Jag insåg när jag provade lite gitarr att jag faktiskt blev bättre basist av det jag lärde mig om gitarrspelande. Så nu har jag bitit i det sura äpplet och bestämt mig för att lära mig spela gitarr på riktigt. I sedvanlig ordning så hade jag köpt lite utrustning innan jag egentligen behövde det själv, mest så att gitarristerna som kom på besök hade något att lira på. Men nu använder jag grejerna själv.

När jag var nybörjare igen så köpte jag en ny Ibanez SA. Det var när jag var för feg att köpa begagnat. Sent omsider när jag lärt mig justera ett instrument, så vart den riktigt spelbar. (Varför kan det inte vara justerade från början? Det skrämmer ju bort de nya gitarristerna.)

Kanske såg du att jag syndade ock köpte en Ibanez Les Paul kopia (1977) häromdagen. Så nu måste jag verkligen lära mig spela. Dessutom behöver den ny mickväljare och telejack, och rengöring av banden. Alltid är det något kul.

Ljudmässigt så föll jag pladask för H&K Tubemeister, och det blev en 18 wattare för några år sedan, och en 112 låda. Jag har en Vox VT40 oxå, vilket egentligen räcker mer än väl åt mig. Så nu får det vara nog med gitarrgrejer.

Nu ”behöver” jag ”bara” en Tubescreamer, ett reverb och något med eko...
Vad gillar du för strängar? Tänk blues rock.