Vår Merca A-klass (W169, versionen EFTER den som välte med andra ord) börjar komma upp i miltalet och det blir fler verkstadsbesök för småsaker. Vi bor i lägenhet och har parkeringsplats men inte garage så kan inte riktigt mecka själv om jag så kunde. När bilen börjar krångla lite så börjar man ju självklart kolla runt på andra bilar, och jag behöver lite tips och råd nu.
Det som framför allt premieras med bilen är:
Låg driftskostnad
"Lagom stor", Inte gigantisk men ändå bra lastutrymme (bilar större än Volvo V70 går alltså bort, och egentligen är V70 på gränsen till för stor också)
Dugligt billig att serva
Inte ha "dåligt rykte" (alltså att den har väldigt mycket kända fel, jag är ingen mekaniker alls så varje större grej måste in på verkstad).
Skulle den dessutom vara automatväxlad och ha backkamera är det bara plus i kanten då det är frugan som kör bilen främst och hon vill ha en så enkel bil som möjligt. Och sen självklart priset: Runt 150k.
De bilar jag har kollat på än så länge är:
Toyota Auris HSD Kombi. Hybrid = låg driftskostnad, men antagligen rätt dyr service. Mycket bra funktioner (typ backkamera och automat) dock.
Toyota Avensis diesel-kombi. På gränsen till "för stor" egentligen men Toyota gillas av fru Ingenjörs-FreCKo, frugans syster har en hon är jättenöjd med osv. Lagom låg förbrukning och dugligt låg skatt för en sån stor bil.
Mercedes B180d. Likadan bil som vår, fast större, nyare, diesel som är snålare än vår bensinare och snyggare i princip. Vi gillar stilen på vår bil ("mini-mpv") och den har förvånansvärt bra lastutrymme, framför allt om man fäller sätena. Svärmor fick ringa oss när en stor byrå skulle flyttas och den inte gick in i hennes V60...
Honda Civic Tourer Diesel. Fulsnygg är väl det snällaste man kan säga om den här bilen, men grym förbrukning på pappret (0,39 och många rapporter jag läser säger att det faktiskt inte är långt från sanningen), stort jävla bagageutrymme och väldigt mycket smarta lösningar. Den här känns egentligen "mest" rätt, förutom det att den faktiskt inte går att få automatväxlad. Alls. Honda erbjuder helt enkelt inte en automatlåda till Civic Tourer. Glömde jag säga att den är ganska ful?