Vilken kontaktspray för knastrande potar?
- Debo
- Medlem
Vilken kontaktspray för knastrande potar?
Tja!
Vilken kontaktspray är den mest lämpliga att använda på sprakande/knastrande potar? Finns ju massa olika, oljebaserade, ledande, icke-ledande, smörjande, icke-smörjande....
Använde PRF-778 tidigare idag, vilket förvisso tog bort det lilla knaster som fanns på volymen, men fick den att gnissla en del istället när man vrider (ej ut i stärkaren!). Säkert inget farligt, men gjorde mig ändå osäker.
Vad heter den som man bör använda och vart köper man den?
Jag har denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... GQodMr8OSw" onclick="window.open(this.href);return false;
Vilken kontaktspray är den mest lämpliga att använda på sprakande/knastrande potar? Finns ju massa olika, oljebaserade, ledande, icke-ledande, smörjande, icke-smörjande....
Använde PRF-778 tidigare idag, vilket förvisso tog bort det lilla knaster som fanns på volymen, men fick den att gnissla en del istället när man vrider (ej ut i stärkaren!). Säkert inget farligt, men gjorde mig ändå osäker.
Vad heter den som man bör använda och vart köper man den?
Jag har denna:
https://www.kjell.com/se/sortiment/hem- ... GQodMr8OSw" onclick="window.open(this.href);return false;
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- Stempa
- Medlem
- Kontakt:
Re: Vilken kontaktspray för knastrande potar?
+1 på den frågan. Jag har alltid varit skeptiskt till "smörjande skyddsfilm" på elektriska grejer som ska ha mekanisk kontakt med varandra. Kör själv med PRF 6-68, djupverkande fettfri som det står på burken och det har alltid funkat med lite eftermotion av ev. trilskande pot. Å andra sidan har jag hör att den sprayen dödar pottar på sikt genom att sabba den interna smörjningen av axeln.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
- Debo
- Medlem
Och det är ju precis det man vill undvika! Misstänker att min spray gör något liknande då den fick poten att "gnissla" lätt efter...Stempa skrev:+1 på den frågan. Jag har alltid varit skeptiskt till "smörjande skyddsfilm" på elektriska grejer som ska ha mekanisk kontakt med varandra. Kör själv med PRF 6-68, djupverkande fettfri som det står på burken och det har alltid funkat med lite eftermotion av ev. trilskande pot. Å andra sidan har jag hör att den sprayen dödar pottar på sikt genom att sabba den interna smörjningen av axeln.
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- fieldflower
- Hedersmedlem
Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
Skaffa en kanyl att portionera med så funkar den kanonbra till knaster - bara att götta in och motionera så brukar det bli bättre.
Skaffa en kanyl att portionera med så funkar den kanonbra till knaster - bara att götta in och motionera så brukar det bli bättre.
Medlem i PB50+
- Debo
- Medlem
Men torkar inte det ut en massa och sliter på potarna? Har läst att att det är viktigt med något smörjande?fieldflower skrev:Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- fieldflower
- Hedersmedlem
Inte en aning.Debo skrev:Men torkar inte det ut en massa och sliter på potarna? Har läst att att det är viktigt med något smörjande?fieldflower skrev:Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
Vet bara att det använts på elektronik i alla tider...
Medlem i PB50+
- Stempa
- Medlem
- Kontakt:
Tja, ren isopropanol tvättar bort fett och olja. Är väl därför det finns smörjande elektronikrengöring. De sprakiga pottar jag rengjort med PRF 6-68 har iallafall inte havererat mekaniskt med tiden.Debo skrev:Men torkar inte det ut en massa och sliter på potarna? Har läst att att det är viktigt med något smörjande?fieldflower skrev:Annars kan man köpa isopropylalkohol på apoteket.
Done stuff goes here https://soundcloud.com/bribedant" onclick="window.open(this.href);return false;
- B-Å Åhs
- Medlem++
Pottar är lätta att byta !
"I'm too old for this shit"
HPD P bas, 2 st Roland Bass Cube, HPD fretless , EBS Microbass 2,
ART TubePac QSC USA400 , Fearful 15/6 .
Medlem av PrataBas gubbklubb 50++
- Debo
- Medlem
Lite bökigt i en G&L L2000, speciellt när en av potarna (1mg reverse audio taper) verkar vara SVÅR att få tag i!B-Å Åhs skrev:Pottar är lätta att byta !
- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- B-Å Åhs
- Medlem++
Det är ändå bara en temporär lösning som inte varar speciellt länge att spraya , det är ingen renovering av poten ...
"I'm too old for this shit"
- Riboe
- Medlem
Berätta mer! Till vilken funktion används baklänges logaritmisk pot? Bortsett från en lågbudget balanspot A+C, där C är baklänges logaritmisk. ("Riktiga" balanspotar brukar heta M+N där vardera hälften av resistansbanorna är lågohmiga för att behålla fullt ställ i mittläge.)Debo skrev:Lite bökigt i en G&L L2000, speciellt när en av potarna (1mg reverse audio taper) verkar vara SVÅR att få tag i!B-Å Åhs skrev:Pottar är lätta att byta !
Kanske i "jazzbaskoppling" med två volympotar när man vill undvika att lasta ned"bussen", fel, micken i mittläge?
- Debo
- Medlem
Jag har absolut ingen aning om varför! Ingen bra koll på elektronik. Det ända jag vet är att bas-poten i en G&L L2000 har en sådan och att den är såväl svår som nödvändig för att den skall fungera korrekt. Finns säkert en del trådar i moderforumet om hur exakt elektroniken i dessa basar fungerarRiboe skrev:Berätta mer! Till vilken funktion används baklänges logaritmisk pot? Bortsett från en lågbudget balanspot A+C, där C är baklänges logaritmisk. ("Riktiga" balanspotar brukar heta M+N där vardera hälften av resistansbanorna är lågohmiga för att behålla fullt ställ i mittläge.)Debo skrev:Lite bökigt i en G&L L2000, speciellt när en av potarna (1mg reverse audio taper) verkar vara SVÅR att få tag i!B-Å Åhs skrev:Pottar är lätta att byta !
Kanske i "jazzbaskoppling" med två volympotar när man vill undvika att lasta ned"bussen", fel, micken i mittläge?

- G&L Tribute L-2000 MII
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT
- G&L Tribute L-2000 MIJ
- Line 6 Helix LT