Melodifestivalen

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

GurraG skrev:Den bästa svenska schlagerlåten någonsin är ju helt klart Det börjar verka kärlek banne mig med Claes-Göran Hederström, från 1968
Den har vi repat in med mig på sjungeri precis.
Underbart roligt låt att sjunga! :P

Edit: Jag skulle vilja säga att "Högt Över Havet" är en av de allra bästa.
Tyvärr förstörd av en fruktansvärd Finlandssvenska.
Men tänk om Lasse Holm gett den till ngn annan, vilken seger det hade blivit.
Senast redigerad av Geddan den mån 25 feb 2008, 11:38, redigerad totalt 2 gång.
"Geddan - en av världens sämsta basister"
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Geddy_Lee skrev:
GurraG skrev:Den bästa svenska schlagerlåten någonsin är ju helt klart Det börjar verka kärlek banne mig med Claes-Göran Hederström, från 1968
Den har vi repat in med mig på sjungeri precis.
Underbart roligt låt att sjunga! :P
Spelade den med honom för ett par veckor sen, han sjunger bra som attan! Lite Tom Jones-attack, sådär!
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Lovely Geddan! Vore kul att höra :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev: Spelade den med honom för ett par veckor sen, han sjunger bra som attan! Lite Tom Jones-attack, sådär!
Ha! Sjunger han den fortfarande?
Han var ju med på Diggilo för ett par år sedan.
De tog in 4 gubbs och sen skulle de tävlande gissa vem som var C-G.

Jag försöker imitera honom så mycket som möjligt.
Tycker han har jätteskön röst. Passar mig som handsken i tonläge.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

GurraG skrev:Lovely Geddan! Vore kul att höra :wink:
Vi kanske ska ha Kareoke på Träffen?! :roll:
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Spelar du bas samtidigt som du sjunger låten? Om inte så hoppas jag att du imiterar G_G:S "groovy" rörelsemönster :D
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
gäst

Inlägg av gäst »

blackparkas skrev: Johannes: Hehe.... visst är det så... Tänkte mer på att du verkade syfta på att du kunde fått papper etc. på låtarna, och inte bara en skiva.
Men för det mesta så räcker det ju långt med enbart en skiva.
I popsammanhang som i det här fallet så existerar inte papper. Det är alltid cd som gäller. De låtarna har förmodligen aldrig skrivits ut.
Självklart hade det varit ok från bandets sida om jag skrivit ut låtarna och stått och läst eftersom det var så kort varsel men någonstans måste jag ju dra gränsen. Noter och ett sådant gig går helt enkelt inte ihop.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Varför inte då? Jag har alltid stödanteckningar när jag hoppar in o vickar. Svart snyggt notställ, lågt placerat ute på kanten eller precis vid monitorn. Inga problem.
dereborn

Inlägg av dereborn »

Fast det är ju oftare i rock- än i popsammanhang förstås... ;-)
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

GurraG skrev:Spelar du bas samtidigt som du sjunger låten? Om inte så hoppas jag att du imiterar G_G:S "groovy" rörelsemönster :D
Det spelas givetvis bas oxå.
Och det är ingen lätt vers att sjunga och spela. :shock:

När det gäller dansa, spela ruggiga basgångar och sjunga samtidigt
så tror jag inte Marco Mendoza har ngn överman.
Här lite mer sansad, än när han går loss på James Browns "I feel good" :wink:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Owv8pfUl8dI[/youtube]
Senast redigerad av Geddan den mån 25 feb 2008, 11:52, redigerad totalt 1 gånger.
- Jan Hellman
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

dereborn skrev:Varför inte då? Jag har alltid stödanteckningar när jag hoppar in o vickar. Svart snyggt notställ, lågt placerat ute på kanten eller precis vid monitorn. Inga problem.
Det är inte många av våra låtar jag inte grejar, men det är vissa texter som har svårt att sätta sig.
Särskilt låtar som inte är med så ofta.
Då tejpar jag helt sonika fast texten på baksidan av högtalarstapeln.
Oftast är det ju första stroferna i en vers som man behöver få lite hjälp med.
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:Varför inte då? Jag har alltid stödanteckningar när jag hoppar in o vickar. Svart snyggt notställ, lågt placerat ute på kanten eller precis vid monitorn. Inga problem.
Jag tycker det är fult med notställ och jag tycker det är tråkigt att behöva läsa på ett rockgig, därför kör jag utan papper. Stödanteckningar lägger jag oftast på golvet så dom inte syns. Innan jag skaffade kontaktlinser så såg jag inte så bra så det hände att jag fick fejka en pose och gå ner på knä för att kunna läsa anteckningarna.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:så det hände att jag fick fejka en pose och gå ner på knä för att kunna läsa anteckningarna.
Vi ser det! :P
- Jan Hellman
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:så det hände att jag fick fejka en pose och gå ner på knä för att kunna läsa anteckningarna.
Bilden är ingen fejk, det är Sha-Bööm, där får du en smäll om du kommer med papper.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Bilden är ingen fejk, det är Sha-Bööm, där får du en smäll om du kommer med papper.
Har man papper är man dum i huvet, typ?
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

det är Sha-Bööm, där får du en smäll om du kommer med papper
Ja, dom är ju kända för att vara ena riktigt tuffa o elaka typer domdär sjabong
gäst

Inlägg av gäst »

Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Nej, men det handlar mycket om show när det bandet spelar live. Då funkar det inte att stå och läsa noter. Gör inte det här till en jazz vs. rock-grej eller nåt nu, jag läser själv noter och tycker det är kul men på ett gig som också skall vara en visuell upplevelse så tar jag inte med mig notblocket.
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:
Precis. Särskilt Jocke N är känd för att vara livsfarlig och inte det minsta snäll.
Användarvisningsbild
Geddan
VIP medlem

Inlägg av Geddan »

Johannes skrev: Nej, men det handlar mycket om show när det bandet spelar live. Då funkar det inte att stå och läsa noter. Gör inte det här till en jazz vs. rock-grej eller nåt nu, jag läser själv noter och tycker det är kul men på ett gig som också skall vara en visuell upplevelse så tar jag inte med mig notblocket.
Jag håller i sak med dig, Johannes.
Klart att det inte är rock`n´roll att ha ett notställ att stå och glo på.
Men det är ju som alltid; att väga för och emot.
Hellre nå´t diskret att slänga ett getöga på ngn gång ibland än att stå och vara osäker.
Jag tror nämligen att osäkerheten får mig att bli mer stillastående än ett notställ strax bredvid.
- Jan Hellman
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Johannes skrev:
Geddy_Lee skrev:
Nej, men det handlar mycket om show när det bandet spelar live. Då funkar det inte att stå och läsa noter. Gör inte det här till en jazz vs. rock-grej eller nåt nu, jag läser själv noter och tycker det är kul men på ett gig som också skall vara en visuell upplevelse så tar jag inte med mig notblocket.
Jag tycker inte det ena utesluter det andra. Om man far omkring och posar som en dåre, och sen ibland posar borta vid notställer för att kolla upp en o annan detalj tycker jag är helt okej.

Jag antar att Shabooom-shåvven inte är helkoreograferad så att man bryter formationen om man måste bort o kolla....
dereborn

Inlägg av dereborn »

Johannes skrev:
dereborn skrev:
Precis. Särskilt Jocke N är känd för att vara livsfarlig och inte det minsta snäll.
Jock the Knife... Brrrr
gäst

Inlägg av gäst »

Eller så ser man till att lära sig låtarna.
Personligen så skulle jag känna mig ganska dum om jag hade ett notställ på ett rockgig oavsett graden av posande. På jazz- cover- eller bröllopsgig eller var man nu råkar hamna, visst, där har jag inga problem med notställ på scen, det kan ju behövas om det är 35 låtar och inget rep så det är ett nödvändigt ont ibland. Jag tycker helt enkelt inte att giget blir lika kul om jag bitvis är låst vid ett stativ och jag tycker inte det ser bra ut.

För att det inte skall bli missförstånd: När jag skriver rock- eller popgig så avser jag typ nattklubbs- eller rockklubbsgig med ett originalband.
gäst

Inlägg av gäst »

Fast en sak fattar jag inte... Sångare som står med textpärm efter att ha kört samma låtar i ett år?
dereborn

Inlägg av dereborn »

Eller tjugo år! (Ja, jag menar Lundell...)
gäst

Inlägg av gäst »

dereborn skrev:Eller tjugo år! (Ja, jag menar Lundell...)
Kör han pärm? Hahaha... Det är ju han själv som har skrivit texterna.
Skriv svar