Här finns lite info om, och ljudklipp från, lite olika basar (och gitarrer för den delen) som kanske inte alla ens känner till, bla Paul Tutmarcs Serenader-elbas från 1935, och Gibsons elkontra från 1940. http://www.empsfm.org/exhibitions/index ... 9&ccID=132
(klicka på launch timeline)
Sen att snubben som spelar på klippen lirar rätt märkligt får man försöka bortse ifrån
Skrev ju fel min post ovan. Paul Tutmarcs bas från -35 kallades inte Serenader, det var hans son, Bud Tutmarc, som kallade den modellen för Serenader när han tog över tillverkningen efter sin far.
Här kan man läsa lite om far och son Tutmarc och deras basar: http://www.bassplayer.com/article/juras ... n-00/12030
Med hänsyn tagen till mina crappy datahögtalare och att basisten i klippet spelar rätt slarvigt så skulle jag vilja påstå att Audiovoxbasen har ett ljud som ligger närmare mitt idealbasljud än någon annan bas jag har hört.
GurraG skrev:
Med hänsyn tagen till mina crappy datahögtalare och att basisten i klippet spelar rätt slarvigt så skulle jag vilja påstå att Audiovoxbasen har ett ljud som ligger närmare mitt idealbasljud än någon annan bas jag har hört.
Det blir nog ett hårt slag mot din plånbok om du ska ha en sån
GurraG skrev:
Med hänsyn tagen till mina crappy datahögtalare och att basisten i klippet spelar rätt slarvigt så skulle jag vilja påstå att Audiovoxbasen har ett ljud som ligger närmare mitt idealbasljud än någon annan bas jag har hört.
Kortskalig mahogny-bas är bra för att få till ett dylikt ljud. En gammal EB eller Les Paul/Les Paul Triumph tex.
Danne skrev:Kortskalig mahogny-bas är bra för att få till ett dylikt ljud. En gammal EB eller Les Paul/Les Paul Triumph tex.
Jag har en Epiphone EB0 som på sitt vis kommer i närheten av det här ljudet, men ändå inte liksom. Det är ju absolut något "kortskaligt" över Audiovoxljudet, men jag vet inte om en fet humbucker är svaret. När jag får flats på min Squier Musicmaster ska vi se om vi inte kan få till lite Audiovoxande.