Melodifestivalen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:Jens och Stefan, som jag känner, var med tillsammans med PeO Thyrén
som B.I.G. Men det var ju 10 år sen. :?
Känner du Jens? (Lundvik eller vad han heter nuförtiden...) Från Esbyn?
B.I.G har jag spelat med. Vickade när Stefan skulle få barn.
Ganska kaos, de ringde fredag kväll och frågade om jag kunde spela dagen efter. Kl 23 fredag kväll fick jag cdn med låtarna, kl 8 morgonen efter hämtade de mig. Inga noter eller kompskisser, allt skulle memoreras. Svettigt men det gick bra.

Edit: Skall kanske tillägga att jag inte hört en enda av låtarna innan.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev:
Geddy_Lee skrev:Jens och Stefan, som jag känner, var med tillsammans med PeO Thyrén
Japp! Och hans syster Anette, som är gift med Stefan Almqvist.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: B.I.G har jag spelat med. Vickade när Stefan skulle få barn.
Ganska kaos, de ringde fredag kväll och frågade om jag kunde spela dagen efter. Kl 23 fredag kväll fick jag cdn med låtarna, kl 8 morgonen efter hämtade de mig. Inga noter eller kompskisser, allt skulle memoreras. Svettigt men det gick bra.

Edit: Skall kanske tillägga att jag inte hört en enda av låtarna innan.
Skoj!
Deras senaste platta, som Kee Marcello producerat, är riktigt bra tycker jag!

Kompade Jens på U2's In the Name of Love för ngt år se'n.
På soundchecken frågade han glatt om jag inte kunde köra också.
Tycker det är befriande när man skjuter lite från höften sådär.
Det är oftast så det funkar i kyrksvängen; man repar inte så mycket och har det-där-fixar-du attityden. Och oftast blir det hur bra som helst. :P
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Geddy_Lee skrev:På soundchecken frågade han glatt om jag inte kunde köra också.
Vaddå, hade han krökat?

:lol: :lol: :lol:
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:
Geddy_Lee skrev:På soundchecken frågade han glatt om jag inte kunde köra också.
Vaddå, hade han krökat?

:lol: :lol: :lol:
Jag kollade på ordet och tänkte för mig själv...."det där kommer att tolkas"
Tänk att jag känner er så väl! :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Jag tillhör dom som tycker hela klabbet är en sorglig röra som för längesen slutade handla om musik. Jag löste d redan för 20 år sen.
Låter helt enkelt bli att titta. Läser inte allt relaterat som står i tidningarna etc.

Möjligen kan min uppfattning av god musik vara något off-mainstream men d e mitt problem. Titta tänker ja iaf inte göra. Enkelt val som ger mer tid över till mat, öl, fruntimmer o musik. O att skriva i pratabas 8)
Fender friend & resident bluespolis
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Medlem, PBGK40++, skäggsektionen.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

broder blues skrev: Låter helt enkelt bli att titta. Läser inte allt relaterat som står i tidningarna etc.
Jag tror dig!

Men jag tror inte riktigt alla som säger att de inte tittar talar sanning.
För mellan 20-21.30 på lördagar sedan några veckor tillbaka händer det inte mycket på PrataBas. :wink:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev:
Japp! Och hans syster Anette, som är gift med Stefan Almqvist.
Nice!
Jag känner väl honom inte sådär personligen egentligen, känner folk som spelat med honom, EBSRalf t.ex. har hoppat in på trummor i BIG bla..
Sen är det ju rätt litet här uppe. Syster var helt vansinnigt kär i honom på den gamla goda tiden (för 15 år sedan typ).

Johannes: Japp! Sådär är det i frikyrkosvängen. I andra svängar också ibland iofs, men det är lite som Geddan säger. Fast jag tycker att ofta blir det liksom... hellre än bra istället...

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Sunn 300T/Mesa M9/Mesa D800+/Sound City 120/
Mesa 412/Mesa 215/Sunn 215
gäst

Inlägg av gäst »

Frikyrkosvängen? Det föds väl barn lite för tidigt ibland oavsett eventuell kyrkotillhörighet hos föräldrarna?
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Geddy_Lee skrev:
broder blues skrev: Låter helt enkelt bli att titta. Läser inte allt relaterat som står i tidningarna etc.
Jag tror dig!

Men jag tror inte riktigt alla som säger att de inte tittar talar sanning.
För mellan 20-21.30 på lördagar sedan några veckor tillbaka händer det inte mycket på PrataBas. :wink:
Enkelt val som ger mer tid över till mat, öl, fruntimmer o musik. O att skriva i pratabas
Visserligen är pratabas ett tillskott i mitt liv men jag har ett par grejer till på lut ju :lol:
Danelectro U2, Fender J-76, Telebas (byggtråd), DeArmond Starfire -98, Stagg EUB RDL, Eden CXC210.
Användarvisningsbild
broder blues
Medlem++

Inlägg av broder blues »

Johannes skrev:Frikyrkosvängen? Det föds väl barn lite för tidigt ibland oavsett eventuell kyrkotillhörighet hos föräldrarna?
Teologiskt belastade människor finns d gott om här i "Lilla Jönköping".

Jag tillhör dom ofrälste. Så d gäller att passa sig för pålning och korsfästelse :lol: :lol:
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

broder blues skrev:
Johannes skrev:Frikyrkosvängen? Det föds väl barn lite för tidigt ibland oavsett eventuell kyrkotillhörighet hos föräldrarna?
Teologiskt belastade människor finns d gott om här i "Lilla Jönköping".

Jag tillhör dom ofrälste. Så d gäller att passa sig för pålning och korsfästelse :lol: :lol:
Vänta du bara tills dess att grannarna kommer med martyrmössan på och sätter dig på bibelord och vatten under ledning av Runar "skott från muggen" Sögaard! :wink:
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

blackparkas skrev: Nice!
Jag känner väl honom inte sådär personligen egentligen, känner folk som spelat med honom, EBSRalf t.ex. har hoppat in på trummor i BIG bla..
Sen är det ju rätt litet här uppe. Syster var helt vansinnigt kär i honom på den gamla goda tiden (för 15 år sedan typ).
Jens är en underbar sångare och en härlig person!
Det är inte många som har hans karisma, enligt mig.
blackparkas skrev: Fast jag tycker att ofta blir det liksom... hellre än bra istället...
Menar inte att det ska vara kaotiskt och sätta folk på pottan.
Jag kan bara relatera till mina egna erfarenheter och i de sammanhangen blev det alltid väldigt bra.
Det var väldigt duktiga musiker och jag kan verkligen sakna det där avslappnade och naiva sättet att förhålla sig till musik.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Jag tycker ett par riktigt bra låtar har kommit från festivalen de senaste åren. Andreas Johnsons bidrag både förra o förförra året, Sebastians "when the night comes falling" o.s.v.
Jag tycker att Wallstones var riktigt grymma för ett par år se'n:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=PTwro3mGVJI[/youtube]
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Spelade på Åland samtidigt som Wallstones förra året eller året innan.
Va små dom var! Typ 1.70! Max!
TDHP
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

TDHP skrev:Spelade på Åland samtidigt som Wallstones förra året eller året innan.
Fast de låter stort! :wink:
Jag diggar deras Beatlesinfluenser!
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
blackparkas skrev: Fast jag tycker att ofta blir det liksom... hellre än bra istället...
Menar inte att det ska vara kaotiskt och sätta folk på pottan.
Jag kan bara relatera till mina egna erfarenheter och i de sammanhangen blev det alltid väldigt bra.
Det var väldigt duktiga musiker och jag kan verkligen sakna det där avslappnade och naiva sättet att förhålla sig till musik.
Jo, förstår.
De tillfällen som det funkar är det u klockrent.
Men ibland så är det ju så att alla ska få vara med osv, vilket förstås är bra och skall uppmuntras. Men ibland blir det lite för kaos när medmusikanter inte alltid bryr sig i att öva eller glömmer bort hur det var tänkt från början.
Och visst, naturligtvis så ska man väl vara lite open minded och kunna släppa tyglarna, det är inte det jag menar, men ibland blir det bara fel helt enkelt...

Johannes: Hehe.... visst är det så... Tänkte mer på att du verkade syfta på att du kunde fått papper etc. på låtarna, och inte bara en skiva.
Men för det mesta så räcker det ju långt med enbart en skiva.
Är fö för risig i magen för att sova....

Fender P65/Ric 4001 -79/Gibson T-Bird -76/MM SR -80/MM SR5 Stealth/Fender Aerodyne/Warwick MM5/Warwick Streamer LX5/Warwick LX4/Warwick ProM4/Tüskbasen
Användarvisningsbild
blackparkas
Medlem++++

Inlägg av blackparkas »

Geddy_Lee skrev:
TDHP skrev:Spelade på Åland samtidigt som Wallstones förra året eller året innan.
Fast de låter stort! :wink:
Jag diggar deras Beatlesinfluenser!
Martindahl spelade på Bollnäsfestivalen i fjol.
Tyckte det var riktigt bra faktiskt. Hade nog varit ännu bättre om det varit fler än 20 pers som kikade...

Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Johannes skrev:...låt de som kan sjunga få vara med.
:thumbsup:

Jag tillhör de som erkänner att jag tycker det är kul att se spektaklet...just för att det är ett spektakel.
Ytterst få som jag personligen gillar rent musikaliskt. Men det är ju lite kul att skratta åt skiten.
Och så gillar jag Luuk.
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
Svarte_Jack
Medlem++

Inlägg av Svarte_Jack »

Det är ett helt vansinnigt påhitt. Det har nog ALDRIG varit med en låt som har varit i närheten av bra.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det har visst funnits med bra låtar.. Många dessutom. ta lasse lindhs låt som exempel, det var en riktigt bra låt. Men man kanske inte gillar stilen, det är en annan sak.. Själv sitter jag bänkad vid melodifestivalen varje år och konstaterar att det inte blev bättre det här året heller... ;) Men för mig är det en av årets höjdpunkter...
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Visst har det funnits en och annan bra låt i tävlingen, fast det blir ju inte direkt bättre och bättre med åren...
Såg inte hela i lördags, men behållningen för mig var helt klart Björn Gustavssons sång till Carina Berg! Vansinningt kul kille, hoppas han inte blir totalt söndertjatad nu bara!
TDHP
dereborn

Inlägg av dereborn »

Svarte_Jack skrev:Det är ett helt vansinnigt påhitt. Det har nog ALDRIG varit med en låt som har varit i närheten av bra.
dereborn skrev: Jag tycker ett par riktigt bra låtar har kommit från festivalen de senaste åren. Andreas Johnsons bidrag både förra o förförra året, Sebastians "when the night comes falling" o.s.v.

Definiera i så fall "en bra låt". Annars förstår jag inte alls.

Förutom dom jag nämnde här ovanför kan man ju "från förr" tillägga några ganska bra låtar: "Satellit", "E de det här du kallar kärlek", "Waterloo", "Det blir alltid värre framåt natten"

Å då är vi bara i den svenska röran o rotar.

Fatta nu gärna att jag snackar om låtskriveriet! Inte om artisterna, scenkläderna eller framförandet.[/quote]
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

dereborn skrev: Definiera i så fall "en bra låt". Annars förstår jag inte alls.

Förutom dom jag nämnde här ovanför kan man ju "från förr" tillägga några ganska bra låtar: "Satellit", "E de det här du kallar kärlek", "Waterloo", "Det blir alltid värre framåt natten"

Å då är vi bara i den svenska röran o rotar.

Fatta nu gärna att jag snackar om låtskriveriet! Inte om artisterna, scenkläderna eller framförandet.
+1
Går man ännu längre tillbaka kan man hitta riktiga pärlor, både svenska och utlänska.
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Den bästa svenska schlagerlåten någonsin är ju helt klart Det börjar verka kärlek banne mig med Claes-Göran Hederström, från 1968:
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dhcOSa6kEVM[/youtube]
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Skriv svar