[youtube]http://youtube.com/watch?v=-Rr1vaX0I9A&feature=youtu.be[/youtube]
Fasen så trist (och märkligt!). Min erfarenhet har varit att tekniker GÄRNA spelar in band live i studion och att de "saknar" att göra det - men att tid och (kanske framför allt) brist på möjlighet (i form av plats och tid) gör att det alltsomoftast blir trummorna och sången som läggs i "studio" och resten antingen hemmavid hos strängmusikanterna eller vid andra tillfällen.hitman skrev: Men det var väldigt svårt första gångerna att övertala studioteknikern att låta oss försöka spela live. "Så kan man ju inte göra!" Vid ett tilfälle trodde jag allvarligt att teknikern skulle brista i gråt.
Jag kopplar inte riktigt vad du menar nu, Gthyni? Menar du att vår inspelning lät trött eller att det här är någonting som händer generellt?gthyni skrev:Förstår inte varför man ska lägga en massa pengar på en inspelning som ger ett trött resultat, när rätt studio och lite mer pengar ger ett bättre utfall.
T ex Tonteknik i Umeå (lite jäv för jag känner Pelle sen 100 år) har både anpassade lokaler, metod och erfarenhet att spela in så mycket som möjligt live på ett effektivt sätt.
Spotifyspåren i min signatur är inspelade där live inkl slasksång. Enda påläggen är lite gitarrsolo och sång.
Finns säkert flera konkurrenter runt om i landet som också kan och vill.
http://tonteknik.se/
Nej nej, ni körde ju live och det lät jättebra.archisland skrev:Jag kopplar inte riktigt vad du menar nu, Gthyni? Menar du att vår inspelning lät trött eller att det här är någonting som händer generellt?gthyni skrev:Förstår inte varför man ska lägga en massa pengar på en inspelning som ger ett trött resultat, när rätt studio och lite mer pengar ger ett bättre utfall.
Ah! Då var det som jag trodde att du menade!gthyni skrev:Nej nej, ni körde ju live och det lät jättebra.archisland skrev:Jag kopplar inte riktigt vad du menar nu, Gthyni? Menar du att vår inspelning lät trött eller att det här är någonting som händer generellt?gthyni skrev:Förstår inte varför man ska lägga en massa pengar på en inspelning som ger ett trött resultat, när rätt studio och lite mer pengar ger ett bättre utfall.
Det var generellt att det är lätt att man snålar på tid och utrymme och får något halvbra för sina slantar.
Energin när man spelar tillsammans är svår att få en och en.