Varför verkar det flesta bara ignorerar att deras ljud är skräp när man påpekar det?
"Men det låter ju bra hemma på luckan" eller?

Håcke skrev:Ärligt talat tror jag det är ljudisarnas fel.
Alldeles för få ljudisar som är bra på att lyssna och skapa en bra ljudbild.
+1 på den.Elfström skrev:Håcke skrev:Ärligt talat tror jag det är ljudisarnas fel.
Alldeles för få ljudisar som är bra på att lyssna och skapa en bra ljudbild.
Skönt att man fick godkänt i din undersökning under Väsby Rocken då;)bjelkeman skrev:Varför har de flesta basisterna man hör live ett grötigt skitljud utan definition?
Varför verkar det flesta bara ignorerar att deras ljud är skräp när man påpekar det?
Jo, det var ju ett av undantagen hel klart.Aslan skrev:Skönt att man fick godkänt i din undersökning under Väsby Rocken då;)bjelkeman skrev:Varför har de flesta basisterna man hör live ett grötigt skitljud utan definition?
Japp så körde vi med bluestrion för ett antal år sen, sång och trummor (i varierande grad, ibland helt omickade trummor) genom PA:t, inget annat. Medförde ibland en hiskelig scenvolym men på små ställen blir det ju rätt enkelt att få till en hyfsad ljudbild, speciellt när man inte har en ljudtekniker som sitter och rattar.gthyni skrev:Med antagandet att vi pratar pop/rock nu väcker det en fundering som är lite tvärtemot.
De flesta av oss spelar sällan på arenor ändå så har ett arena tänk smugit sig in på våra små scener där allt skall gå gm PAt.
T ex så linear man basen och fast man har ett bra scenljud så passar eq-instlällningarna inte alls för PA-stacken.
Tror att lite back-to-basic skulle inte skada, med sång och trummor i PAt och vi andra brakar på direkt från scenen.
"Hiskelig scenvolym" is my middle nameSvensson skrev:Japp så körde vi med bluestrion för ett antal år sen, sång och trummor (i varierande grad, ibland helt omickade trummor) genom PA:t, inget annat. Medförde ibland en hiskelig scenvolym men på små ställen blir det ju rätt enkelt att få till en hyfsad ljudbild, speciellt när man inte har en ljudtekniker som sitter och rattar.gthyni skrev:Med antagandet att vi pratar pop/rock nu väcker det en fundering som är lite tvärtemot.
De flesta av oss spelar sällan på arenor ändå så har ett arena tänk smugit sig in på våra små scener där allt skall gå gm PAt.
T ex så linear man basen och fast man har ett bra scenljud så passar eq-instlällningarna inte alls för PA-stacken.
Tror att lite back-to-basic skulle inte skada, med sång och trummor i PAt och vi andra brakar på direkt från scenen.
En kille som jag känner som är live ljudtekniker som också har egen studio kör på det sättet. Han berättade hur han låter bandet skruva på scenen tills det är nöjda med scenljudet. Sen rattar han in ljudet så det låter bra på golvet framför scenen också. Det förutsätter ju att man inte drar på dödshögt i en liten lokal.gthyni skrev:Med antagandet att vi pratar pop/rock nu väcker det en fundering som är lite tvärtemot.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
kompromisser kompromisser, om man inte hör sig själv eller det låter allmänt skit på scenen så spelarna man som en prutt.Danne skrev:Sedan får man inte underskatta vikten av bra kommunikation musiker/tekniker. Jag har inga som helst problem att avstå ett i mina öron "perfekt" scenljud om det kan hjälpa ljudteknikern att få till ett bättre ljud i lokalen. Det spelar ju liksom ingen roll hur gött jag tycker det är att lira om det publiken hör är prutt.
I hear you men frågan är väl vem som jobbar för vem? Publiken som har betalt, ska dom behöva lida för att du behöver för dej optimala förhållanden för att kunna prestera på en nivå som gör DEJ lycklig?gthyni skrev:kompromisser kompromisser, om man inte hör sig själv eller det låter allmänt skit på scenen så spelarna man som en prutt.Danne skrev:Sedan får man inte underskatta vikten av bra kommunikation musiker/tekniker. Jag har inga som helst problem att avstå ett i mina öron "perfekt" scenljud om det kan hjälpa ljudteknikern att få till ett bättre ljud i lokalen. Det spelar ju liksom ingen roll hur gött jag tycker det är att lira om det publiken hör är prutt.
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion