Stempa skrev:Zyrran skrev:Stempa skrev:Har onlineshoppat nya löd grejer. Min nuvarande är hopplös på såna här små ytor.
Original pottarna får sitta kvar, kommer att funka lika bra utan pre-ampen.
Men, vart sjutton köper man en (1) st keramik konding?
Vilket värde ska du ha och måste den va keramisk?
Precis vad jag funderar på också.
Kollar man JBass standard schemat överst så blir det säkert ok med en 047uF "orange drop" konding. Är den keramisk? Ingen aning men den verkar kunna göra ett bra jobb i gitarr elektronik.
http://www.gibson.com/News-Lifestyle/Fe ... Myths.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Finns rätt mycket info om de här grejerna att läsa för en newb som jag.
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=LU7z9ryrKys[/youtube]
Har en ide om att ordna en snabbkoppling för kondingen i basen för att enkelt kunna skifta mellan olika typer och värden. Kolla vilken skillnad olika kondingar gör. Det här är väl ett av de få tillfällen jag får till att labba lite med gitarr elektronik.
Basmickarna på det här instrumentet är troligen humbuckers och pottarna som är stämplade "Status" håller 250K. All hårdvara på den här Washburn basen är från Status fabriken utom kroppen. Lite märkligt upplägg men det är rätt rediga doningar det som kommer från Status fabriken.
Orange drop hit och Orange drop dit. En keramisk konding är vad man använder i andra sammanhang där det verkligen är avgörande att kondensatorn inte innehåller induktanser eller annat otrevligt. För just det här ändamålet (tonkontroll) är en keramisk konding superduper. En orange drop är en konding med polyesterfilm, om jag minns rätt. Den är större och därför lättare att löda, och det är ju alltid en fördel. En keramisk konding är lite bräckligare.
Du får ju köpa vad du vill såklart, men mitt tips är att du inte letar efter någon speciell konding i någon speciell färg för att den är "bättre". Eller för att någon amerikansk lyssnarpanel med gitarrister säger så. I alla fall inte om den är dyrare, vilket orange drops brukar vara.
I vardagsmiljö låter alltid mystiska komponenter med en aura av mystik bättre. Örat är känsligt men hörseln uppstår ju i hjärnan, som är lättlurad - googla på "psykoakustiska faktorer" och förvånas. Så om du vet vad du lyssnar på hör du skillnaden. Populärförklaring: En Stradivarius för flera miljoner låter alltid bättre än en modern fiol när man vet vilken som är vilken...
Men det finns inte en chans i helvete i min bok att en orange drop skulle klara sig bättre än en keramisk konding i ett riktigt vetenskapligt dubbelblindtest.
Just my two cents.
EDIT: Jäkla bra video, som jag såg först nu. De invänder mot att keramiska kondingar kan ge mikrofoniska ljud, dvs att mekaniskt buller påverkar kondingen. Bra synpunkt. De nämner inte att de fetaste elektrolyterna kan ha inbyggda induktanser som påverkar soundet, det kanske står i artikeln. Men i övrigt var det en hälsosam video, nästan som Mythbusters.