Nu när Tech21 NYC har släppt sin v2 av SansAmp Bass Driver DI (BDDI) så tycker jag att det är på sin plats att vi försöker reda ut vilka versioner som finns av denna mångsidiga apparat. För nu börjar folk annonsera ut sina v1 och även Tech21 NYC nämner att v1 är
Men nu måste vi vara lite försiktiga med vad olika versioner är. Jag trodde i min enfald att v1 är den jag har, men jag visste ju att de har hottat den med lite knappar och ändå är det inte v2. Så följaktligen måste jag nog benämna den som v0.SOLD OUT and replaced by Version 2.
Nu försöker jag reda ut detta:
SansAmp Bass DI

Den här apparaten som bara kallas Bass DI och innefattar nog den första mackapären. Anslutningarna består av input, parallell output samt balanserad output på XLR. De yttre knapparna hanterar jordlyft och att aktivera tonkretsen. Ingen pedal alltså! Dessutom finns tonkontrollerna inne i lådan för "en gång för alla justering", även drivekrets.
Ok, detta är ingen Bass Driver DI så den kan vi lämna därhän. Men det var den första SansAmp jag ägde.
SansAmp Bass Driver DI v0

Min BDDI är en version som verkar funnits innan v1 och v2 hos Tech21. Jag vill därför benämna den med v0 för att inte misstas som v1. Här snackar vi pedalomkopplare för av och på av effekt.
Den innehåller de klassiska reglagen Level, Blend, Treble, Bass, Drive och Presence. Därtill hittar vi en knapp för Phantom & Ground connect. In- och utgångar utgörs av input, parallell output, output och XLR output.
SansAmp Bass Driver DI v1

Häri v1 har Tech21 lagt till två reglage för att välja om output och output XLR skall ha signalnivå line eller instrument. Det är väl allt som är ändrat. Kanske inte en kioskvältare för min egen del, men kan säkert vara jättebra i studio eller om man vill slanga in signal i mixerbord.
SansAmp Bass Driver DI v2

Nu med v2 har Tech21 gjort en lite större make-over. Nu finns även ett reglage för kontroll av Mid. Dessutom har de gjort om skjutreglagen till tryckknappar. Till att börja med får man välja om Bass och Mid skall jobba vid centerfrekvenserna 40/80 Hz respektive 500/1000 Hz. Därtill finns en omkopplare för att sänka XLR-signalen med 20 dB och en omkopplare för att höja output-signalen (telekontakt) med 10 dB. Givetvis finns en omkopplare för Phantom & Ground connect XLR.
Har vi rett ut vad som är vad än så länge? Tänkte att det kan vara bra att referera till rätt version i säljesannonser.