Stälbart stall (i strängbredd)
- anli
- VIP medlem
Stälbart stall (i strängbredd)
Jag har monterat (har väl inte undgått någon) en ibanez/Cimar-hals på en noname fenderjazzkropp med fenderstall. Tyvärr är halsen är lite för smal nedtill... eller rättare sagt fenderstallet är för brett. Strängarn nästan ramlar över kante. Försöker hitta smalare stall eller med ställbar strängbredd. Hittar inget... någon som vet?
- BBQV
- Forumvärd
Schaller har stall med rullsadlar som är ställbara i sidled.
http://www.schaller-guitarparts.de/bilder/467.jpg
http://www.schaller-guitarparts.de/bilder/467.jpg
- anli
- VIP medlem
Haha... kanske, det börjar bli fånigt. Men just nu är den det skönaste på basen.GrafZeppelin skrev:Med all respekt anli, men fylla halsfickan med plastiskt trä, köpa stall för att dra ihop strängbredd... är det inte läge att köpa en ny hals istället?
Halsfickan är paj hur som helst efter som den inte är vågrät/jämn.
- ferm
- Medlem++
Jag har ett sånt här stall i kromutförande över
http://www.schaller-guitarparts.de/1251.htm
http://www.schaller-guitarparts.de/1251.htm
För många basar är inte nog
- Danne
- VIP medlem
- anli
- VIP medlem
Va, får inte stallkåpan plats!Danne skrev:Anli kanske fortfarande är sugen, men för egen del lite för sent eftersom jag fick hem ett sådant igår. Är ganska säker på att om man använder det får inte en ev. stallkåpa plats så då är frågan funktionalitet mot utseende? Tror funktionalitet i alla fall.

- Danne
- VIP medlem
Bredden är nog inte problemet misstänker jag. Schallerstallet bygger mera bakåt och då riskerar kåpan att hamna utanför bakkanten av kroppen. Tänkte sätta igång i morgon (eller i dag. Klockan är visst över 00.00). Jag monterar Schallerstallet och om jag definitivt vill ha kåpan blir det ett annat stall senare. Väljer strängbreddsinställning före utseende till att börja med.
- anli
- VIP medlem
Hur gick det?Danne skrev:Bredden är nog inte problemet misstänker jag. Schallerstallet bygger mera bakåt och då riskerar kåpan att hamna utanför bakkanten av kroppen. Tänkte sätta igång i morgon (eller i dag. Klockan är visst över 00.00). Jag monterar Schallerstallet och om jag definitivt vill ha kåpan blir det ett annat stall senare. Väljer strängbreddsinställning före utseende till att börja med.
- Danne
- VIP medlem
Hittills har jag lött iordning kontrollplattan, fixat halsfickan (en massa lack på sidorna som behövde skrapas bort för perfekt passning), skruvat fast halsen , förmonterat stallet för god inpassning Mudbucker, filat ur plektrumskyddet (blev sådär), skissat för den djupa fräsningen (tror jag fick en "slothead"era-mick trots allt. Tänkte göra en "hylla" för den bockade plåten att vila på)). I morgon blir det urfräsning för mick samt borrning kanal för stalljordning och förhoppningsvis slutlig hopmontering. Saknar stallmick, men den verkar ju ha mindre betydelse. Peter Basstudio har mick(ar) på g åt mig. Mao så här långte allt väl men det blir spännande att se om jag lyckas klanta till någonting eller inte....
- anli
- VIP medlem
Har du någon stallkåpa att prova med?
Kul att du är på g. Jag fixade oxså en hylla åt mickplåten (två extraborrutstick med lagom djup med 25 mm borren jag använde för att göra mickuttaget). Själv borde jag haft en dremmel till plektrumskyddet. Är mycket nyfiken när du kommer till elektroniken, dåkan det vara intressant att utbyta erfarenheter.
Vart hamnade halsmicken då, jazzmickens gamla centrum?
Kul att du är på g. Jag fixade oxså en hylla åt mickplåten (två extraborrutstick med lagom djup med 25 mm borren jag använde för att göra mickuttaget). Själv borde jag haft en dremmel till plektrumskyddet. Är mycket nyfiken när du kommer till elektroniken, dåkan det vara intressant att utbyta erfarenheter.
Vart hamnade halsmicken då, jazzmickens gamla centrum?
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
- Danne
- VIP medlem
- anli
- VIP medlem
- anli
- VIP medlem
- BBQV
- Forumvärd
- anli
- VIP medlem
Ferm's ställbara stall låg i brevlådan (plus micken, testar den i helgen, har skaff fräscha lödgrejer
) vid hemkosten i dag. Min vana trogen tog jag knappt av mig skorna utan monterade stallet illa kvickt!
Succé!
Nu ligger strängarna där de ska.. och var lätt det är att justera med moderna stall
Tack vare halsens aningens kortare skala så hamnar ju stallet tillräckligt långt i på kroppen så att stallkåpan PRECIS fick plats.
Kan inte bli bättre.
Tack ferm, jag skall strax göra mig skuldfri via internetbanken

Succé!
Nu ligger strängarna där de ska.. och var lätt det är att justera med moderna stall

Tack vare halsens aningens kortare skala så hamnar ju stallet tillräckligt långt i på kroppen så att stallkåpan PRECIS fick plats.
Kan inte bli bättre.
Tack ferm, jag skall strax göra mig skuldfri via internetbanken