fieldflower skrev:bjelkeman skrev:fieldflower skrev:Hur högt ska man sikta för att inte få dåligt ljud? Märken/modeller?
Planen är att jag skall ta över hustruns pysselrum och göra musikrum av det, och då kanske man skulle göra lite bättre studio av det.
Idag kör jag med (iofs hyfsade men ändå) PC-högtalare med sub, så det finns utrymme för förbättring...

Efter att ha mätt upp mitt lilla musikrum i källaren så märkte jag att basen var svår att få bukt med. Riktigt stora basabsorbenter krävs... äh, fan orkar inte.
PS jag kör ett par KRK Rokit 8 som jag köpte begagnat. Jag är nöjd.
Tittat på Rokit 8:an, och det verkar ju kul.
Vore kul att komma och provlyssna vid tillfälle, och se hur studion blivit.
För min del är det ju knappast proffsproduktion som är målet utan för eget bruk, men det ska vara kul.
Och då min egen frekvenskurva dyker vid ca 10kHz (öronbarn, freestyle-generationen, skytte, musiker) vete fan hur mycket jag borde investera egentligen...
När det kommer till högtalare så går det inte att säga:dä här är bästa högtalarn!!
Inte utan att addera: för det här rummet.
Och sen:tycker jag...

Därför är "krok56665 är skitbra" dessvärre ganska så meningslös info.
Rummet är tyvärr så SJUKT vikigt för hur en högtalare kommer att låta.
Jag har ett flertal ggr lånat med mej högtalare hem ifr butik som låtit bra där bara för att upptäcka att jag tycker att dom låter skit i mitt rum.
Det är nog dock det bästa sättet att göra det på. Köp hem 4 par fr Thomann och skicka tillbaka alla du inte gillar..

Eller gå in till Parlas och låna upp en hög...
Sen ska man ju inte underskatta vikten av placering. Närhet till bakomvarande vägg kan ha en avgörande betydelse för bumlighet etc. Jag har suttit i ett annat rum och jobbat senaste året och under större delen av tiden lät det HELT förjävligt! Galet obalanserad botten med vissa frekvenser jätteöverdrivna. Först sista tiden började jag flytta högtalarna ifr väggen och bara en knapp dec längre ifr väggen var som dag ovh natt. Inte perfekt på ngt aätt men SJUKT mycket bättre...
Nu när jag har ett rum ritat av Lennart Nilsson med dämpning och diffusorer och tak som lutar hit och dit så låter mina högtalare H E L T FANTASTISKT! Förvisso modifierade av en tekniker på Luthman ,geniet Roger Wallander, men ändå: ett par M-audio Bx 5b... för inte ens 2 lök. Så fort jag fick hem dom så ställde jag mina Genelecs för nästan 10 ggr degen på golvet. Lånade ut dom till en polare. Hej då. Good riddance.
Därmed inte sagt att det inte skulle låta ännu bättre med ett par Atc eller Barefoot för 100 000+ men lik förbannat, mina M-audio låter sinnessjukt bra. I MITT rum... Dom lät högst medelmåttiga i ersättningsrummet...
Men hur som helst, lägg inte pengar på ngt ni inte vet hur det passar i det rum ni ska vara. Testa först.
Eller chansa för den delen. Kan säkert funka, men bli inte förvånade om de saker folk säger är skitbra råkar låta apa i DITT rum.
Sen ang hifi/studio... Gillar man inte ljudet man jobbar med så lär man inte mixa bra.
Svensk studioatandard har ju varit Yamaha Ns-10 i hundra år. Jag hatar dom. Tycker dom låter pest. Kan absolut inte mixa i dom. Tar bort ALLT som egentligen behövs i musiken.Dessutom är dom passiva och låter alltså helt olika beroende på vad man har för stärk.
Vill minnas att jag jobbade i dom i Europafilms stora studio och att dom drevs av ngt rörsteg. Det var ok. Alla andra försök till mix har gått käpprätt åt helvete...
Men visst, man kan inte ha några jävla Beatz-lurar och mixa i, that's for sure. Helst ingen överdriven bas eller diskant. Tydliga och klara hjälper en att analysera vad som låter och vad man ska justera för att få det att smaka som man vill.
Lycka till!