Funderar lite kring vad som ger största inverkan på "knorret" i en bandlös bas. Är det märket/ placeringen på mickarna eller andra omständigheter, t.ex. greppbräda/ strängar, som påverkar ljudet mest?
Vad säger ni

Ok.MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Vad är det för jazzfemma, mickar, placering, greppbräda?Vofflan skrev:Ok.MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Jag går i tankarna att banda av min "billiga" jazzfemma och funderar på hur mycket ny stallmick skulle tillföra ljudet om den blev bandlös. Avståndet för micken till stallet är givet och har inga planer att ändra på det och undrar därför om märket på micken spelar någon roll för att få lite mer "knorr" i ljudet. Vilka strängar jag sedan föredrar att spela med får jag prova mig fram till sen allt eftersom om avbandningen blir av.
Vad säger du? Ska jag banda av och testa hur det låter, men inte lägga några förhoppningar i att om jag inte är nöjd med ljudet köpa ny stallmick och hoppas den ska förändra något ur "knorraspekten"?
En Windmill JModern...MALA skrev:Vad är det för jazzfemma, mickar, placering, greppbräda?Vofflan skrev:Ok.MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Jag går i tankarna att banda av min "billiga" jazzfemma och funderar på hur mycket ny stallmick skulle tillföra ljudet om den blev bandlös. Avståndet för micken till stallet är givet och har inga planer att ändra på det och undrar därför om märket på micken spelar någon roll för att få lite mer "knorr" i ljudet. Vilka strängar jag sedan föredrar att spela med får jag prova mig fram till sen allt eftersom om avbandningen blir av.
Vad säger du? Ska jag banda av och testa hur det låter, men inte lägga några förhoppningar i att om jag inte är nöjd med ljudet köpa ny stallmick och hoppas den ska förändra något ur "knorraspekten"?
Vofflan skrev:En Windmill JModern...MALA skrev:Vofflan skrev:Ok.MALA skrev:NAturligtvis strängar och mickplacering men glöm inte ANSLAGET
Mickarna brukar vara duncan design på vintage modified-instrumenten
Vad är det för jazzfemma, mickar, placering, greppbräda?![]()
Haha. Nej, det är en aktiv Squier (V Deluxe). Mickarna har jag inte en susning om vad det kan vara. Greppbrädan är i ebonol och stallmicken har 6½ cm från sitt centrum till början av stallet. Tror att den är byggd utifrån de äldre Fendermodellerna, så hoppas att avståndet mellan micken och stallet är fördelaktivt för "knorr".
Undrar ju hur bra den kan bli utifrån sina förutsättningar. Vill höra om den verkar ha någon potensial att göra sig som hyffsad bandlös innan jag ev. börjar mixtra med den.
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
Geddan skrev:Vi pratar bas här.