Jag har idag en Yamaha BB414, faktiskt min andra BB414. Är så sjukt nöjd med basen, spelar ingen roll vilken bas jag har ägt så har BB414 alltid varit den som jag går tillbaka till.
Spelmässigt så tycker jag den är skön, vikten är perfekt och den ser helt okej ut. Däremot så spelar jag rätt hårt med fingrarna, kör ingen slap. Så mickar smäller till ibland då strängen trycks ner på vad jag tror är avmagnatisering på mickarna?
Så det jag skulle vilja göra för ljudet är att byta mickar. Har läst lite om det och många som inte tycker det är en bra idé på en sådan billig bas. Jag vill göra det, dels för att jag inte har ekonomin för att köpa en ny bas. Och jag gillar min bb414 så pass mycket att jag vill testa.
Så det jag behöver hjälp med är att dels välja mickar, finns många bra, men vad ska man köra med?
Jag spelar rock till fisigare metal! Så är inte sugen på några EMG mickar. Och jag kör med en BOSS overdrive där gainen är på typ 5%, bara så att basljudet spricker lite. Annars väldigt cleant.
Är osäker på vad man ska välja, har försökt lyssna mycket på tuben vad som kan passa. Men vet att förstärkare, träslag osv gör skillnad. Så här kanske någon rutinerad kan komma med input?
Sen kanske jag måste fräsa ur basen för att få dit mickarna? Eller om mickarna är mindre så kanske jag måste fixa till det så att det inte är typ ett stort hål runt om micken? Hur löser jag dom här frågorna?

Tack på förhand!
/Vilsen skäggtomte