Melodifestivalen
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Ett jobb i studion är väl också ett gig.MrFredrik skrev:Det var snarare musiken i melodifestivalen jag syftade på, jag skulle inte ha nått emot att spela där, för man får ju inte noll kr för det liksom.funkys**t skrev:Ett gig är ett gig..
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Där har du helt rätt!! Men jag tror också att, i och med orkesterns uttåg, lägger svt mycket mindre tid till bra ljudförhållanden, vilket gör att lyssningen till artisterna är lågprioriterad. (Detta är ren spekulation från min sida, men det skulle mycket väl kunna var så. Eller..? Någon med erfarenhet kanske kan kommentera.) Falsksången florerade på varenda bidrag igår tycker jag.Johannes skrev:Just artisternas falsksång reagerar jag på varje år och det har bara blivit värre med åren. Jag misstänker att det är autotunerns (stavas det så?) fel. Det kommer in bidrag med jättebra sång på och när repetitionerna börjar så står det några tonåringar där som inte kan sjunga, aldrig har varit ute och spelat och som mer eller mindre skall göra livedebut framför miljoner tv-tittare. Klart att det går åt skogen. Igår var det väl främst hon i tjejtrion, hon med den gröna klänningen, som utmärkte sig. Förra veckan var det ju mer än halva startfältet som hade pitchproblem. Tråkigt.Geddy_Lee skrev: Det som är lite förvånande är att så många artister sjunger falskt live.
Och då menar jag inte typ Lasse Lindh, för om han ngn gång skulle pricka en ton så är det en ren tillfällighet.
Det är inga problem med lyssningen. Individuella stereo-in-ears till alla. Dessutom med duktiga tekniker och en hel veckas rep och soundchecks.funkys**t skrev:Där har du helt rätt!! Men jag tror också att, i och med orkesterns uttåg, lägger svt mycket mindre tid till bra ljudförhållanden, vilket gör att lyssningen till artisterna är lågprioriterad. (Detta är ren spekulation från min sida, men det skulle mycket väl kunna var så. Eller..? Någon med erfarenhet kanske kan kommentera.) Falsksången florerade på varenda bidrag igår tycker jag.Johannes skrev:Just artisternas falsksång reagerar jag på varje år och det har bara blivit värre med åren. Jag misstänker att det är autotunerns (stavas det så?) fel. Det kommer in bidrag med jättebra sång på och när repetitionerna börjar så står det några tonåringar där som inte kan sjunga, aldrig har varit ute och spelat och som mer eller mindre skall göra livedebut framför miljoner tv-tittare. Klart att det går åt skogen. Igår var det väl främst hon i tjejtrion, hon med den gröna klänningen, som utmärkte sig. Förra veckan var det ju mer än halva startfältet som hade pitchproblem. Tråkigt.Geddy_Lee skrev: Det som är lite förvånande är att så många artister sjunger falskt live.
Och då menar jag inte typ Lasse Lindh, för om han ngn gång skulle pricka en ton så är det en ren tillfällighet.
- funkys**t
- Medlem++
- Kontakt:
Skrämmande!!dereborn skrev:Det är inga problem med lyssningen. Individuella stereo-in-ears till alla. Dessutom med duktiga tekniker och en hel veckas rep och soundchecks.funkys**t skrev:Där har du helt rätt!! Men jag tror också att, i och med orkesterns uttåg, lägger svt mycket mindre tid till bra ljudförhållanden, vilket gör att lyssningen till artisterna är lågprioriterad. (Detta är ren spekulation från min sida, men det skulle mycket väl kunna var så. Eller..? Någon med erfarenhet kanske kan kommentera.) Falsksången florerade på varenda bidrag igår tycker jag.Johannes skrev:Just artisternas falsksång reagerar jag på varje år och det har bara blivit värre med åren. Jag misstänker att det är autotunerns (stavas det så?) fel. Det kommer in bidrag med jättebra sång på och när repetitionerna börjar så står det några tonåringar där som inte kan sjunga, aldrig har varit ute och spelat och som mer eller mindre skall göra livedebut framför miljoner tv-tittare. Klart att det går åt skogen. Igår var det väl främst hon i tjejtrion, hon med den gröna klänningen, som utmärkte sig. Förra veckan var det ju mer än halva startfältet som hade pitchproblem. Tråkigt.Geddy_Lee skrev: Det som är lite förvånande är att så många artister sjunger falskt live.
Tror inte ett ögonblick på att dålig lyssning har med saken att göra. Hur kommer det sig i så fall att vissa artister klarar sig hur bra som helst medans andra surar ur totalt? Det låter ju också helt otroligt om ljudkillarna inte skulle lyckas ställa in en ok lyssning på 8 singbacklåtar. Dessutom så klarar sig en erfaren duktig sångare bra även om medhörningen inte skulle vara toppklass medans en nybörjare sjunger falskt och klagar i timmar efteråt. Med andra ord, ut med nybörjarna och låt de som kan sjunga få vara med.funkys**t skrev:Där har du helt rätt!! Men jag tror också att, i och med orkesterns uttåg, lägger svt mycket mindre tid till bra ljudförhållanden, vilket gör att lyssningen till artisterna är lågprioriterad. (Detta är ren spekulation från min sida, men det skulle mycket väl kunna var så. Eller..? Någon med erfarenhet kanske kan kommentera.) Falsksången florerade på varenda bidrag igår tycker jag.Johannes skrev:Just artisternas falsksång reagerar jag på varje år och det har bara blivit värre med åren. Jag misstänker att det är autotunerns (stavas det så?) fel. Det kommer in bidrag med jättebra sång på och när repetitionerna börjar så står det några tonåringar där som inte kan sjunga, aldrig har varit ute och spelat och som mer eller mindre skall göra livedebut framför miljoner tv-tittare. Klart att det går åt skogen. Igår var det väl främst hon i tjejtrion, hon med den gröna klänningen, som utmärkte sig. Förra veckan var det ju mer än halva startfältet som hade pitchproblem. Tråkigt.Geddy_Lee skrev: Det som är lite förvånande är att så många artister sjunger falskt live.
- durito
- VIP medlem
inte ens melodifestivalen handlar om musik längre...bedrövligt.
jag hör till dom som "inte tittar på skiten" men några bidrag har man hört, andra har man läst om. jag stör mig inte nämnvärt över festivalen men klart man blir lite ledsen i själen när musikindustrin bara fortsätter att vittra sönder...
jag hör till dom som "inte tittar på skiten" men några bidrag har man hört, andra har man läst om. jag stör mig inte nämnvärt över festivalen men klart man blir lite ledsen i själen när musikindustrin bara fortsätter att vittra sönder...
- hosse
- Medlem+++
jag såg årets upplaga igår mot min vilja och förundrades över hur dålig musik får bli. vissa av låtarna igår var pinsamt dåliga och artisterna minst lika pinsamma i sina framträdanden. Patrik Isaksson hade med sig ett band på scen och även om det är playback på musiken så kan man väl ändå försöka ge intrycket av att spela på riktigt? vissa partier i hans låt var var helt osynkade mellan musiker och musik, riktigt bedrövligt.
dessutom undrar jag hur viktig texten är egentligen. jag blev faktiskt lite smått förvånad av BWO:s låt och speciellt en line, antagligen har jag hört fel men ändå: "let us dance with the bourgoise" eller något. Politik i en melodifestivallåt? nej tack. kalla mig gärna drastisk men jag reagerade som fan på det. hoppas jag hörde fel. låten var iochförsig genomdålig.
och det oundvikliga svaret på detta inlägget: "du verkar avundsjuk etc", men jag skulle aldrig, ALDRIG, ställa mig på en melodifestivalscen och låtsasspela till en genomrutten låt. pengar spelar ingen roll i detta fallet, men min stolthet hade hindrat mig från det. inte my cup of tea helt enkelt, men vill man stå där så inte mig emot.
dessutom undrar jag hur viktig texten är egentligen. jag blev faktiskt lite smått förvånad av BWO:s låt och speciellt en line, antagligen har jag hört fel men ändå: "let us dance with the bourgoise" eller något. Politik i en melodifestivallåt? nej tack. kalla mig gärna drastisk men jag reagerade som fan på det. hoppas jag hörde fel. låten var iochförsig genomdålig.
och det oundvikliga svaret på detta inlägget: "du verkar avundsjuk etc", men jag skulle aldrig, ALDRIG, ställa mig på en melodifestivalscen och låtsasspela till en genomrutten låt. pengar spelar ingen roll i detta fallet, men min stolthet hade hindrat mig från det. inte my cup of tea helt enkelt, men vill man stå där så inte mig emot.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- peter_s
- Medlem++
Texten är nog olika viktig för olika personer, men melodifestivalstexter är ju sällan särskilt djuplodande. Det att nämna bourgoisen i en låttext tycker jag dock är långt från ett politiskt ställningstagande, ej heller tar jag det som ett accepterande av- eller propagerande för Marx teorier (Alexander Bard är ju dessutom råliberal), eller en vilja att föra fram en politisk agenda, vilken som helst. Om jag känner BWO rätt användes nog ordet mest bara för att det låter snyggt och smått glamoröst...hosse skrev:dessutom undrar jag hur viktig texten är egentligen. jag blev faktiskt lite smått förvånad av BWO:s låt och speciellt en line, antagligen har jag hört fel men ändå: "let us dance with the bourgoise" eller något. Politik i en melodifestivallåt? nej tack. kalla mig gärna drastisk men jag reagerade som fan på det. hoppas jag hörde fel. låten var iochförsig genomdålig.
Tilläggas kan såklart att jag inte hört den aktuella låten, eller läst texten till den. Men, som sagt, jag har svårt att tro att den är politisk i egentlig mening.
- BBQV
- Forumvärd
Det är kanske svårt att rimma på "Lay your love on me"?hosse skrev:dessutom undrar jag hur viktig texten är egentligen. jag blev faktiskt lite smått förvånad av BWO:s låt och speciellt en line, antagligen har jag hört fel men ändå: "let us dance with the bourgoise" eller något. Politik i en melodifestivallåt? nej tack. kalla mig gärna drastisk men jag reagerade som fan på det. hoppas jag hörde fel. låten var iochförsig genomdålig.

Senast redigerad av BBQV den sön 24 feb 2008, 20:51, redigerad totalt 1 gånger.
- hosse
- Medlem+++
javisst, jag förstår också att det inte är något politiskt ställningstagande, men tycker ändå att det är fel evenemang att använda såna ord i, speciellt på det sättet. "vi använder ett snyggt ord som klingar på franska och tror inte att någon märker det". för övrigt så vill jag nog inte säga att bourgoise är ett ord som propagerar för Karl Marx teorier direkt, utan för vad hans teorier försöker bekämpa. indirekt är det ju hans påfund, men det är ju inget att eftersträva i marxismen.peter_s skrev:Texten är nog olika viktig för olika personer, men melodifestivalstexter är ju sällan särskilt djuplodande. Det att nämna bourgoisen i en låttext tycker jag dock är långt från ett politiskt ställningstagande, ej heller tar jag det som ett accepterande av- eller propagerande för Marx teorier (Alexander Bard är ju dessutom råliberal), eller en vilja att föra fram en politisk agenda, vilken som helst. Om jag känner BWO rätt användes nog ordet mest bara för att det låter snyggt och smått glamoröst...hosse skrev:dessutom undrar jag hur viktig texten är egentligen. jag blev faktiskt lite smått förvånad av BWO:s låt och speciellt en line, antagligen har jag hört fel men ändå: "let us dance with the bourgoise" eller något. Politik i en melodifestivallåt? nej tack. kalla mig gärna drastisk men jag reagerade som fan på det. hoppas jag hörde fel. låten var iochförsig genomdålig.
Tilläggas kan såklart att jag inte hört den aktuella låten, eller läst texten till den. Men, som sagt, jag har svårt att tro att den är politisk i egentlig mening.
hursom helst så tycker jag att melodifestivalen är en påse fylld med prutt.
www.chucknorrisfacts.com
- basmartin
- Medlem+++
Man får väl inte pengar för att medverka, eller?Johannes skrev:Det verkar som att många här tror att de inhyrda musikerna som playbackar bakom artisterna i melodifestivalen tjänar en förmögenhet på sin medverkan.
Martinus Olai Gothenburgiensis
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;
Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Nej, artisterna får saft och bullar i pausen, that´s it.basmartin skrev:Man får väl inte pengar för att medverka, eller?Johannes skrev:Det verkar som att många här tror att de inhyrda musikerna som playbackar bakom artisterna i melodifestivalen tjänar en förmögenhet på sin medverkan.
Skämt åtsido, jag har ingen aning om vad de tjänar. Min bror var med en gång och han berättade vad han fick betalt men jag minns inte hur mycket det var. Han var dock med som artist och det jag syftar på i mitt förra inlägg var att i vissa andra inlägg här så antyds det att det finns pengar att tjäna som musiker i festivalen. Jag har ingen aning om hur mycket de playbackande musikerna tjänar heller men jag tvivlar på att det är några större summor, det är väl gissningsvis någon standardersättning per dag under veckan det pågår som utgår. Dereborn, du kanske kan hjälpa till? I alla fall såverkar det vara en vanlig missuppfattning att man blir rik bara för att man råkar synas i tv. Jag har ett par polare som haft mer eller mindre framgångsrika pop/rock-karriärer bakom sig och folk de stöter på tar för givet att de är stenrika när de i själva verket går och stämplar och går på Arbetsförmedlingens söka jobb-kurs typ.
- peter_s
- Medlem++
- hosse
- Medlem+++
ja?peter_s skrev:Jag trodde det var Motala...Svensson skrev:Alexander Bard kommer väl från en annan planet va?
www.chucknorrisfacts.com
- peter_s
- Medlem++
Jag tror nog att BWO var övertygade om att det skulle komma att märkas, och de är nog ganska nöjda med att folk gått igång på det. Alexander Bard brukar ju gilla att vara lite edgy och provocerande ("hej, jag är satanist!", "hej, jag har konverterat till zoroastrismen istället!", "hej, jag är homosexuell!", "hej, jag är heterosexuell!", "hej, jag tycker att knark borde legaliseras!", o.s.v.). I det här fallet tycker jag dock inte att han är det. (tror i.o.f.s. inte att jag någonsin blivit provocerad av Bard, men jag tycker att han kan vara ganska kul och intressant att lyssna på)hosse skrev:javisst, jag förstår också att det inte är något politiskt ställningstagande, men tycker ändå att det är fel evenemang att använda såna ord i, speciellt på det sättet. "vi använder ett snyggt ord som klingar på franska och tror inte att någon märker det".
Nej visst, och det jag nog ville komma till tidigare är att "bourgoise" gått från att vara ett politiskt laddat begrepp som använts i specifika teoretiska resonemang, till att ha blivit ett ord som används lite varstans, av vem som helst. Exemplet BWO i melodifestivalen är, som jag ser det, ett utmärkt exempel på hur ickeladdat och neutralt begreppet är idag, i dagligt tal. Men det är klart, för en hängiven marxist är det fortfarande något mycket mer än ett ord i mängden.hosse skrev:för övrigt så vill jag nog inte säga att bourgoise är ett ord som propagerar för Karl Marx teorier direkt, utan för vad hans teorier försöker bekämpa. indirekt är det ju hans påfund, men det är ju inget att eftersträva i marxismen.
- peter_s
- Medlem++
Tja, lokalbefolkningens språk kan ibland få en att tro det, så, kanske.Johannes skrev:Där skall jag spela på fredag. Är inte det en annan planet?peter_s skrev:Jag trodde det var Motala...Svensson skrev:Alexander Bard kommer väl från en annan planet va?
Var ska du spela? (har själv spelat usla covers i Motala Folkets Park, på Svenska Honda Goldwing-föreningens årsträff en gång för länge sedan. På en annan scen, samma kväll, stod Motala Rockers, vars sångare är mediakändis. De var skickliga. Vi sög.)
- blackparkas
- Medlem++++
Känner du Jens? (Lundvik eller vad han heter nuförtiden...) Från Edsbyn?Geddy_Lee skrev:Jens och Stefan, som jag känner, var med tillsammans med PeO Thyrén
som B.I.G. Men det var ju 10 år sen.
Senast redigerad av blackparkas den sön 24 feb 2008, 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215