Det är ju inget direkt jobb att tala om dock...blackparkas skrev: ↑mån 11 feb 2019, 03:46Jao.fieldflower skrev: ↑lör 09 feb 2019, 14:52De få gigpengar jag får in går definitivt till musikprylar.blackparkas skrev: ↑lör 09 feb 2019, 14:01 Fast om man har ett coverband för att tjäna lite extra pengar så vill man ju inte köpa upp pengarna.
Så det är lite olika för olika personer.
Jag tror dock majoriteten tycker det är smidigast att nån annan sköter allt dock.
Kör du enskild firma eller dylikt så blir det ju andra krav vid deklaration, redovisningstjänster, bokslut... osv...
Före detta kompanjonen som körde enskild på sin studio fick böta några loppor per bokslut till exempel..
- Skicka fakturor är inte jobbigt. Tvärt om.
- Bokföra då man kör blygsam hobbyverksamhet är absolut inte jobbigt.
- Hålla ordning på musik-kvitton och -fakturor i en speciell pärm är inte jobbigt.
- Iom att det är momsfritt blir det ingen momsredovisning.
- Iom att jag ser till att gå ungefär noll blir det ingen preliminärbeskattning.
- Inget krav på revisor för enskild firma på den här nivån.
- Självdeklarationen tar 8 minuter längre per år då man måste fylla i NE, men bara totalt in och totalt ut och nolla allt annat.
Verkligen inte jobbigt, då man kör det på hobby-nivå.
Och skillnaden är att få 50% eller 100% av gagen att leka med.
Din f.d. kompanjon körde inte momsfritt gissar jag eftersom det var studio(?)
Och gissar att det var mer pengar än man gör av med på musikprylar per år, så det blir pengar över och preliminärskatt och grejer.
Helt annat läge.
Lite lustigt att det är mer värt med egen firma för de allra blygsammaste casen...