Vad ska jag köpa?!

Här kan du annonsera om vad du önskar köpa!
Aandrisk
Nykomling

Vad ska jag köpa?!

Inlägg av Aandrisk »

Lite oklart om jag lägger denna posten rätt, men med tanke på att jag vill köpa en bas är det nog inte så fel ändå!

Nyligen börjat spela och sitter på en J&D brothers bas som nån glömde hos mig för typ 10 år sedan... Den funkar men jag vill ha något sexigare. Har spenderat mycket tid senaste veckorna med att kolla runt, men det finns ju så otroligt många basar där ute! Hade inte varit ett problem om jag var miljonär, men nu är jag student så budgeten är rätt tight. Det blir ingen Fender P-bas till att börja med.

Planen är att börja spela punk med några kompisar så fort vi får en replokal, men jag lyssnar på och kommer nog att spela rock å metal också.
Min budget är på ca 3000kr och när jag kollat runt på begagnat har jag hittat några som verkar najs i prisklassen:
Epiphone thunderbird, billigare warvickbasar, några ESP LTD, yamaha verkar vara bra basar om än rätt generiska, Squire säger folk men de ser rätt tråkiga ut (och jag listar inte ut deras nummersystem).
Sen finns det alldeles för få gröna basar! En grön bas hade varit en dröm! Kan ju tycka att Peter Steele borde satt större avtryck på basvärlden.

Men vad har ni att erbjuda och eller tipsa om? Help a newbie out!
Aandrisk
Nykomling

Re: Vad ska jag köpa?!

Inlägg av Aandrisk »

Kan lägga till att jag är baserad i Göteborg!
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

Både Yamaha och Ibanez har bra basar till låga priser (om man tycker om dem). Epiphone Tbird är oftast bra prisvärda också. Squire ska man undvika Affinity-serien, tycker jag, annars är de också prisvärda. ESP vet jag inte mycket om.
Men ska man köpa bas för 3000:- eller mindre är det definitivt begagnat som gäller.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Ska du spela punk så skippa Warwick och Yamaha, om det inte är en gammal Yamaha BB, men då menar jag 80-90-tal.

LTD har väl några punkvänliga basar, men de ser ut som Fenders och du gillade ju inte designen på Squier så då går det bort..

Bästa valet för dig, även rent estetiskt, är ju egentligen en Squier Classic Vibe, beggad.
Gärna P-bas, men Jazzbas går lika bra.
Epiphone T-bird funkar ju förstås, rätt mycket bas för pengarna, men en Squier Classic Vibe låter "bättre".

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Ingemar Sundström
Medlem+

Inlägg av Ingemar Sundström »

Vad sägs om en Danelectro med vit framsida och lite grön baksida. Färgen heter Aqua, på baksidan alltså.
Ingemar

Bild

Bild
Aandrisk
Nykomling

Inlägg av Aandrisk »

Tack för bra tips blackparkas och siffror! En fråga bara, skulle inte en corvette $$ med dubbla humbuckers kunna funka? Fastnat en aning för dem.
Kollade upp "aqua" Ingemar, och den var på tok för blå för mig. Såg en snygg Ibanez tmb500 som var "rätt" grön. Men den verkar vara för ny för att hitta begagnad.
Bild
Användarvisningsbild
bjelkeman
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av bjelkeman »

Aandrisk skrev: tis 10 nov 2020, 12:28
En fråga bara, skulle inte en corvette $$ med dubbla humbuckers kunna funka? Fastnat en aning för dem.
När folk säger att man inte kan spela på ett instrument av ett visst märke för viss sorts musik så ska man... ta det med en nypa salt, minst sagt.

Själv använder jag mest en tyskbyggd Corvette $$ och spelar metall/hårdrock. Visst går det att spela punk med den. Att punk ska spelas på ”rätt instrument” verkar lite opunkigt för mig. Whatever.

Dock är ju inte en Corvette $$ jättebilligt ens begagnat. Men mycket värt priset, för mig i alla fall.
Spelar metall med Orbital Decay.
Warwick $$ & Ibanez, Mesa Carbine, Darkglass MT900, Quad Cortex, TKS.
Mina besök hos Neural DSP, Darkglass och Mayones.
Aandrisk
Nykomling

Inlägg av Aandrisk »

Nä, de är dem inte. Har fått kolla på rockbass varianten.
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Klart det går att spela allt på vad som helst.
Men det är inte rätt.

Som sagts många gånger förr, svenska trallpunkhjältar från 90-taletkommer undan med vad som helst, inklusive deras Aria Pro II.
Men punk handlar betydligt mer om image än vad folk inbillar sig, speciellt idag.

Man spelar inte punk med ett aktivt monster med stora feta mickar.
Det låter för det första fel, och för det andra ser det bedrövligt ut i punksammanhang.

PUNKt!!!

:D

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar