Problem ! Säker investering en kortare tid ? Vad ?

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Problem ! Säker investering en kortare tid ? Vad ?

Inlägg av whatawaste »

Har fått ut en full lön "felaktigt" som kommer regleras nån gång i framtiden.... :roll:

Har ca. 20-30k att "lägga undan" för framtiden, men sitter de i närheten av "klåfingriga fingrar" så lär de vara borta till sommaren....(fru, bas-intresserad dåre och barn.... )

Vad ska man placera dem i ? En Fender-bas, fem prisvärda budget-basar eller aktier....vad ????

Låter säkert som en kul sits, men det känns bara jobbigt att få pengar som inte "är mina ännu".... :evil:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag fattar inte? Ska du handla upp pengar som du fått felaktigt, som ska betalas tillbaka????

Och varför denna panik att sprätta iväg dem om du nu har 30 papp över?
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

VET du redan att du får pröjsa tillbaks alltihop är det väl lika bra att göra det direkt? Verkar puckat att köpa prylar för pengar som inte är dina om du ändå vet att du inte får behålla dem?
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Svensson skrev:Jag fattar inte? Ska du handla upp pengar som du fått felaktigt, som ska betalas tillbaka????

Och varför denna panik att sprätta iväg dem om du nu har 30 papp över?
Jag har fått dem på "rätt sätt", men det kommer att regleras längre fram. Pengar har en stooor tendens att "försvinna", utan att jag varken ser eller vet vart de tog vägen.... :oops:

Därför har jag nu 3 guror, 2.5 basar som "backup"... :wink:

"Sprätta iväg" är fel ordval. De ska INVESTERAS !
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

TDHP skrev:VET du redan att du får pröjsa tillbaks alltihop är det väl lika bra att göra det direkt? Verkar puckat att köpa prylar för pengar som inte är dina om du ändå vet att du inte får behålla dem?
VILL men KAN INTE betala tillbaka....fattar inte hur lönessystem funkar, men det regleras "senare.".
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag fattar fortfarande inte. Har du fått ut lön fast för tidigt? Innebär det att du kommer att få ut 20-30 k mindre nån gång längre fram?

Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Tja, bankfack låter väl smartast i så fall.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Jag kan inte råda dig, jag skulle snällt låta stålarna ligga på sparkontot tills alla plus och minus är utredda...

Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Svensson skrev:Jag fattar fortfarande inte. Har du fått ut lön fast för tidigt? Innebär det att du kommer att få ut 20-30 k mindre nån gång längre fram?
Sjukskriven....och har börjat jobba igen. Sen vete katten HUR det regleras men jag vill ha kvar pengarna som säkerhet.
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Som sagt, sparkontot känns aningen säkrare än en gammal Fender. :D

Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Svensson skrev:Som sagt, sparkontot känns aningen säkrare än en gammal Fender. :D
Mitt sparkonto är tomt....för jämnan, så det är nog mitt sämsta val. :wink:
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

sök hjälp

Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

Svensson skrev:sök hjälp
Det är ju DET jag gör !!! :lol:
Användarvisningsbild
Valle
VIP medlem

Inlägg av Valle »

Oki nu fattade jag! du har bara ett konto där pengarna nu ligger, och där ligger dom inte säkert då du har både fru och barn och basGAS. Jag tycker du ska skaffa dig ett sparkonto som man inte kan tömma med bankomatkortet och föra över pengarna dit. Att köpa basar är nog inte så värst bra då de kan bli jobbigt att sälja dom om du skulle måsta betala igen pengarna.
Användarvisningsbild
Cuba
VIP medlem

Inlägg av Cuba »

whatawaste skrev:
Swedbanks e-sparkonto om du redan har Swedbank. 3.60% ränta, no limits.

Rysslandsfonden. Mina fonder där har vuxit 5-600% på 8 år. Synd bara att jag satte in 5000 istället för 50000.
mickeriksson
Medlem

Inlägg av mickeriksson »

Valle skrev:Oki nu fattade jag! du har bara ett konto där pengarna nu ligger, och där ligger dom inte säkert då du har både fru och barn och basGAS. Jag tycker du ska skaffa dig ett sparkonto som man inte kan tömma med bankomatkortet och föra över pengarna dit. Att köpa basar är nog inte så värst bra då de kan bli jobbigt att sälja dom om du skulle måsta betala igen pengarna.
Pucko!
Lyssna på dom förståndiga råden, köper du en gammal fenderbas kan du inte sälja den när du behöver pengarna....eller vafan kööööp.

Lågbudgetbasar är en dålig affär, möjligen om du hittar gamla tokai-basar på ebay för under 350$ och har tur och får en bra bas så kan du få igen pengarna och lite till.

Själv köpte jag en allparts hals på ebay för 220$, vet inte varför jag nämner det men den skall åka på en jazzbas från 2000 som är tråkig.
Det kanske kan pigga upp lite....

"Är basist ett serviceyrke eller?"
Nu är det försent att ge upp!
Användarvisningsbild
whatawaste
Medlem++

Inlägg av whatawaste »

mickeriksson skrev:
Valle skrev:Oki nu fattade jag! du har bara ett konto där pengarna nu ligger, och där ligger dom inte säkert då du har både fru och barn och basGAS. Jag tycker du ska skaffa dig ett sparkonto som man inte kan tömma med bankomatkortet och föra över pengarna dit. Att köpa basar är nog inte så värst bra då de kan bli jobbigt att sälja dom om du skulle måsta betala igen pengarna.
Pucko!
Lyssna på dom förståndiga råden, köper du en gammal fenderbas kan du inte sälja den när du behöver pengarna....eller vafan kööööp.

Lågbudgetbasar är en dålig affär, möjligen om du hittar gamla tokai-basar på ebay för under 350$ och har tur och får en bra bas så kan du få igen pengarna och lite till.

Själv köpte jag en allparts hals på ebay för 220$, vet inte varför jag nämner det men den skall åka på en jazzbas från 2000 som är tråkig.
Det kanske kan pigga upp lite....

"Är basist ett serviceyrke eller?"
En ny hals är väl alltid nåt att glädjas över...!?! :wink:

BasGAS är jag INTE rädd för. Snarare så försvinner pluringarna på de mest underliga sätt.....semester......barnen behöver nåt......konstiga räkningar ramlar in osv.

Jag hade hoppats på nåt bra sparsätt som är riskfritt, inte behöver ge avkastning och i säkert förvar från klåfingriga.... ( En fd. flickvän hade sina sparpengar på en finsk bank som bara hade ett kontor centralt i Stockholm. Inte en chans att hon orkade röra de stålarna.....smart. )

Äh, de får väl sitta på E-sparkontot tillsvidare och gömma bankdosan för tanten.... :wink:

Internetbanken blir mitt förfall.... :lol:
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

Alternativet är om du har någon du kan lita på, en bekant eller förälder som du överför pengarna till så är det ju inte lika lättillgängligt och frestande att blåsa dem på skräp. Att handla något är ju osäkert eftersom du kanske behöver pengarna snabbt den dagen du sitter med en räkningshög och 0kr i lönebeskedet.
Användarvisningsbild
Diesel
Medlem++

Inlägg av Diesel »

Scuba skrev:
whatawaste skrev:
Swedbanks e-sparkonto om du redan har Swedbank. 3.60% ränta, no limits.

Rysslandsfonden. Mina fonder där har vuxit 5-600% på 8 år. Synd bara att jag satte in 5000 istället för 50000.
Fonder är nog inget jag skulle satsa på idag om man inte tänker spara över en längre tid, med tanke på svajig världsekonomi.. Men det är kul!
Gear:
Squire vintage modified P-bas, ESP J-4, Albin Hagström 2x15"

http://klassikerutmaningen.se
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Köp Guld du får säkert en liten klimp eller kanske en skvätt Bensin som du håller på i 65 år och sedan säljer du det för högstbjudande! :D

Satsa på fonder i Kina och sälj i rätt tid innan de fått fram riktiga avtal då det gäller riktiga löner... Samma gäller i Ryssland (usch vilket kapitalistiskt tänkande) :(

Nej... Lyssna på de kloka ord du fått, pengar man inte äger för tillfället är inga pengar att räkna med, de ska ju trots allt betalas tillbaka någon gång i form av lönesänkning eller avbetalning.
Senast redigerad av Dr_Blues den fre 22 feb 2008, 19:45, redigerad totalt 1 gånger.
Dr_Blues
Medlem+

Inlägg av Dr_Blues »

Råkade citera mig själv. Ölen har viss inverkan på kroppen i alla fall! :D
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

I say what the heck...

Förstår precis hur det blir, man har pengar och vips så försvinner de.... happens all the time!

Det är bara att slå till på nå´t kul.
Det finns ju en hel del Fendrar ute som skulle vara vettiga objekt för dig, bara atts lå till.

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

"What's a waste?"
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Gå med pengarna till mamma (om du litar på henne). Allvarligt, inte fan kan man handla för pengar som inte är ens egna!

Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Svensson skrev:Gå med pengarna till mamma (om du litar på henne). Allvarligt, inte fan kan man handla för pengar som inte är ens egna!
Varför inte?
Det gör man ju varje gång man tar lån på banken och köper bil, hus, bas...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
Skriv svar