrev:Är det inte en fånig diskussion, om det är rätt eller fel att göra lumpen? Speciellt eftersom det är ett val som de flesta av oss gjorde för 20 år sedan.
NÄ!!!! :twisted:

Skämt å sido. Jag är mer för en yrkesarme som kan rycka ut och göra nytta på FN uppdrag. Skriva på för 5 år, få en rejäl utbildning och betalt och om man sen vill fortsätta och avancera så ska man ha möjlighet till det. Känns lite som ett slöseri med pengar som det är nu. Det är nog klart bevisat att ryssen inte kommer och tar oss......

//Jan
gäst

Inlägg av gäst »

Vem diskuterar huruvida det är rätt eller fel? Trådskaparens fråga var "Har du gjort lumpen?" vilket jag inte har och det talade jag om. Jag är dessutom stolt över det. Det sticker givetvis i vissas ögon men det är inte mitt problem, jag är stolt ändå.
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

blackparkas skrev:Soc. Beredskapsman?
Vad är det?
Antar att det är samma som jag gick kanske.... :D
Hade gärna gått några månader till jag också. Hade grymt kul.
Tja.. Under höjd beredskap placeras jag nånstans inom omsorgen för att hjälpa till. Vi hade mycket livräddning, katastrofträning och sådant. Vi övade tillsammans med ambulansmän. (Jag tog chansen att vara ambulansman på en övning, bra drag i den kärran :D )
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Hellboy skrev:
NÄ!!!! :twisted:

Skämt å sido. Jag är mer för en yrkesarme som kan rycka ut och göra nytta på FN uppdrag. Skriva på för 5 år, få en rejäl utbildning och betalt och om man sen vill fortsätta och avancera så ska man ha möjlighet till det. Känns lite som ett slöseri med pengar som det är nu. Det är nog klart bevisat att ryssen inte kommer och tar oss......

//Jan
Men är inte lumpen mer eller mindre frivillig idag?

Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Men... Parkas.. Är inte du också 79a? När var du på Sandö egentligen?
Skriv svar