anthax skrev: ↑tis 28 jul 2020, 01:21
Om folk som känner symptom eller är sjuka kunde stanna hemma hade inte jag behöva få skiten!
Har precis kommit på fötter efter att ha sovit bort nästan 3 dygn, så när som varit uppe för att äta.
Helt galet hur orkeslös en blir. Bara att gå upp för trappen är som ett maratonlopp, hjärtklappning, andnöd och känsla av lungor fulla av glödande nålar.
Sämsta semestern någonsin!
Så, nu har jag gnällt klart.
Fy fan. Full o-grattis till dej. :-/
Men problemet är väl också att den du fick det av kanske inte kände sej sjuk. Jag menar , hade fanskapet mått som du beskriver så hade den rimligen inte gått ut,huh?
När det här drog igång så kände jag att det här kommer vi Svenskar ALDRIG fixa pga att vi blivit så otroligt individualistiska och precis allt ska ifrågasättas. Sen var det lite tvärtom ,ändå. Det visade sej att vi faktiskt kunde agera rätt mycket ”för allas bästa” , speciellt i början.
Jag har haft nära kontakt med vänner i utlandet hela våren och det är spännande hur pass olika det varit i olika länder men jag tycker nog att alla verkar ha kört ganska hårt och tydligt på sin valda linje och varit rätt duktiga ändå.
Kanske USA undantaget...
I Japan, goes without saying, följde man ju uppmaningarna ”for the greater good” utan tjafs. Ligger i deras kulturella dna. Obegripligt att Tokyo-Yokohama med knappt 40 MILJONER invånare, som åker kommunalt på en mindre yta än några andra, lyckats hålla antalet döda under 1000. Inte minst m tanke på att de var ett av de första länderna med smittan. Givetvis finns frågetecken kring hur ärliga de var , speciellt med tanke på att dom ju hoppades på att få hålla OS... fi fan vilken ekonomisk katastrof.... Anyway, de stängde skolor ganska tidigt ovh uppmanade folk att jobba hemma så mycket som möjligt.
Tyskland verkar ha skött det väkdigt bra. Jobbigt med karantän, givetvis, men det verkar inte ha varit fullt så drakoniskt som i andra länder. Dom har tydligen haft uppsökande sjukvård som åkt hem till konstaterade fall och kollat deras stats efter 5 dagar för att se till att ge vård INNAN det blev überkritiskt. Tyskarna verkar ha hållit sej på mattan.
Koreanerna verkar ha varit oerhört snabba på att styra upp testning, smittspårning (via mobiler och kontokort(OH the integritetspanik!))och karantänisering. Lyckades väl hålla det i schack bra. Deras största problem,iaf initialt, var väl att det råkade vara en kristen liten skum sekt som var en smitthärd samtidigt som de spridit jt dej för att infiltrera församlingar runt om som vägrade hjälpa till med smittspårningen...
Kan ha varit en mindre grej i sammanhanget men det var vad jag fick höra..
Spanjorerna hölls i karantän i 11 veckor. Polis och militär på gatan som frågade vart du skulle och bötfällde dej om du bara var ute och flanerade.
Problemen är väl hur folk beter sej när karantänen släpper... Hur tänker man när man å ena sidan krver munskydd på Lidl, för att folk inte kan hålla avstånd i nyktert tillstånd, men öppnar upp för krökande i dåligt ventilerade nattklubbslokaler til 6 på morgonen? Klart att det ät en presumtiv katastrof...
Hoppas att alla lyckas hålla en eventuell andra våg så liten som möjligt... för hur ska de länder som kört lockdown redan klara av en andra lock down? Det skulle ju ruinera allihop. Inte minst så skulle nog EU ligga rätt pyrt till för hur ska man kunna kräva ekonomisk support för samma taktik en andra gång?
Av nyfikenhet, Anthax, var bor du? Vet du hur du har blivit smittad?
Krya på dej!