King Crimson har ju i perioder kört med två basinstrument samtidigt. Bas och Warr (typ Chapman Stick med kropp). Levin och Trey Gunn.
Jag dubbar basar ibland på inspelningar och det funkar kanon men är oftast väldigt subtila prylar. Dubbat Stick-bas och bandlös 5-strängat bland annat. Får attacken från Stick:en och botten från den bandlösa 5-strängade. Sen vart jag med i ett bas-storband ett tag. 9 bassister och en trummis. Otroligt roligt men det krävs att man har någon i gänget som kan arra. Vi tänkte ett tag ta med en sångare och slå oss in på hit-listorna men det gjorde vi aldrig. Otroligt roligt hur som och det lät faktiskt riktigt bra. Stämmor spelade på bas i olika sektioner. Det var tider, det.
När jag ser min Kramer 8:a hängandes på väggen, så få jag för mig att den skulle passa perfa som riffig tung tokdistad basgura. Borde vara ett bra komplement till gura och bas. I teorin vill säga.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
anli skrev:När jag ser min Kramer 8:a hängandes på väggen, så få jag för mig att den skulle passa perfa som riffig tung tokdistad basgura.
Varför har du den hängandes på väggen? Jag har min 8-strängade Ibanez Musician ståendes i sitt etui under trappen. Mycket bättre.
Skämt å sido. 8-strängade basar är underskattade. Skojjigt instrument framförallt om man spelar på trio. Kan göra lite ont i fingrarna ibland bara då dom vanligtvis är lite mer trögspelade.....
anli skrev:När jag ser min Kramer 8:a hängandes på väggen, så få jag för mig att den skulle passa perfa som riffig tung tokdistad basgura.
Varför har du den hängandes på väggen? Jag har min 8-strängade Ibanez Musician ståendes i sitt etui under trappen. Mycket bättre.
Skämt å sido. 8-strängade basar är underskattade. Skojjigt instrument framförallt om man spelar på trio. Kan göra lite ont i fingrarna ibland bara då dom vanligtvis är lite mer trögspelade.....
//Jan
Ja en 8:a eller smarrig 10:a står högt på önskelistan.
Får väl yxa ihop något själv!
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Le Contrebasse skrev:Meshell Ndgeocello brukar ha en extra basist med sig.
Ja, men beror inte det mest på att hon inte anser sig kunna sjunga samtidigt som hon spelar, snarare än att hon arrar sina låtar för två simultant spelande basister? En gammal intervju jag läst med henne antyder att så är fallet, men eftersom jag inte sett henne live vet jag inte vad jag pratar om egentligen.
Tyvärr så svänger inte de basister hon haft med sig lika bra som hon själv..
Men å andra sidan, vem kan svänga lika bra som Meshell? Hon är så grymt tajt. (och det säger jag trots att jag egentligen inte har särskilt mycket till övers för den musik hon gör)