Känslig!!??!!??
- BassiLow
- Medlem++
Jag är nog en av de som kännetecknas känsliga basspelare. Jag spelar bara med fingrarna så strängarna är mest viktiga för mej. På min sr905 sitter det strängar som har nån typ av "beläggning" känns det som, jag blir inte riktigt vän med dem. Som tidigare inlägg spelar ju musikstilen mycker roll i det hela. Kör jag rock el. tyngre finns inget skönare än "äkta" riviga steelstrings. men på bandlöst använder jag bara Chromes. Känslan, fingrarna mot strängarna bestämmer mycket hur jag slår an och lägger tonerna
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- BassiLow
- Medlem++
Det ska ju vara bra sustain i kroppen, "lagom" stränghöjd, inte mindre än 16,5mm string-spacing, gärna +34" mensur på 5:or och sist men inte minst en skönt slimmad hals (typ ibanez sr) då mina händer inte är av den stora varianten
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- bootsy
- Medlem+++
Nja, i mitt fall resonerar jag mer som så att om jag får ett ljud jag gillar så är spelkänslan i basen inte lika viktig.Jan Brodin skrev:Förstår kanske inte frågan riktigt. Nästan alla basar går ju att spela på, men om man köper sig ett nytt instrument så vill man väl ha ett som man trivs med så bra som möjligt? Eller är det mer manligt att köpa basar som man inte trivs att spela på.
Att det skulle vara manligt med en ospelbar bas tror jag inte att någon vettig person tycker, men själv gillar jag lite motstånd, vilket gör att jag egentligen tycker att lättspelade basar blir mer svårspelade, om du hänger med...
- Noelredding
- Medlem++
Jag kan spela på nästan vad som helst, fast det ska gärna vara P eller P/J mikar då jag tycker dessa låter bättre än bara J mikar. Stränghöjden skall gärna vara lite halvhög (lite hög men inte för mkt) då jag kan kötta på med plektrum bättre då. 
Tillägg: Juste! Smala halsar är najs om man lirar laid-back jazz elr. reggae men annars ska det vara lite mer rejäla saker.

Tillägg: Juste! Smala halsar är najs om man lirar laid-back jazz elr. reggae men annars ska det vara lite mer rejäla saker.
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
- Micael
- Medlem+
Jag är inte speciellt känslig men givetvis tar det en stund att gå mellan olika mensurlängd utan att behöva stirra på vänsterhanden.
En sak som blev svårare och svårare och gjorde att jag till sist tröttnade på den här basen var att det kändes konstigt att spela med närapå rak vänsterarm.

Men dev var smidig att ta med sig på buss och tåg!
En sak som blev svårare och svårare och gjorde att jag till sist tröttnade på den här basen var att det kändes konstigt att spela med närapå rak vänsterarm.

Men dev var smidig att ta med sig på buss och tåg!
- Liten
- Hedersmedlem
-
- VIP medlem
Varför dom har de. Ja du, det en nånting ja ALDRIG tänkt på.
Kör du en Thumb 4:a så kan ja tänka mig att du känner att kroppen är liten o halsen lång, men på dom senaste Streamer basarna ja haft så har ja nästan känt att shit va kort halsen är..
så de e nog som med röven.. klöven.. alltså.
Kör du en Thumb 4:a så kan ja tänka mig att du känner att kroppen är liten o halsen lång, men på dom senaste Streamer basarna ja haft så har ja nästan känt att shit va kort halsen är..
så de e nog som med röven.. klöven.. alltså.
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
- GurraG
- Medlem++
Eftersom jag har väldigt små händer så är jag helt klart känslig för mensuren. 34" är absolut max för min del, och 30" är som balsam för själen. Det är synd att det finns så få kortskaliga basar som inte är antingen nybörjarinstrument eller handbyggda butikshistorier.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
- blackparkas
- Medlem++++
Jag hör väl egentligen till de känsliga.
Dock så på senare tid så har det liksom kvittat en hel del även för mig.
Ric:en tycker jag är lurig måste jag säga, där hamnar jag ofta fel på halsen, om det är en mensurfråga eller ej har jag ingen aning om.
Har varit ganska känslig med det här med vart man kan ha tummen osv men på senare tid så funkar vad som helst.
Förstår inte en dels negativa inställning till de som anser sig vara känsliga.
Handikapp att man vill ha en bas som man själv tycker är skön att spela på?
Bara för att man föredrar en smal eller en tjock hals betyder det väl sällan att man inte kan spela på motsatsen?
Och naturligtvis är det väl kul att veta vad det är för profil på halsen om man ev. skulle köpa en bas ospelad.
Alla köper inte basar bara för att de är snygga och sedan anpassar sig efter hur dålig den än är att lira på...
Dock så på senare tid så har det liksom kvittat en hel del även för mig.
Ric:en tycker jag är lurig måste jag säga, där hamnar jag ofta fel på halsen, om det är en mensurfråga eller ej har jag ingen aning om.
Har varit ganska känslig med det här med vart man kan ha tummen osv men på senare tid så funkar vad som helst.
Förstår inte en dels negativa inställning till de som anser sig vara känsliga.
Handikapp att man vill ha en bas som man själv tycker är skön att spela på?
Bara för att man föredrar en smal eller en tjock hals betyder det väl sällan att man inte kan spela på motsatsen?
Och naturligtvis är det väl kul att veta vad det är för profil på halsen om man ev. skulle köpa en bas ospelad.
Alla köper inte basar bara för att de är snygga och sedan anpassar sig efter hur dålig den än är att lira på...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
- Kim S
- Medlem++
Jag trodde inte det skulle spela så stor roll förrän jag köpte infinityn. Efter drygt ett halvår så känns den fortfarande för mycket D-profil. Har aldrig varit med om det innan, men nu vet jag vad jag gillar mindre i alla fall.
Liten: Håller med dig om längden på halsen! På infinityn är det RIKTIGT lång hals. Men det är klart, 26 band och mindre kropp än en Jazz/P. Så det faller sig ju naturligt att det blir så.
Liten: Håller med dig om längden på halsen! På infinityn är det RIKTIGT lång hals. Men det är klart, 26 band och mindre kropp än en Jazz/P. Så det faller sig ju naturligt att det blir så.
Lado Superfalcon-2
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
Fender BG-29
SX P-bas
Ampeg B-100R (USA)
Ampeg PF-350 + TKS 112
- Geddan
- VIP medlem
Där måste jag ju erkänna att det kan var lite klurigt.Liten skrev:Kan sticka in med en fråga till:
Mensur..
Spelar den ingen roll heller??
Trivs alla med +34 i mensur??
Personligen så gillar jag inte mer än 34.. 34 är max för mig..
33 är nog mer min melodi skulle jag gissa..
Traben-projektet har 35" mensur och det märktes på förra repet.
Jag hamnade ofta ett band fel.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- Liten
- Hedersmedlem
Men ack så bra den blev till att stämma ner gissar jag??Geddy_Lee skrev:Där måste jag ju erkänna att det kan var lite klurigt.Liten skrev:Kan sticka in med en fråga till:
Mensur..

- Liten
- Hedersmedlem
Mjo.. kan tänka mig att på kontra blir det som att spela fotboll med fasttejpade kikare på ögonen:Svensson skrev:Jag är känsligare när det gäller lånekontror än låneelbasar.
http://www.yourdailymedia.com/media/119 ... ball_Match

Jag är rätt känslig när det gäller justering och även tjocklek på hals och hur fet halsen är.
Jag menar, jag kan ju spela på istortsett vilket bas som helst utan problem, men jag tycker det är jättemycket trevligare att spela på en bas med rätt smaltunn hals, och väldigt låg action.
Och jag tror tillochmed jag spelar bättre när jag spelar på en riktigt riktigt trevlig bas, blir mer kreativ typ.
Jag menar, jag kan ju spela på istortsett vilket bas som helst utan problem, men jag tycker det är jättemycket trevligare att spela på en bas med rätt smaltunn hals, och väldigt låg action.
Och jag tror tillochmed jag spelar bättre när jag spelar på en riktigt riktigt trevlig bas, blir mer kreativ typ.
- Geddan
- VIP medlem
Jo, det är inga fel.Liten skrev:Men ack så bra den blev till att stämma ner gissar jag??Geddy_Lee skrev:Där måste jag ju erkänna att det kan var lite klurigt.Liten skrev:Kan sticka in med en fråga till:
Mensur..
Tyvärr inte så mycket kropp i den bara.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
- Jan Hellman
- blackparkas
- Medlem++++
Precis!jesaiah skrev:Jag är rätt känslig när det gäller justering och även tjocklek på hals och hur fet halsen är.
Ju mer man trivs med basen desto trevligare är det att spela.
Men säg det inte högt här på forumet, har man vissa "krav" på sina basar är man bara överkänslig, handikappad och dum i huvudet...
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Trams!
Som att skylla på racket när man får stryk i pingis. Jag skulle inte KÖPA t.ex. en jazzbas för jag tycker halsen är som ett kluvet kvastskaft o strängarna sitter tätt som på en gitarr, men om jag måste lira på en nån gång så funkar det såklart också.
Tror det är som med skodon ungefär... Klart det är bättre att ha fotbollsskor än gummistövlar när man spelar fotboll, men det GÅR med gummistövlar också!
Enda jobbiga sitsen jag varit med om var när jag hade T-birden o P-basen på olika låtar under samma gig. Första bandet på T-birden låg väl typ en decimeter längre "bort" än motsvarande på P-basen. Där blev det fel íbland...
Som att skylla på racket när man får stryk i pingis. Jag skulle inte KÖPA t.ex. en jazzbas för jag tycker halsen är som ett kluvet kvastskaft o strängarna sitter tätt som på en gitarr, men om jag måste lira på en nån gång så funkar det såklart också.
Tror det är som med skodon ungefär... Klart det är bättre att ha fotbollsskor än gummistövlar när man spelar fotboll, men det GÅR med gummistövlar också!
Enda jobbiga sitsen jag varit med om var när jag hade T-birden o P-basen på olika låtar under samma gig. Första bandet på T-birden låg väl typ en decimeter längre "bort" än motsvarande på P-basen. Där blev det fel íbland...
- blackparkas
- Medlem++++