https://www.4sound.se/maintenance-se.htm4Sound är stängt på grund av konkurs.

Ironi vet jag inte om det är egentligen.
Det är väl den möjligheten som butikerna aldrig får: frågan "vad kan du göra för pris på den här grejen"?
Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag handlar helst inte utomlands dock...
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Blir ju lite av dubbelmoral om svenska butikerna handlar från utlandet.
Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...
I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.
Visst är det så.TDHP skrev: ↑mån 14 okt 2019, 14:12Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Lite av samma anledning att jag tycker att svenska kunder ska handla av svenska butiker.
Sen tycker jag det är sjukt jobbigt - och dyrt - att skicka garantiärenden utomlands när det händer grejer...
I vissa fall MÅSTE man ju handla utomlands som butik dock, eftersom alla fabrikat inte finns representerade av svenska distributörer.
Reklamerade ett ljudkort hos Thomann efter två år, sköttes utmärkt.
Jag trodde det skulle bli problem och ta tid, men efter ca 4 veckor kom det ett nytt.
Dom hade skickat det till Focusrite som tydligen inte tyckte det var värt att laga.
Det har iof kommit en ny version, så dom har väl lager av det gamla dom inte blir av med...
Visst blir det ju lite mer pyssel, men samtidigt är det ju kanske en mellanhand mindre som ska ha en del av kakan.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 15:13Visst är det så.TDHP skrev: ↑mån 14 okt 2019, 14:12Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Jag trodde det skulle bli problem och ta tid, men efter ca 4 veckor kom det ett nytt.
Dom hade skickat det till Focusrite som tydligen inte tyckte det var värt att laga.
Det har iof kommit en ny version, så dom har väl lager av det gamla dom inte blir av med...
Men det är betydligt trevligare, och oftast betydligt enklare, att handla av svenska leverantörer..
Bara det att jag inte får in utländska fakturor i systemet för fakturor gör att jag gärna skiter i det...
Det finns inga butiksägare inom 4Sound.magnus_s skrev: ↑mån 14 okt 2019, 16:48 Att kedjan går under behöver ju inte per auto betyda att butiken upphör utan att dom kan köra vidare i egen regi som frifräsare om det finns kapital kvar att köpa loss inkrom och butiksläge.
Hur många av butiksägarna kommer kunna köpa loss sig tror ni?
Känner ni någons ungefärliga situation för en sådan möjlighet eller är det bara nattamörkt?
I de fall man köper utomlands så blir det samma sak.TDHP skrev: ↑mån 14 okt 2019, 15:34Visst blir det ju lite mer pyssel, men samtidigt är det ju kanske en mellanhand mindre som ska ha en del av kakan.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 15:13Visst är det så.TDHP skrev: ↑mån 14 okt 2019, 14:12Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Men det är betydligt trevligare, och oftast betydligt enklare, att handla av svenska leverantörer..
Bara det att jag inte får in utländska fakturor i systemet för fakturor gör att jag gärna skiter i det...
Fast är inte det på väg att förändras?blackparkas skrev: ↑tis 15 okt 2019, 00:00I de fall man köper utomlands så blir det samma sak.TDHP skrev: ↑mån 14 okt 2019, 15:34Visst blir det ju lite mer pyssel, men samtidigt är det ju kanske en mellanhand mindre som ska ha en del av kakan.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 15:13Visst är det så.TDHP skrev: ↑mån 14 okt 2019, 14:12Eftersom det inte finns så många svenska tillverkare så lär ju det mesta komma från utlandet ändå.blackparkas skrev: ↑mån 14 okt 2019, 13:16 Det är en del fabrikat idag som har utländska distributörer.
Utpriset ska ju vara detsamma.
Köper man från tillverkaren och är DEALER så har du en dealerprislista, är du däremot distributör så har du en distributor-pricelist.
Så jag som butik tjänar inget på att köpa utomlands.
Dessutom är den enda skillnaden oftast att den utländska firman är distributör för Europa t.ex. så det är ju samma sak som att köpa från en svensk distributör.
Grossisterna har varit fullständigt bindgalna.