ÅTTAHUNDRA PER DAG i Influensa???? Bara här i gamla Sverige??blackparkas skrev: ↑mån 23 mar 2020, 14:45
Det är ju dock just nu väldigt långt från en vanlig influensa om man ser till dödsfall per dygn.
2-3000 per dygn dör, vanliga influensan dör drygt 800 per dag av.
Nu har väl displayen i din räknare fått spader.
Skulle siffran 2-3000 per dygn avse hela världen ger jag inte mycket den. Rapportering i Sverige är aningen mer trovärdig än den från Kina och Iran och för all del från alla andra länder där media styrs av staten.
Enl Giesecke påpekar han "..att 500 till 2 000 personer dör av influensa varje år." Totalt per år, i Sverige, av komplikationer till influensa. Oftast lunginflammation.
Om influensasäsongen är ung. från november till april blir det ca 2 - 8 avlidna per dag. Vilket vi tycks acceptera.
I förrgår uppgav bla Aftonbladet att det hittills dött tot. 20 personer av viruset. Har det pågått i två veckor är det inte ens 2 per dag.
Hur det ser ut om ytterligare två veckor står skrivet i stjärnorna. Den enes gissning är så god som någon annans gissning.
Jag tycker "vi" har hittills skött det hela på ett alldeles utmärkt sätt. Särskilt frånvaron av panikåtgärder tilltalar mig. "Marcus Förklararen" påpekade i TV4 morgonTv att "kraftfulla åtgärder är inte detsamma som effektiva åtgärder". Nä, politiker är politiker i första hand. Han måste visa styrka!
Själv visar jag gärna mitt ansvar genom att inte bidra till domedagsstämningen och genom att misstro ALLT som publiceras på s.k. "sociala medier".