magnus_s skrev: ↑fre 04 mar 2022, 09:10
Jag kanske missade att nämna att vi tidigare hade två dieselbrännare, en av dom har nu bytts emot ett el-monster.
Så, nej. Jag måste inte behålla den för att kunna dra husvagn, snarare, nu kan jag inte längre dra husvagn med båda bilarna...
Som begagnatmarknaden ser ut så verkar det vara i stort sett omöjligt att ens få tag i en ny el-kärra så priserna håller sig väldigt högt. Det jag menar är att det är inte en så särskilt stor gamle att prova på (om man är nyfiken nog då förstås) och sedan sälja skiten igen med nära på noll förlust.
På frågan rimlig prisnivå behöver man göra lite mer matte bara, räkna noggrant på vad bilen kostar i månaden och/eller per mil så kommer ni ganska snart se att man kan lyfta ett ganska bra billån för de pengar man sparar in på drivmedel och vägskatt.
Då kan man spana åt de roligare elbilarna, då blir det en helt annan femma att gå över till eller komplettera med eldrift.
Ja, asså det där med behålla gammelbilen för att kunna dra husvagn var ju ett exempel på en polare.

Det är ganska få förunnat att kunna ha 2 st nya bilar, eller en ny och en nästan ny.
Speciellt 2 st större bilar för att båda ska kunna användas vid alla tillfällen.
Ang. marknadsvärdet.
Vi kör en hel del, runt 3000 mil per år per bil, två bilar.
Hur ser andrahandsvärdet ut på en 10 år gammal Hyundai elbil som gått 17000 mil?
Jag tror att begagnatpriserna på full-el-bilar kommer att droppa extremt drastiskt när de passerat 15000 mil, i alla fall de elbilar som vanligt folk har råd att köpa.
"Vanligt folk" har inte råd att köpa Tesla, Fisker, Mercedes osv.
Vanligt folk har egentligen inte ens råd att köpa en ID4 som ligger på mellan 500-600k.
Gällande matte.
500k på 8 år är över 5000 spänn i månaden, och då har jag inte räknat räntan, och inte elkonsumtionen.
Finns inte en chans i världen för medelsvennen med behov av två bilar att räkna hem det.
För att inte tala om att det inte finns någon elbil för 500k som vi skulle kunna ha som huvudbil med tanke på storleken på familjen och husvagn.
Medelklassen på landsbygden i Sverige köper bilar för mellan 100-200k som mest.
Självklart finns det de som köper dyrare bilar, men det är betydligt fler som köper bilar för under 100k.
Även om jag skulle ha en vanlig medelsvenssonlön (vilket jag inte har, har betydligt lägre inkomst) skulle jag aldrig köpa en bil för mer än 200k.
Lån, ränta och förbrukning på vår stora bil blir skulle jag tro ca 2000kr billigare i månaden än en halvmiljons-elbil, kanske mer, och då kan jag dessutom dra husvagn.
Och vi får plats med våra tre ungar (18/16/12 år) och stor hund.
Det många som propagerar för elbil inte verkar inse är att gemene man inte köper nya bilar var tredje år.
Visserligen nu så är det betydligt fler "vanligt folk" som köper flång nya bilar, eller max 1-2 år gamla än det var för 10 år sedan, men det blir så fel att ugå ifrån att när folk köper bil, då köper de en ny bil.
Där kan jag ju förstå att man kanske kan räkna hem det.
400k diesel/bensin-bil kontra 5-600k elbil.
Och leasing har ju blivit allt vanligare också, hur man nu kan tycka det är lämpligt att "hyra" en bil på långtid...
Ang. skatt så är det bara en tidsfråga tills det kommer högre skatter på elbilarna också.
Sorry om jag låter vresig, det är egentligen inte meningen.

Men jag är så otroligt less på elbilshysterin.
Fatta vad bra det varit om man hade lagt lite mer energi på att utveckla hybriderna istället.
En hybrid skulle funka fint för vår del, skulle göra enorm skillnad för kostnaden varje månad, frugan som har ett par mil till jobbet enkel väg skulle ju åka "gratis" hela veckorna.
Jag tror det hade varit väldigt bra med utveckling av hybriderna innan man gick all in på batterier.
Fatta alla kinesiska skitbilar med skitbatterier som kommer komma närmaste åren, för det är ju de bilarna folk kommer ha råd att köpa.