Det är fjärdedelar, sextondelar i inches....antar jag. Nån som har nåt bra tips ? Converter har jag testat men att hålla på med en massa 16-delar hit och dit gör en ju galen...
Letar förövrigt efter nån rolig topp till mitt projekt...
Sådana här mått: 21 x 7 1/2 x 1/4 each board. ( Bokmatchad lönntop )
En tum är 25,4 mm och delas alltid i 4, 8, 16 osv.
3/4" =ca 19mm t.ex.
Det som är lite märkligt är att man i visaa sammanhang blandar metriska skalan med tumskalan, ex vis kan en skruv heta 1/2"*40 där man anger diametern i tum och längden i mm.
Sådana här mått: 21 x 7 1/2 x 1/4=533mm x 190,5mm x 6,4mm
Tack för era svar ! Sleipner har bilder på sidan, men de är ganska dyra verkar det som. Jag har inte hunnit sätta mig in i priser etc. så noga, men jobbar på det....måtten kräver en fusklapp !
Det är inte alltför längesen vi mätte saker i famnar, alnar, skålpund etc.. Bygger på känsla istället för millimeter(?)precision.. Dags för Amerikatt att vakna..
Rix skrev:Det är inte alltför längesen vi mätte saker i famnar, alnar, skålpund etc.. Bygger på känsla istället för millimeter(?)precision.. Dags för Amerikatt att vakna..
Det är ju bara 130 år sen vi införde metersystemet och fortfarande så använder i alla fall jag t ex 1 tum 4 när jag skall spika en liten vägg eller liknande.
maxan skrev:
Det är ju bara 130 år sen vi införde metersystemet och fortfarande så använder i alla fall jag t ex 1 tum 4 när jag skall spika en liten vägg eller liknande.
men bara i dagligt tal, allt virke är mm måttsatt numera.
maxan skrev:
men bara i dagligt tal, allt virke är mm måttsatt numera.
Jodå, och det är en elände att räkna om "baklänges". Men jag tror att majoriteten av de som försöker snickra tänker i tum fortfarande.