GandhiMK2 skrev: ↑mån 25 jan 2021, 11:13
Ibland undrar man...
A: varken du eller jag vet.
B: psykiskt lidande resulterar väldigt sällan, tack och lov , i självmord. (Är du verkligen så sjukt illa påläst??) Livslångt lidande kanske inte duger som illa nog?
Hoppas inte dina barn hör till de som man avhandlat i en massa forskningsrapporter vilka riskerar att bli traumatiserade av det här. Men hur skulle det kunna gå till? Och om det ens ka vara så:
INGEN FÅR DÖ I KORRONA.
Vet du, jag gillar dej. Du får förhålla dej till det här på det sätt som gör det mest genomlidbart för dej. Om det är att hävda att alla gör fel och borde ha gjort annorlunda för ett år sen(Så otroligt svårt att se on i baktiden och peka finger, inte) så kör.
Personligen försöker jag leta efter dräglighet istllet för odräglighet. Ingen av oss kommer att ha haft fullständigt rätt när det hela är över och det enda vi kan göra är att försöka ta oss igenom det med kropp och själ någorlunda intakt och försöka skapa en så ljus värld som möjligt för våra barn, som kanske i te riiiktigt har hunnit rustas för ngt dylikt. Det har ju inte riktigt ens vi, verkar det som...
Att fundera över självmordsstatistik och en växande depression pga Covid är ju inte det samma som att jag tror att alla som blir deprimerade tar livet av sig.
Om depressionen ökar i samhället finns det väl ändå en risk att även självmordsförsök etc ökar?
Tycker det känns rimligt att ifrågasätta eftersom du menade på att det psykiska lidandet riskerar att öka om vi fortsätter med hårda restriktioner och/eller stängningar av samhället.
Självklart påverkar yttre omständigheter psyket och kan trigga en depression eller whatever.
Men.. En hel del psykisk ohälsa är ärftlig t.ex. och en del har det grundlagts hos långt innan coronan.
Tycker även det är rimligt att ställa frågan om hur många som hade fått psykiska problem ÄNDÅ med tanke på att du anser att det inte gör så mycket att de som ändå ska dö inom 2-5-10-20-30 år stryker med.
Ang. mina barn så är det svårt att tro annat än att det här med Covid är det bästa som hänt.
Visst tycker de också att det är tråkigt att vi varit utanför kommunens gränser typ 3ggr på ett år, men samtidigt..
De har kunnat sitta hemma och spela dator/PS4/Roblox och Gud vet vad i ett år!!
De två äldsta har haft en del distansutbildning istället för skola.
ÄNNU mer dataspelande/playstation!!
Synd att du inte är i storstan, ska ner imorgon, då hade vi kunnat tagit en lunchdate och svullat kina-buffé och diskuterat Coronan!