Hyfsat vettig, billig bas sökes inte längre
- sorghwind
- Medlem
Hyfsat vettig, billig bas sökes inte längre
Det dök inte upp en enda bas som jag ville köpa på hur många veckor som helst så jag gav upp och byggde klart ett halvfärdigt projekt som låg i garaget i stället.
=======================
Insåg på semesterna att jag måste ha en bas där jag tillbringar somrarna, och det är omöjligt att få plats med den i bilen varje gång så jag måste ha en ny bas jag kan lämna kvar där. Därför söker jag nu en bas som helst inte ska vara särskilt dyr, men som ändå är vettig att lira på. Först tänkte jag "det går ju bra med nästan vad som helst" men sen insåg jag att den bara skulle bli stående om den inte var hyfsat skön att spela på, intonerar korrekt och så vidare i alla fall. Och det är ju tråkigt att lägga pengar på något man tycker är direkt fult.
Ok, så snygg och bra, fast billig, alltså? "Välj två av de tre" brukar man ju säga...
Det jag i första hand tänker på är något bra ex av SX, Texas, Squier eller liknande, men är absolut öppen för förslag i ungefär samma klass (kan dock säga direkt att jag inte är så sugen på Firebirds, Dean eller utpräglade polotröjebasar - det får gärna se ut som en bas som funkar att spela rocknroll på). Har nån en svart Squier classic vibe 70s så vore det ju allra bäst, även om det egentligen är lite över min tänkta prisklass.
Vad har ni i skåp och skrubbar? Jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa instrument utan att testa, så det är klart mest intressant med Stockholmsområdet.
Mvh kravmaskinen.
=======================
Insåg på semesterna att jag måste ha en bas där jag tillbringar somrarna, och det är omöjligt att få plats med den i bilen varje gång så jag måste ha en ny bas jag kan lämna kvar där. Därför söker jag nu en bas som helst inte ska vara särskilt dyr, men som ändå är vettig att lira på. Först tänkte jag "det går ju bra med nästan vad som helst" men sen insåg jag att den bara skulle bli stående om den inte var hyfsat skön att spela på, intonerar korrekt och så vidare i alla fall. Och det är ju tråkigt att lägga pengar på något man tycker är direkt fult.
Ok, så snygg och bra, fast billig, alltså? "Välj två av de tre" brukar man ju säga...
Det jag i första hand tänker på är något bra ex av SX, Texas, Squier eller liknande, men är absolut öppen för förslag i ungefär samma klass (kan dock säga direkt att jag inte är så sugen på Firebirds, Dean eller utpräglade polotröjebasar - det får gärna se ut som en bas som funkar att spela rocknroll på). Har nån en svart Squier classic vibe 70s så vore det ju allra bäst, även om det egentligen är lite över min tänkta prisklass.
Vad har ni i skåp och skrubbar? Jag har lovat mig själv att aldrig mer köpa instrument utan att testa, så det är klart mest intressant med Stockholmsområdet.
Mvh kravmaskinen.
Senast redigerad av sorghwind den tor 08 okt 2020, 08:57, redigerad totalt 2 gång.
- BBQV
- Forumvärd
Re: Hyfsat vettig, billig bas sökes
”Polotröjebasar” måste in i SAOLs nyordslista för 2020! 

- bjelkeman
- Medlem++
- Kontakt:
Ingen HPD Precision?
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
- sorghwind
- Medlem
- sorghwind
- Medlem
- Håcke
- Medlem++
Jag har en huvudlös bas med riktig kropp (egentligen sonens) till salu.
Supersmidogt i små utrymmen som sommarstugor!
Supersmidogt i små utrymmen som sommarstugor!

Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
- sorghwind
- Medlem
- Håcke
- Medlem++
Hmmm, jag kanske är lite polotröja själv fast jag inte har nån...
Men den är svart och.... ganska cool

Fender J, Fender P Lyte, Blade J, Wasabasen, Cort Arona B4 Sandberg
- sorghwind
- Medlem
Ja... det är ju härligt med basar, att man kan tycka olika. Det där var nog inte riktigt vad jag var ute efter tyvärr. Men den behöver ju inte vara polo för det, jag tänker mest på John Edwards, nya bassisten i Status Quo.
- mrbaloo
- Medlem++
- Kontakt:
Jag tycker basen är cool. Men hade jag inte siktet på en helt ny Status Graphite S2 Classic (om ett par tre år) så skulle jag kunna tänkt mig den där svarta Jacken.Håcke skrev:Hmmm, jag kanske är lite polotröja själv fast jag inte har nån...
Men den är svart och.... ganska cool.
Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
-
- Medlem+
- Lowlife
- Medlem+
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
Ingen har någonsin sträckt sig i en TV-soffa!
- sorghwind
- Medlem
- Lowlife
- Medlem+
Den är solid svart, har fräscha strängar och bor i Halmstad. Bilden berättar varför jag inte är fotograf...
Bas:Black Beauties. Amps: Trace-Elliot+Peavey,all valve. Annat: Wasa sport.
-
- Medlem
Jag har en svart Squier P med vitt plektrumskydd. Affinity. Är det intressant? Priset är nog i ditt område, jag har inte bestämt något ännu. Bild kan komma om det är värt jobbet... 

Washburn WB 66, Squire affinity p-bass, TC BG250-115
- Nesse
- Medlem
Är på semester, men i Sollentuna finns en trevlig J&D brothers YC-PB P-bas utrustad med entwistle P/J mickar av typen PBXN och JBXN samt en artec-preamp, helsvart med svart pleka, svarta knoppar o svart Badass stall.
Skickat från min SM-G955F via Tapatalk
- sorghwind
- Medlem
Mjahaja... Jag har ingen panik, skicka över en bild när du kommer hem igen vettja.
Men den är aktiv alltså? Måste man loss med hela plektrumskyddet för att byta batteri i så fall eller?
- Nesse
- Medlem
Nope, batterilucka på baksidan
- Nesse
- Medlem
- Falcon
- Medlem+
Snyggt LeStrange-bygge!Ingemar Sundström skrev: ↑ons 05 aug 2020, 19:04 Har en Danelectro Dano -63:a som jag kan avyttra. Framsidan vit och baksidan aqua fast för mig är den grön.
Ingemar
![]()
| Höfner 182-61 | Kent-63 | Audition-65 | Höfner 500/1 Cavern CT-13 | Höfner 500/1 Cavern Ri-17 | HB BB FL | HB B-25M | HPD Telecaster Bass | Squier P SSQ-00 |
-
- Medlem+
Den i mitten ja.Falcon skrev: ↑mån 17 aug 2020, 13:16Snyggt LeStrange-bygge!Ingemar Sundström skrev: ↑ons 05 aug 2020, 19:04 Har en Danelectro Dano -63:a som jag kan avyttra. Framsidan vit och baksidan aqua fast för mig är den grön.
Ingemar
![]()
Tyvärr har jag svårt för short scale så den kommer att få en längre hals förmodligen en thunderbird.
- Enbasist
- Medlem
’Polotröjbas’ är för mig någon sorts semi- eller halvakustisk indiepopbas som spelas med tunna flats i en jättegammal, okänd rörstärk på max 25w, helst med plektrum
Bra uttryck oavsett vad man nu läser in i det.
Man kommer ju också osökt in på Killinggängets Kromataparodi
https://youtu.be/u1HA6315Lgs
Skickat från min iPhone med Tapatalk

Bra uttryck oavsett vad man nu läser in i det.
Man kommer ju också osökt in på Killinggängets Kromataparodi

https://youtu.be/u1HA6315Lgs
- sorghwind
- Medlem
- Falcon
- Medlem+
Ska du göra dig av med halsen sen är jag spekulant!Ingemar Sundström skrev: ↑mån 17 aug 2020, 15:50Den i mitten ja.Falcon skrev: ↑mån 17 aug 2020, 13:16Snyggt LeStrange-bygge!Ingemar Sundström skrev: ↑ons 05 aug 2020, 19:04 Har en Danelectro Dano -63:a som jag kan avyttra. Framsidan vit och baksidan aqua fast för mig är den grön.
Ingemar
![]()
Tyvärr har jag svårt för short scale så den kommer att få en längre hals förmodligen en thunderbird.
| Höfner 182-61 | Kent-63 | Audition-65 | Höfner 500/1 Cavern CT-13 | Höfner 500/1 Cavern Ri-17 | HB BB FL | HB B-25M | HPD Telecaster Bass | Squier P SSQ-00 |
-
- Medlem+
Ok du har första tjing Falcon.