Äntligen!

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Äntligen!

Inlägg av BBQV »

Vid 40 år fyllda har jag för första gången fått betalt (skattat och lagligt på alla sätt) för att spela bas! Tidigare har det handlat om gratis öl, mat, en macka och en cola eller liknande, men nu är jag avlönad musiker!

Visserligen en körkonsert i kyrkan, inte värst rock'n roll, men ändå... Kan man kalla sig "Professionell musiker" nu? :wink:
"If you reach perfection your standards are too low."

Presentation
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Kyrkproffs kanske? :)
gäst

Inlägg av gäst »

Haha, kul för dej! :D

Det klart man kan, det tror jag att du har varit ett bra tag. :thumbsup:

För ärligt talat, vad är definitionen av "proffsmusiker"?
Det är ju bara fjantigt.
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

"Professionell" betyder väl att man får betalt?

Presentation
gäst

Inlägg av gäst »

Jo men vad är det som säger att tex du, inte är bättre än många professionela musiker där ute?
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Jepp! Betalt = proffs!
Grattis! :D
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
BassiLow
Medlem++

Inlägg av BassiLow »

Grattis då, BBQV, reach out and play for the masses

http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;

Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
gäst

Inlägg av gäst »

TDHP skrev:Jepp! Betalt = proffs!
Varför måste man vara betald för att vara professionell?
Det är ju absurt.

Det är som att säga att jag inte gör godare hamburgare än dom på McDonalds bara för jag inte får betalt?
Denny

Inlägg av Denny »

jesaiah skrev:Jo men vad är det som säger att tex du, inte är bättre än många professionela musiker där ute?
Som sagt, professionell innebär att man får betalt för det man gör, inte hur bra man är. Amatör betyder att man gör något för att man älskar det, och fortfarande inte hur bra man är :)

Gött att du tjänat pengar på ditt baslir, bättre än så blir det väl knappast?
gäst

Inlägg av gäst »

Denny skrev:
jesaiah skrev:Jo men vad är det som säger att tex du, inte är bättre än många professionela musiker där ute?
Som sagt, professionell innebär att man får betalt för det man gör, inte hur bra man är. Amatör betyder att man gör något för att man älskar det, och fortfarande inte hur bra man är :)
Men en amatör kan i många fall va bättre än ett proffs, vare sej den är betald eller inte?
Denny

Inlägg av Denny »

jesaiah skrev:
Det är ju absurt.

Det är som att säga att jag inte gör godare hamburgare än dom på McDonalds bara för jag inte får betalt?
Av den enkla anledningen som jag skrev ovan. Professionell kommer från latin (tror jag) och innebär att man får betalt för sitt arbete. Amatör (Amor=kärlek) innebär att man gör det för att man älskar det.

Fortfarande handlar det alltså inte om hur bra man är, även om vi gärna använder begreppen för att reda ut saker och ting..
Basstore
VIP medlem

Inlägg av Basstore »

Fan va skoj för dig! :)
http://www.basstore.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Denny

Inlägg av Denny »

Men en amatör kan i många fall va bättre än ett proffs, vare sej den är betald eller inte?
Precis, du har fattat poängen :D[/quote]
gäst

Inlägg av gäst »

Denny skrev:
jesaiah skrev:
Det är ju absurt.

Av den enkla anledningen som jag skrev ovan. Professionell kommer från latin (tror jag) och innebär att man får betalt för sitt arbete. Amatör (Amor=kärlek) innebär att man gör det för att man älskar det.

Fortfarande handlar det alltså inte om hur bra man är, även om vi gärna använder begreppen för att reda ut saker och ting..
Från Wikipedia: "Professionalism är en term som mest används inom sporten för den som utövar sport mot betalning."

Du hade rätt, pardon me! :)

Nu är det helt klart mycket mer logiskt. :lol:
Senast redigerad av gäst den tor 21 feb 2008, 21:32, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

GRATTIS!!! Underbar känsla.
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag tycker det är bra när man för bensinpengar så det blir lite över, öl som man kan sno med sig utan att behöva snåla och grymt käk :D

grattis! att få pengar för att göra det man tycker är kul är grymt!
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Denny

Inlägg av Denny »

Från Wikipedia: "Professionalism är en term som mest används inom sporten för den som utövar sport mot betalning."

Du hade rätt, pardon me! :)

Nu är det helt klart mycket mer logiskt. :lol:
Goddans :D[/quote]
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jupp, jämför profession = yrke.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Amatör - Ursprunget är det franska ”amateur” som i sin tur går tillbaka till latinets ”amator”, som betyder älska, uppskatta.

En som älskar det han gör helt enkelt.

Proffessionell: Yrkesutövare/ -nde. D.v.s. en som får betalt för att - i detta fall - spela bas. IBLAND tar man gig som man kanske egentligen inte är sådär jättetänd på - men det är rätt bra betalt.

Om man hårddrar detta så är ju det jämställt med prostitution. (att göra nåt man egentligen inte vill, bara för att man får pengar för att göra det...)

Så frågan är om det är särskilt eftersträvansvärt att vara proffs....?
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Jag vägrar kalla mig proffisionell även fast jag får pengar för att spela
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Användarvisningsbild
200071
Hedersmedlem

Inlägg av 200071 »

dereborn skrev:Amatör - Ursprunget är det franska ”amateur” som i sin tur går tillbaka till latinets ”amator”, som betyder älska, uppskatta.

Proffessionell: Yrkesutövare/ -nde. D.v.s. en som får betalt för att - i detta fall - spela bas. IBLAND tar man gig som man kanske egentligen inte är sådär jättetänd på - men det är rätt bra betalt.

Om man hårddrar detta så är ju det jämställt med prostitution. (att göra nåt man egentligen inte vill, bara för att man får pengar för att göra det...)

Det skulle kunna bli en mycket intressant diskussion här!! 8) Hur många av Sveriges lönearbetare skulle kunna betraktas som prostituerade? Arbetsförmedlingen som hallickar? Lite sugen på en politisk diskussion är jag men jag tror jag låter bli.... :roll:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

200071 skrev:
dereborn skrev:Amatör - Ursprunget är det franska ”amateur” som i sin tur går tillbaka till latinets ”amator”, som betyder älska, uppskatta.

Det skulle kunna bli en mycket intressant diskussion här!! 8) Hur många av Sveriges lönearbetare skulle kunna betraktas som prostituerade? Arbetsförmedlingen som hallickar? Lite sugen på en politisk diskussion är jag men jag tror jag låter bli.... :roll:
Hahahaha!
Och arbetsgivarna som torskar!
Jag garvar läppen av mig! :tummenupp:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

dereborn skrev:Om man hårddrar detta så är ju det jämställt med prostitution. (att göra nåt man egentligen inte vill, bara för att man får pengar för att göra det...)
Hårddrar... Händer tyvärr oftare än man tycker är kul!
Jag menar, sitta på en konferensmiddag och trubadura skitlåtar en torsdagkväll för några hundralappar är ju inte direkt glamoröst...
Men vad gör man inte för pengar!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Hellish
Medlem+++
Kontakt:

Inlägg av Hellish »

Men hur det än är så är det ju ett trevligt sätt att tjäna pengar på. Att spela musik alltså. Att sälja sin kropp mot betalning kanske inte är lika skojigt...
Användarvisningsbild
BBQV
Forumvärd

Inlägg av BBQV »

Klopper skrev:
200071 skrev:

Hahahaha!
Och arbetsgivarna som torskar!
Jag garvar läppen av mig! :tummenupp:
Var det inte en prostituerad kvinna för några år se'n som registrerade firma, betalade skatt och sociala avgifter etc. och sedan stämde Göran Persson för koppleri? Eftersom det inte är olagligt att sälja sex (men att köpa sex och att organisera prostitution är det) så begick hon inga fel och staten tog ju emot hennes pengar. Eftersom Göran P då var högste ansvarig för staten så var han alltså även ansvarig för hennes verksamhet och alltså kriminell...

Presentation
Skriv svar