Självsvängande G-sträng?!
- Wiggan
- Medlem
Självsvängande G-sträng?!
Hej!
Bytte strängar och justerade min nya jazzbas igår.
Blev rätt bra, men ovanför 12:e band självsvänger G-strängen. Det låter som när man stämmer och behöver dra ett halvt varv på stämskruven, fast det är bara G-strängen som ljuder....
Är det strängen som är dålig, eller jag som är dålig på att justera?
Sprillans D'addario rostfritt...
Bytte strängar och justerade min nya jazzbas igår.
Blev rätt bra, men ovanför 12:e band självsvänger G-strängen. Det låter som när man stämmer och behöver dra ett halvt varv på stämskruven, fast det är bara G-strängen som ljuder....
Är det strängen som är dålig, eller jag som är dålig på att justera?
Sprillans D'addario rostfritt...
-
- Medlem++
Re: Självsvängande G-sträng?!
Förstår inte vad du menar men självsvänger men jag skulle kunna gissa på att strängar skorrar mot nåt av de sista banden
- Wiggan
- Medlem
Det jag försöker säga är att strängen ger ifrån sig två toner som är rätt nära varandra så att det svänger. Det låter som en bra gissning, ska testa höja stallet en aning!
- Roger Hedin
- Medlem++
Hörs det i förstärkaren eller svänger det bara "bakom" ditt finger på bandet?
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Danne
- VIP medlem
Troligtvis är strängen dålig, men man kan få detta fenomen om man lindar strängen runt strängstolpen utan att vrida på stämskruven, samtidigt som strängen är väldigt spänd mot stallet så den inte kan rotera med. Då riskerar strängen att få en "twist" på några varv i längsled. Detta gör att den kan svänga disharmoniskt.
- JazzBassillen
- Medlem+
När jag läste rubriken trodde jag att problemet var en fet och dallrig rumpa.
Allvarligt kan det handla om att micken sitter för högt så att magneten drar i strängen och ger detta fenomen.
Allvarligt kan det handla om att micken sitter för högt så att magneten drar i strängen och ger detta fenomen.
Schatz P/J, Fender Jazz CIJ, Ibanez AEB 10BK, Framus Triumph 4/60 EUB, Squier VM bandlös, Noname 3/4 plywoodkontra
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
Mesa/Boogie Buster, Ampeg SVT3-PRO, Lab Series L2, Roland Cube 60, TKS 1156 x2, Ampeg SVT 412 HE
- Wiggan
- Medlem
Det hörs i förstärkaren, och verkar vara kvar även när jag höjt strängen.Roger Hedin skrev:Hörs det i förstärkaren eller svänger det bara "bakom" ditt finger på bandet?
Ska nog prova dra på en annan sträng och se om det blir skillnad. Tycker inte att micken är ovanligt hög heller...
Tack för alla förslag hörni!
- Roger Hedin
- Medlem++
Då låter det som en sträng med lös lindning.Wiggan skrev:Det hörs i förstärkaren, och verkar vara kvar även när jag höjt strängen.Roger Hedin skrev:Hörs det i förstärkaren eller svänger det bara "bakom" ditt finger på bandet?
Ska nog prova dra på en annan sträng och se om det blir skillnad. Tycker inte att micken är ovanligt hög heller...
Tack för alla förslag hörni!
"Livet är för kort för att dricka dåligt kaffe, dåligt vin, dålig whisky och dålig G&T."
- Roger Hedin
- Roger Hedin
- Pumpa
- Medlem+
Har du läst och förstått vad Danne skrev?Wiggan skrev: Ska nog prova dra på en annan sträng och se om det blir skillnad.
- Wiggan
- Medlem
Ja, jag kan ha gjort det ett varv. Strängen gick heller inte att intonera, kom jag på när jag pratade med musikaffären. Han sa det också, att ibland får man en sträng som inte går att intonera och som låter svajigt.Pumpa skrev:Har du läst och förstått vad Danne skrev?Wiggan skrev: Ska nog prova dra på en annan sträng och se om det blir skillnad.
Så förhoppningsvis defekt sträng, alternativt så beror det på mitt "lathetsvarv" som Danne skrev om.
Fick en ny sträng i alla fall, och kunde flytta tillbaka sadeln en cm och få den att intonera!