Kan tänka mej byten/delbyten.
Perfekt att frakta basutrustning med. Enda som ej går in är VBC412or. 810a går in i baksätet.
Häftiga bilder för att skapa köpsug:





Välskött och endast 2 ägare. Skattefri och besiktigad utan anmärkningar fram till sista januari 2024.
Nya bromsar. Fräscha sommar och vinterdäck. 292379km. Massa extra reservdelar och tillbehör.
Har tänkt mej typ 27tusen kr. Men sänker successivt, så nu ligger vi på 25lökar! Fortsätter sänka till 20.000.
Dags att låta familjeklenoden gå vidare.
Detta är bilen jag har åkt i sen jag föddes. Min morfars gamla pärla.
När jag var liten hade vi ingen egen bil, så vi lånade alltid denna för semestrar osv.
Sen blev den stående i garage under många år när morfar skaffade nyare bilar. Innan jag ärvde den 2016 för att utföra hjältedåd, vinna ära och få respekt.
Gammal och slitet yttre, men funkar klockrent och har aldrig krånglat. (Förutom tankmätare som är kaputt, man får titta på trippmätaren och vara modig).
Bra grejer:
- Endast 2 ägare (jag och min morfar).
- Besiktigad utan anmärkningar till 21 januari 2024. Dvs 1,5 år till.
- Skattefri.
- Aldrig buskörd (läs på arg finsk brytning), det skulle morfar aldrig tillåta.
- Digitalt insprut, Drar ca 0,7 vid blandad körning.
- Underredsbehandlad från fabrik med nån mirakelgegga från 80talet som antagligen är klassat som miljöbrott nuförtiden (noll rost under).
- Dragkrok.
- Motorvärmare med indraget uttag för kupevärmare. Fungerar båda.
- Regelbundet servad med full servicebok fram till 19000mil.
När jag tog över vid 20000mil byttes kamrem. Därefter har jag servat varje höst (filter, olja, kablar, stift, rotor).
-Regelbundet fixad. Senaste ingreppet var nya bakbromsar (skivor, ok, klossar) och handbromsbackar. Året innan har styrleder, krängningshämmare och främre och bakre bränsleslangar bytts. Annat som är bytt senaste åren är frambromsar (skivor, ok) tankband, batteri, gasfjädrar i bagageluckan, bromsklossar, handbromswire, avgasrör, ljuddämpare, lambdasond, luftmassemätare, styrbox, , generator och servoremmar, vattepump, spolare, kopplingswire mm.
-Vinterdäck med dubb, gått mycket sparsamt två vintrar. Rostiga plåtfälgar. (Sitter fräscha sommardojor på nu, plåtfälg med original navkapsel i kromad ädelmetall)
- Fungerande stjärtvärme med bra klös.
- Orginalstereo med kassettspelare
- Domkraft, fälgkors, bogserlina, reservhjul
Mindre bra grejer:
- Råkade ut för ett misslyckat stöldförsök för några vintrar sedan. Därav ser tändlåset lite lajban ut. Ingen som påverkar dock, bara att i med nyckeln och köra. Även plastdetaljer kring ratten och instrumentpanel är lite tråkiga. Mindre buckla i bakdörren från ett tidigare inbrott/vandalisering som jag glömde banka ut när jag bytte rutan.
- Fönsterveven höger bak är ett minne blott. Lika så växelspaksknoppen, sitter en kromad knopp där nu istället.
- Belysningen inuti (!?) säkerhetsbältesspännenna (tydligen är det standard på denna modell) funkar bara sporadiskt ibland. Men det är väldigt enkelt att se vart bältet ska i utan belysning infrån:P
- Radioantennen saknas.
- Kallstarts luftintagsgrej är av (ett aluminiumrör bredvid motor som tar varm luft från avgasröret när motorn är kall). Gör att den är lite kinkig (drar lite extra soppa) vid kallstart, men inget som märks efter 3min.
- Glappar i bajonettkopplingen för höger positionsljus.
- Tanklocket har lossnat (medföljer separat).
- Tankmätare visar lite vad den vill, använder trippmätaren och tankar fullt innan 60 mil.
- Innertaket gjorde fritt fall och har monterats ned. Takluddet/takmjället är (mycket mödosamt) lösborstat och bortdammsuget, är lackad träpanel istället (dvs limklädd masonitskiva).
- Stenskott och tillhörande sprickor i framrutan, inget som påverkar sikt eller stör besiktningsmän.
- Trasig frontspoiler, saknas en bit vänster fram.
- Rost… Kring sidoblinkers, ytligt kring hjulhus och bakdörr (se bilder).
- Baklyktor är lagat med instruktioner från personal på bilprovningen, dvs locket på en glassburk och reflexer från Clas Ohlson.
- Saknas en strålkastartorkare.
- Sitter kass mörk toning på rutorna bak nu. Är bara att riva ned (så kallad återanvändbar film), sitter ej hårt. Monterade den hastigt i somras för att ge lite svalka/skugga åt min son i baksätet.
Har fått på mej ett helt lager reservdelar genom åren. Från grannar som haft liggandes, svärföräldrar som hittat i garaget och kollegor som haft över.
Följer med:
Motorvärmarsladd
Kupevärmare
Bromssköldar
Bromsok fram och bak
Generatorrem
Bränslefilter
Vattenpump
2st verkstandshandböcker
Renoveringssats bromsok
3 par bromsklossar + en extra
Bromsskiva
Takräcken, 3 par + fyra extra kvalitetsfästen från Thule)
Reservlampor i massor
Bättre begagnade kablar, stift, rotor och fördelarlock (tänkte det var bra att ha med reserv, men aldrig behövt).
4st volvo-navkapslar i plast
4st extra original aluminiumfälgar med förbrukade sommardäck.
Alla extranycklar (på det glada 80talet ville ju alla ha en separat nyckel till varje dörr och varje familjemedlem….)

















