Jag var väl inte mer aggro än Durito?Hellish skrev: Haha! Fan vad du är aggro, mannen!![]()
Chill, dude, chill.
Musik-Sverige och världen.....
- Taurus
- Medlem++
Svajigt argument där Durito, själv är jag inte helt övertygad om att polisongkungen inte fortfarande är vid liv under CIA-beskydd, eller kanske som Robert Rankin skriver i Armageddon the Musical och They came and ate us, att han helt sonika är kidnappad och bortförd till en annan tidsperiod av en telepatisk böngrodddurito skrev:det där med att musiker i allmänhet förlorar på att folk laddar hem är en lika stor myt som att elvis fortfarande lever...

Skämt åsido, som jag skrivit tidigare är jag principiellt emot piratnedladdning och tror på upphovsrätten, även om myntet har många sidor och det i många fall finns upphovsmän som vinner vid nedladdning också. Jag tror t ex att många kreatörer skulle tjäna på att släppa delar av sitt material för fri nedladdning i marknadsföringssyfte.
Däremot har jag själv aldrig piratladdat ner musik. Det har inget med moral och etik att göra, utan mitt eget välbefinnande, och nyckelordet är värdedevalvering.
Om jag har all världens musik tillgänglig via ett musklick känns det som om den tappar i betydelse, och det blir alldeles för lätt att förkasta musik som kanske är helt kanon bara jag gav den ett par lyssningar. Är det gratis och för lätt åtkomligt ger jag den troligtvis inte de extra chanserna utan letar efter en ny lättillgänglig kick, medans om jag lägger en slant för en platta så är sannolikheten större att den får ett par extra lyssningar eftersom jag ändå betalat för den.
Alla får göra som dom vill, men så fungerar jag. Musik, film, spel, om allt alltid är tillgängligt gratis inom ett par sekunder så blir de just värdedevalverade och tappar i betydelse för mig, det finns inget att längta och sträva efter.
Sen kan det i o f s också vara så att jag bara är en gubbe som längtar efter ungdomsåren när man fick spara skiten ur sig för att köpa en ny vinylplatta som man sen lyssnade sönder på pojkrummet, men i så fall står jag för det

- Liten
- Hedersmedlem
Ganska komiskt hur musiker ser på det här med nedladdning.
Jag har varit ovanligt liberal till file-sharing...
Jag har gladeligen tankat över musik från vänner.. (lokalt.. jag tankar inget från någon jag inte känner..)
Men på senare tid har jag precis som Taurus här skrev.. tappat kännslan för produkten..
Om en artist har ämnat sitt matrial att nå dig som lyssnare så har denne totalt tappat kontrollen över hur saker och ting paketerats... och därmed har jag som slutkonsument tappat en produkts helhet..
Har flertalet plattor som jag skulle slänga om vissa spår saknades.. plattan som helhet får ett värde..
Jag har gått tillbaka till att ha blivit slaviskt konservativ vad det gäller file-sharing.. köper den media jag vill ha idag.. av många anledningar..
Vill rekommendera denna också.. när vi är inne på ämnet!
http://www.garywillis.com/blog/
Jag har varit ovanligt liberal till file-sharing...
Jag har gladeligen tankat över musik från vänner.. (lokalt.. jag tankar inget från någon jag inte känner..)
Men på senare tid har jag precis som Taurus här skrev.. tappat kännslan för produkten..
Om en artist har ämnat sitt matrial att nå dig som lyssnare så har denne totalt tappat kontrollen över hur saker och ting paketerats... och därmed har jag som slutkonsument tappat en produkts helhet..
Har flertalet plattor som jag skulle slänga om vissa spår saknades.. plattan som helhet får ett värde..
Jag har gått tillbaka till att ha blivit slaviskt konservativ vad det gäller file-sharing.. köper den media jag vill ha idag.. av många anledningar..
Vill rekommendera denna också.. när vi är inne på ämnet!
http://www.garywillis.com/blog/
- durito
- VIP medlem
Fast vem har sagt att vi som individer hela tiden ska få välja allting? Vi kanske behöver välja kollektivt, tillsammans/demokratiskt, för att det ska kunna fungera? Det behövs instanser i samhället som gynnar den stora massan och som inte drivs av ett vinstintresse. Hur tror du annars det skulle se ut? Folk som svälter och fryser ihjäl på gatorna, en ännu mer underminerad polis och pensionärer som ligger i sin egen skit hela dagarna. Du kanske hör till dom få som inte behöver nyttja de kommunala verksamheterna, grattis! Men dom flesta har behov av vård, skola etc. Det känns väldigt rimligt för mig att bidra med skattepengar till en hyfsat fungerande allmän välfärd. Det gynnas vi alla av i slutändan.bootsy skrev:Och du inser inte skillnaden på att vi är tvungna att betala för offentlig verksamhet vi inte valt och kan välja om vi vill gynna Fender eller Gibson? För att all offentlig förvaltning arbetar för "att tjäna folket"?
Då vet jag.
Och tack för att du talar om för mig att jag inte förlorar på att folk laddar ner mina skivor gratis. Jag ser med stor spänning fram emot nästa avräkning.
För jag är väl bara en jävla egoist som anser att upphovsmännen ska ha rättgheter till sina verk, eller?
Tycker inte att du är egoistisk i din roll som upphovsman men du verkar vara lite väl konservativ. Det är liksom bara att inse att det inte kommer att gå att få bukt med nedladdning/kopiering och allt vad du vill. För 15-20 år sedan kopierade man LP skivor till kassettband, i dag kopierar vi över musiken till en dator istället. Har på känn att vi är fundamentalt olika varandra när det kommer till rättigheter.
Det vore intressant att höra vad du har för lösning på "problemet" istället? Ökad bevakning av vår internet trafik? Jaga och fängsla alla fildelare? I så fall, med skattefinansierade medel eller ska "någon" skapa en privat armé av pirat-jägare? Hur?
- bootsy
- Medlem+++
Jag tänker inte bemöta första delen av Duritos inlägg eftersom jag faktiskt, kort sagt, inte har någon lust att diskutera politik i denna tråd på detta forum.
Jag tycker dessutom att inlägget talar för sig själv, i synnerhet med uttalanden som detta:
Vad gäller fildelning får du tro att jag är konservativ, men det är jag verkligen inte.
Jag tycker inte att polis ska jaga fildelare eller övervaka privatpersoners Internettrafik (det är för övrigt snarare dina politiska meningsfränder som brukar syssla med den typen av verkamhet).
Jag är snarare väldigt bekymrad över hur synen på upphovsrätt förvanskats och värdet på konstnärliga verk har reducerats.
Vad många verkar glömma i debatten är att det inte bara handlar om att rippa en skiva från en kompis eller att de stora artisterna blir utan intäkter. Det som också är ett jävla problem är att det finns människor som blir rika på detta, utan att vi får ens höra talas om det. Folk säljer mp3:or och mobilsignaler, folk säljer piratkopierade skivor, folk tjänar MILJONER på annonsintäkter på sajter av typen Piratebay. Under flaggen att de driver någon sorts kamp för frihet.
My ass. Friheten att dra in pengar på andras jobb är väl huvudmålet med deras kamp.
Om det bara handlade om att folk fick lyssna på musik jag varit med på gratis så vore det fine. Jag kan tycka att det är ritkigt roligt t o m att veta att vilken random människa som helst i världen kan lyssna på mitt lökiga basspel när de känner för det.
Jag är mest putt på att jag inte själv fått välja att ge bort musiken. Och framförallt att någon annan kan tjäna en helvetes massa pengar på den.
Vad föreslår jag att man ska göra?
Det är jättesvårt att svara enkelt på. Dels är det alldeles för sent att stoppa de flesta människors vana att inte betala för musik. Dels är det inte heller rätt att försöka stoppa fildelningen i sig, det skulle bara vara kontraproduktivt.
Men man kan göra det lite svårare för tjuvar och banditer att tjäna pengar på andra människors kreativitet. Att slå till mot sajter som Pirate Bay är en bra början, att aldrig låta dem få sitta och räkna pengar i fred. De ska minnas att de gör sig rika på andras bekostnad och att det inte är OK.
Ska det vara gratis så ska det fan i mig inte någon tjäna pengar på det. I synnerhet inte sådana som aldig varit i närheten av ett notpapper eller inspelningsstudio.
Detta om detta.
Jag tycker dessutom att inlägget talar för sig själv, i synnerhet med uttalanden som detta:
durito skrev: Fast vem har sagt att vi som individer hela tiden ska få välja allting?
Vad gäller fildelning får du tro att jag är konservativ, men det är jag verkligen inte.
Jag tycker inte att polis ska jaga fildelare eller övervaka privatpersoners Internettrafik (det är för övrigt snarare dina politiska meningsfränder som brukar syssla med den typen av verkamhet).
Jag är snarare väldigt bekymrad över hur synen på upphovsrätt förvanskats och värdet på konstnärliga verk har reducerats.
Vad många verkar glömma i debatten är att det inte bara handlar om att rippa en skiva från en kompis eller att de stora artisterna blir utan intäkter. Det som också är ett jävla problem är att det finns människor som blir rika på detta, utan att vi får ens höra talas om det. Folk säljer mp3:or och mobilsignaler, folk säljer piratkopierade skivor, folk tjänar MILJONER på annonsintäkter på sajter av typen Piratebay. Under flaggen att de driver någon sorts kamp för frihet.
My ass. Friheten att dra in pengar på andras jobb är väl huvudmålet med deras kamp.
Om det bara handlade om att folk fick lyssna på musik jag varit med på gratis så vore det fine. Jag kan tycka att det är ritkigt roligt t o m att veta att vilken random människa som helst i världen kan lyssna på mitt lökiga basspel när de känner för det.
Jag är mest putt på att jag inte själv fått välja att ge bort musiken. Och framförallt att någon annan kan tjäna en helvetes massa pengar på den.
Vad föreslår jag att man ska göra?
Det är jättesvårt att svara enkelt på. Dels är det alldeles för sent att stoppa de flesta människors vana att inte betala för musik. Dels är det inte heller rätt att försöka stoppa fildelningen i sig, det skulle bara vara kontraproduktivt.
Men man kan göra det lite svårare för tjuvar och banditer att tjäna pengar på andra människors kreativitet. Att slå till mot sajter som Pirate Bay är en bra början, att aldrig låta dem få sitta och räkna pengar i fred. De ska minnas att de gör sig rika på andras bekostnad och att det inte är OK.
Ska det vara gratis så ska det fan i mig inte någon tjäna pengar på det. I synnerhet inte sådana som aldig varit i närheten av ett notpapper eller inspelningsstudio.
Detta om detta.
- durito
- VIP medlem
ptja, att knycka en mening ur en helhet är ett klassiskt sätt att försöka missleda eller vanföreställa ett argument. jag har ingenting emot den fria viljan, tvärtom. dock blir det stora konflikter när vissa får välja mellan ett mäniskoliv och en väska med pengar. mer åt dom som kan förse sig själva med tillgångar och mindre till dom som inte kan det. jaga och straffa, hämta skolkare med polis och lås in brottslingarna ännu längre så slipper vi besväras av dom. enkel och kortsiktig borgerlig filosofi. vilken politisk falang jag tillhör är kanske inte svårt att gissa. dock är det heller inget jag på något sätt döljer.
hur många av dagens skivbolagsdirektörer har varit i närheten av ett notpapper eller en studio? en bolagsdirektör i dag är ingen "musikälskare". det kunde lika gärna handla om att sälja kattmat eller falukorv som att sälja musik. musikindustrins trovärdighet har rasat totalt och det är det som är det stora problemet med i dag, inte att folk laddar hem musik. en fri vilja leder till fria handlingar... männsikan vill tjäna så mycket som möjligt och samtidigt betala för så lite som möjligt. det stämmer väl rätt bra överens med flera av inläggen i den här tråden?
hur många av dagens skivbolagsdirektörer har varit i närheten av ett notpapper eller en studio? en bolagsdirektör i dag är ingen "musikälskare". det kunde lika gärna handla om att sälja kattmat eller falukorv som att sälja musik. musikindustrins trovärdighet har rasat totalt och det är det som är det stora problemet med i dag, inte att folk laddar hem musik. en fri vilja leder till fria handlingar... männsikan vill tjäna så mycket som möjligt och samtidigt betala för så lite som möjligt. det stämmer väl rätt bra överens med flera av inläggen i den här tråden?
- Danne Palm
- Medlem
Om skivbolagen ägnar sig åt tidelag låter jag vara osagt. Sedan får den traditionella "musikindustrin" gärna gå och brinna för min del, skivbolags klagosång är inget som håller mig vaken om nätterna.
Vad som däremot oroar mig på allvar är den värdedevalvering som dykt upp i denna tråd.
Mycket väl skrivet!
Jag laddar ner en massa såväl betalt som illegalt fast jag har konstant dåligt samvete parallellt med en vilja att Stick it to the Man.
Jag vet fan inte, har ingen aning om hur man kan lösa situationen på ett vettigt sätt för alla berörda parter. Till dessa hör dock inte skivbolag med kontor på 5th Avenue.
Vad som däremot oroar mig på allvar är den värdedevalvering som dykt upp i denna tråd.
Om jag har all världens musik tillgänglig via ett musklick känns det som om den tappar i betydelse, och det blir alldeles för lätt att förkasta musik som kanske är helt kanon bara jag gav den ett par lyssningar. Är det gratis och för lätt åtkomligt ger jag den troligtvis inte de extra chanserna utan letar efter en ny lättillgänglig kick, medans om jag lägger en slant för en platta så är sannolikheten större att den får ett par extra lyssningar eftersom jag ändå betalat för den.
Mycket väl skrivet!
Också mycket väl skrivet.Jag vill att musik och konst ska ha ett egenvärde och inte bara vara ett verktyg för markadsföring.
Jag laddar ner en massa såväl betalt som illegalt fast jag har konstant dåligt samvete parallellt med en vilja att Stick it to the Man.
Jag vet fan inte, har ingen aning om hur man kan lösa situationen på ett vettigt sätt för alla berörda parter. Till dessa hör dock inte skivbolag med kontor på 5th Avenue.
Cities of Mars.
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
https://citiesofmars.bandcamp.com" onclick="window.open(this.href);return false;
Duesenberg Triton, pedaler, Fender Rumble 500
- bootsy
- Medlem+++
Nej, det kan man verkligen inte säga. Din agenda och argumentation är glasklar.durito skrev:vilken politisk falang jag tillhör är kanske inte svårt att gissa. dock är det heller inget jag på något sätt döljer.
Att du anser att folks fria vilja bara är bra när de vill "rätt" saker sammanfattar väl också din demokratisyn. I den tyska demokratiska republiken var det detta synsätt som ledde till byggandet av den "antifascistiska skyddsvallen".
Nog om detta, ingen mer politik från mig i denna tråd.
Du jämför alltså "skivbolagsdirektörer" som artister och musiker har valt att ingå avtal med, med simpla tjuvar och banditer som tjänar pengar på andras upphovsrättsskyddade verk UTAN avtal eller kontrakt?durito skrev:hur många av dagens skivbolagsdirektörer har varit i närheten av ett notpapper eller en studio? en bolagsdirektör i dag är ingen "musikälskare". det kunde lika gärna handla om att sälja kattmat eller falukorv som att sälja musik. musikindustrins trovärdighet har rasat totalt och det är det som är det stora problemet med i dag, inte att folk laddar hem musik. en fri vilja leder till fria handlingar... männsikan vill tjäna så mycket som möjligt och samtidigt betala för så lite som möjligt. det stämmer väl rätt bra överens med flera av inläggen i den här tråden?
Det finns många skäl att tycka illa om musikindutrin och dess avarter, men faktum kvartstår; det är fortfarande VI som musiker och artister som väljer om vi vill samarbeta med dem. Det måste du väl ändå erkänna är en jävla skillnad?
EDIT: Och vad vet du egentligen om vad en "bolagsdirektör" tycker om musik? De jag har träffat har garanterat en bredare och mer initierad musiksmak än de flesta.
- durito
- VIP medlem
numero uno: hur kan du skriva att det är slutdiskuterat med politik för din del när du i ditt sista "politiska inlägg" hittar på en massa?
jag tycker inte alls att den fria viljan ska råda under vissa förutsättningar som du påstår. det är något som du väljer att hitta på. jag menar dock att så länge man sätter sin egen ekonomiska tillväxt och sitt eget värde framför alla oss andra här på jorden så tycker jag att man är fel ute. jag tycker också att man bör ha största respekt för allt som är allas, oavsett om det handlar om sjukvård, skola eller något så simpelt som allemansrätten. tänker man i privata banor så har man ett slutet tankesätt som exkluderar andra. gäller det ex sitt eget hus, sin boyta - sitt hem, är det en sak. men pratar man om rättigheter så som hälsa och utbildning bör det finansieras av "oss alla tillsammans". att jag skulle vilja ha någon form av kommuniststyre i sverige är bara fånigt. dock tror jag inte på tesen att en lägre skatt skapar ett bättre och rättvisare samhälle. jag tror heller inte att på att man ska sälja ut vårt land till utländska intressen. jag tror inte på att privatisera statliga bolag. jag känner mig inte trygg med en filosofi som betyder att 1500 personer blir av med sina jobb trots att företaget i fråga gör en ren VINST på 5,5 miljarder.
jag jämför inte skivbolagsdirrar med "simpla tjuvar & banditer" (tur att du bootsy har oskuldsfullt vitt mjöl i din påse) utan pekar mer på anledningar till att folk väljer att ladda ner musik istället för att stödja hela branschen. för mig är alla lika stora bovar och banditer när det gäller att råna artister & musiker på pengar vare sig man har kostym eller rånarluva.
ja bootsy, det är VI som musiker som väljer att samarbeta med bolagen eller inte. men det gör inte förhållandena mer OK för det. Om bolagen äger en marknad så är det "VI" och endast "VI" som får rätta oss efter deras spelregler. det betyder att "VI" alltid kommer att få usla dealer och hela tiden tulla på vår artistiska integritet genom att "sälja oss" för att, i någon form, försöka passa in i "deras värld". mer naket, mindre artistisk egenhet, mindre orginalitet och mindre personlighet är priset man får betala om man vill spela i deras liga. jag har själv varit med om det och tänker inte vara med om det igen.
jag tycker inte alls att den fria viljan ska råda under vissa förutsättningar som du påstår. det är något som du väljer att hitta på. jag menar dock att så länge man sätter sin egen ekonomiska tillväxt och sitt eget värde framför alla oss andra här på jorden så tycker jag att man är fel ute. jag tycker också att man bör ha största respekt för allt som är allas, oavsett om det handlar om sjukvård, skola eller något så simpelt som allemansrätten. tänker man i privata banor så har man ett slutet tankesätt som exkluderar andra. gäller det ex sitt eget hus, sin boyta - sitt hem, är det en sak. men pratar man om rättigheter så som hälsa och utbildning bör det finansieras av "oss alla tillsammans". att jag skulle vilja ha någon form av kommuniststyre i sverige är bara fånigt. dock tror jag inte på tesen att en lägre skatt skapar ett bättre och rättvisare samhälle. jag tror heller inte att på att man ska sälja ut vårt land till utländska intressen. jag tror inte på att privatisera statliga bolag. jag känner mig inte trygg med en filosofi som betyder att 1500 personer blir av med sina jobb trots att företaget i fråga gör en ren VINST på 5,5 miljarder.
jag jämför inte skivbolagsdirrar med "simpla tjuvar & banditer" (tur att du bootsy har oskuldsfullt vitt mjöl i din påse) utan pekar mer på anledningar till att folk väljer att ladda ner musik istället för att stödja hela branschen. för mig är alla lika stora bovar och banditer när det gäller att råna artister & musiker på pengar vare sig man har kostym eller rånarluva.
ja bootsy, det är VI som musiker som väljer att samarbeta med bolagen eller inte. men det gör inte förhållandena mer OK för det. Om bolagen äger en marknad så är det "VI" och endast "VI" som får rätta oss efter deras spelregler. det betyder att "VI" alltid kommer att få usla dealer och hela tiden tulla på vår artistiska integritet genom att "sälja oss" för att, i någon form, försöka passa in i "deras värld". mer naket, mindre artistisk egenhet, mindre orginalitet och mindre personlighet är priset man får betala om man vill spela i deras liga. jag har själv varit med om det och tänker inte vara med om det igen.
- bootsy
- Medlem+++
Jag menade bara att JAG inte tänker diskutera mer. Jag tror att du, jag och alla andra känner till mina åsikter vid det här laget.durito skrev:numero uno: hur kan du skriva att det är slutdiskuterat med politik för din del när du i ditt sista "politiska inlägg" hittar på en massa?
Att du påstår att jag "hittar på en massa" får jag bjussa på.
Jag vet inte om du trodde att det var vanliga nedladdare jag syftade på när jag skrev formuleringen om tjuvar och banditer. Det var det inte, det var de som tjänar pengar på illegal nedladdning och piratkopiering jag menade.durito skrev:jag jämför inte skivbolagsdirrar med "simpla tjuvar & banditer" (tur att du bootsy har oskuldsfullt vitt mjöl i din påse) utan pekar mer på anledningar till att folk väljer att ladda ner musik istället för att stödja hela branschen. för mig är alla lika stora bovar och banditer när det gäller att råna artister & musiker på pengar vare sig man har kostym eller rånarluva.
Jag anser att deras brott mot oss som musiker och upphovsmän är betydligt värre än skivbolagens övertramp, eftersom vi åtminstone ingått kontrakt frivilligt med bolagen.
Allt detta låter hemskt, men är det verkligen att jämföra med att bli bestulen på sina verk?durito skrev:ja bootsy, det är VI som musiker som väljer att samarbeta med bolagen eller inte. men det gör inte förhållandena mer OK för det. Om bolagen äger en marknad så är det "VI" och endast "VI" som får rätta oss efter deras spelregler. det betyder att "VI" alltid kommer att få usla dealer och hela tiden tulla på vår artistiska integritet genom att "sälja oss" för att, i någon form, försöka passa in i "deras värld". mer naket, mindre artistisk egenhet, mindre orginalitet och mindre personlighet är priset man får betala om man vill spela i deras liga. jag har själv varit med om det och tänker inte vara med om det igen.
För mig är det två olika krig som ska föras på varsin front. Jag tycker verkligen illa om hur musikindustrin ofta kväver kreativitet och kvalitet. Men minst lika illa tycker jag om att folk tjänar pengar på min musik utan att vare sig betala eller fråga mig först.
- durito
- VIP medlem
sí, då förstår jag och håller med till viss del. pratar vi om ett gäng organiserade "nedladdnings distrubitörer" så är det en sak.bootsy skrev: Jag vet inte om du trodde att det var vanliga nedladdare jag syftade på när jag skrev formuleringen om tjuvar och banditer. Det var det inte, det var de som tjänar pengar på illegal nedladdning och piratkopiering jag menade.
Jag tycker verkligen illa om hur musikindustrin ofta kväver kreativitet och kvalitet. Men minst lika illa tycker jag om att folk tjänar pengar på min musik utan att vare sig betala eller fråga mig först.
det jag menade, i mitt första inlägg, gällde sk "svensson-nedladdare".
- bootsy
- Medlem+++
Misstänkte att vi egentligen tyckte rätt lika på denna punkt.durito skrev:sí, då förstår jag och håller med till viss del. pratar vi om ett gäng organiserade "nedladdnings distrubitörer" så är det en sak.bootsy skrev: Jag vet inte om du trodde att det var vanliga nedladdare jag syftade på när jag skrev formuleringen om tjuvar och banditer. Det var det inte, det var de som tjänar pengar på illegal nedladdning och piratkopiering jag menade.
Jag tycker verkligen illa om hur musikindustrin ofta kväver kreativitet och kvalitet. Men minst lika illa tycker jag om att folk tjänar pengar på min musik utan att vare sig betala eller fråga mig först.
det jag menade, i mitt första inlägg, gällde sk "svensson-nedladdare".