Danne skrev:Det som oftast skiljer mest är väl att det är vanligt med 2-bands eq i en onboard preamp medan de flesta pedaler har åtminstone 3 band. Dessutom input-gain utöver volym-kontroll (egentligen är det nog gain-kontrollen som finns onboard iofs då volymkontrollen i pedalen agerar som motsvarande mastervolym i en förstärkare). Vad gäller eq:n så innebär det att man får ju ratta lite annorlunda på basen kontra pedalen. Om man skall växla från hängmatta till mid-puckel med 2-bands måste man ju ha koll på volymen också, eftersom man måste skära bas och diskant och vrida upp volymen för att erhålla samma output.
bjelkeman skrev:Alla preampar har väl någon sorts "karaktär". Något som sitter i basen kommer inte att vara samma som något som sitter i en pedal eller en förstärkare. Olika komponenter etc.
Det som ligger närmast är väl Tonehammer och Darkglass, som har väldigt lika karaktär i pedalform och förstärkare. Men det är inte onboard preamp som sitter i basen.
Tack så mycket för svaren!
Men i princip så spelar det ingen roll om jag har en passiv bas och en preamp som första pedal på bordet och sen till OD/dist, eller om jag har en aktiv bas med t.ex. OD/dist som första pedal istället? Kontentan av signalstyrka mm blir den samma bara att man förstärker i olika delar av ledet? Samt att de olika preamp'arna givetvis har olika ljudkarraktär fabrikat emellan!

Har jag förstått det hela rätt då?
Och i princip så är väl en kompressorpedal och/eller distpedal även dem en form av preamp-pedal?!
Anledningen till alla mina frågor är nämligen att jag spelar mycket stämt i C drop B eller B-standard och då inte upplever att jag får med lika mycket botten på en passiv bas kontra en aktiv...
Om jag nu med detta i åtanke beslutar att slänga in en onboard preamp i en av de passiva basarna... är det något speciellt fabrikat att föredra? Gillar tydlighet och "karaktär" i ljudet, och sen ska det in i Darkglass b3k på väg till toppen är tanken!
Någon som testat Darkglass egna Tonecapsule?