Mac - behöver råd

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

macahan skrev:5 timmar satt jag och installerade logic.. hoppas det gick/går snabbare för dig..
Knappa 45 minuter :-)

Har spenderat ett gäng timmar idag med att slänga ihop några testlåtar, och ärligt talat vet jag inte om jag kan ge så mycket till recension...prylarna bara funkar.

Inget strul, inget teknikkrångel, bara att plugga in och köra. Ingen märkbar latency i de blygsamma produktioner jag lattjat med, Logic är ruskigt lättjobbat och jag är positivt överraskad av de medföljande mjukvaruinstrumenten och effekterna - även om jag som förväntat vill ha nåt rejälare för basen, ska kasta ett öga på Ampeg-mjukvaran. Duet-kortet är helt transparent i positiv bemärkelse, det bara finns där och funkar utan att göra väsen av sig.

Även om det lär ta några veckor innan jag blir varm i kläderna med kortkommandon osv i Logic och OS X är riggen helt sjukt lättanvänd för låtsnickrande och jag är fantastiskt nöjd. Återkommer med mer tyckanden när jag jobbat med nåt tyngre och mer seriöst projekt.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Installerade du alla loops/jam packs också?? för då jäklar gick det bra fort tycker jag!
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

macahan skrev:Installerade du alla loops/jam packs också?? för då jäklar gick det bra fort tycker jag!
Jag installerade rubbet men kör ju Express...det ligger väl typ 30Gb extra loops och Jampacks i Studio, och då kan jag förstå att det tar några timmar.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

just fan.. det tänkte jag inte ens på.. :oops:
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Ok , då har man alltså fått sin Macbook idag :D
Helt frälst redan efter en timme , fantastisk maskin. Sämre prestanda på pappret än mina tidigare PC-laptops , men allt rullar på så fantastiskt mycket snabbare. Sjukt slick är den också , Leopard knäcker.
Go Mac !
Fender
Ampeg
Nova Craft
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

Le Contrebasse skrev:Ok , då har man alltså fått sin Macbook idag :D
Helt frälst redan efter en timme , fantastisk maskin. Sämre prestanda på pappret än mina tidigare PC-laptops , men allt rullar på så fantastiskt mycket snabbare. Sjukt slick är den också , Leopard knäcker.
Go Mac !
Hehe, känner igen det där. Jag har aldrig förstått Mac-användarnas nästan fanatiska dyrkan av sina burkar och OS, men nu vill jag också ut och hårdmissionera för de suckers som fortfarande använder Windoze.

//Ulf "Taurus" Ekman :wink:
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

ferm skrev:
hosse skrev:
macahan skrev:Tur att rådet kom efter att prylarna införskaffats hosse... ;)
jepp, så slipper jag sabba nåt och ändå få fram min åsikt :wink:
Vad får dig att tro att nån är intresserad av din åsikt
skit i det då.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
unicornbass
Medlem+

Inlägg av unicornbass »

hosse skrev:mitt råd: köp en bättre PC :wink:
Det har han ju gjort - en utan virus och en massa skit... OCH ett operativsystem man blir glad över.. :wink:
http://www.unicornbass.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.facebook.com/UNICORNbass" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

unicornbass skrev:
Det har han ju gjort - en utan virus och en massa skit... OCH ett operativsystem man blir glad över.. :wink:
Hur kommer det sig att jag har kört Windows utan virusskydd och får aldrig virus eller spyware på datorn? Datorn hänger sig aldrig eller krånglar pga mjukvaran heller... Har jag något speciellt Windows? Är min dator magisk? Eller är det bara så att om man inte är en total fibiot så klarar sig Windows utan problem. ;)

Nä, ni som använder mac förtjänar dom verkligen! :tummenupp:
Officiell stormästare i EB-orden
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

knedy skrev:
unicornbass skrev:
Hur kommer det sig att jag har kört Windows utan virusskydd och får aldrig virus eller spyware på datorn? Datorn hänger sig aldrig eller krånglar pga mjukvaran heller... Har jag något speciellt Windows? Är min dator magisk? Eller är det bara så att om man inte är en total fibiot så klarar sig Windows utan problem. ;)

Nä, ni som använder mac förtjänar dom verkligen! :tummenupp:
Idiot-tur, ja.... :P

Skaffa en dator med Vistaa och du kommer vilja slänga ut den genom fönstre inom en vecka...
Användarvisningsbild
straightedge79
VIP medlem

Inlägg av straightedge79 »

Le Contrebasse skrev:Go Mac !
+666
EGC 500, Oljabacker & Moog Sub Phatty
Verellen Kalaloch, Tecamp 612+215
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

Ugglan GBG skrev: Idiot-tur, ja.... :P
Jo, det är därför jag klarat mig bra i flera år på flera olika datorer...... ;)
Ugglan GBG skrev: Skaffa en dator med Vistaa och du kommer vilja slänga ut den genom fönstre inom en vecka...
Nä, så dum är jag inte. :P
Officiell stormästare i EB-orden
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Det är alltid kul när folk har sån svart/vit övertygelse.

PC/mac är shit the same men apple gör snyggare datorer och osx är lättare att ställa in när det gäller drivrutiner och inställningar för musikdaws. Så det så..
Användarvisningsbild
Ale
Medlem++

Inlägg av Ale »

Köp min G4a!
Fender
Ampeg
Nova Craft
Mr Praline
Medlem+++

Inlägg av Mr Praline »

macahan skrev:Det är alltid kul när folk har sån svart/vit övertygelse.

PC/mac är shit the same men apple gör snyggare datorer och osx är lättare att ställa in när det gäller drivrutiner och inställningar för musikdaws. Så det så..
Jag håller inte med. OSX är ett mycket stabilare OS än Vista eller XP.

Vista har ju dessutom snott alla funktioner från OSX, funktioner som OSX haft i flera år.
dereborn

Inlägg av dereborn »

+100

Jag har varit på båda sidorna. Mac är skitslickt, så länge du inte har några egna idéer om hur du skulle vilja konfigurera nåt - eller gud förbjude - INTE vilja ha den eller den funktionen.
Det går ju för tusan inte ens att avinstallera ett program eller en hårdvara ordentligt på Mac.
Jag jämför med bilar. En ny, slick, modern bil är kanon - så länge den funkar. Blir det minsta lilla krångel så är det bra att bärga den till narmsta märkesverkstad och koppla in en felsökar-Mac.
En lite älder bil som man KAN felsöka och ofta fixa själv är definitivt mer min melodi!

Men många är ju nöjda med Mac, så det är säkert olika från person till person.
Lycka till - mycket nöje!
dereborn

Inlägg av dereborn »

+100

Jag har varit på båda sidorna. Mac är skitslickt, så länge du inte har några egna idéer om hur du skulle vilja konfigurera nåt - eller gud förbjude - INTE vilja ha den eller den funktionen.
Det går ju för tusan inte ens att avinstallera ett program eller en hårdvara ordentligt på Mac.
Jag jämför med bilar. En ny, slick, modern bil är kanon - så länge den funkar. Blir det minsta lilla krångel så är det bra att bärga den till narmsta märkesverkstad och koppla in en felsökar-Mac.
En lite älder bil som man KAN felsöka och ofta fixa själv är definitivt mer min melodi!

Men många är ju nöjda med Mac, så det är säkert olika från person till person.
Lycka till - mycket nöje!
dereborn

Inlägg av dereborn »

knedy skrev:...Hur kommer det sig att jag har kört Windows utan virusskydd och får aldrig virus eller spyware på datorn? Datorn hänger sig aldrig eller krånglar pga mjukvaran heller... Har jag något speciellt Windows? Är min dator magisk? Eller är det bara så att om man inte är en total fibiot så klarar sig Windows utan problem. ;)
:
Exakt!!!
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Ugglan GBG skrev:
Jag håller inte med. OSX är ett mycket stabilare OS än Vista eller XP.

Vista har ju dessutom snott alla funktioner från OSX, funktioner som OSX haft i flera år.
jag håller inte med dig. XP är faktiskt ordentligt bra om det inte vore för virusproblematiken. Jag använder XP professionellt i arbetet där det utsätts för duktigt mycket med påfrestningar än för en hemmadator. Observera då att jag verkligen menar "hårdkör" maskinen. Det är faktiskt så att de krascher jag har beror på tredjepartsprogramvara. Visst Osx är stabilt men jag har inte haft så många kraschade program i ett operativsystem sedan win98 som jag haft med osx tiger OCH leopard.

Men det är precis som dereborn skrev.. gud nåde om man vill göra något på ett annat sätt.

Sen så får man tycka vad man vill om microsoft/bill gates och att dom faktiskt även från början "stal" hela operativsystemet.

Det är skillnad på fakta och personliga åsikter. Vilket som du anser att mina inlägg tillhör är inte särskilt viktigt men faktum kvarstår att rätt använt så är XP en kanonbra operativsystem.
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

Mac don't crack....yeah right....Mina macar får toklåsningar och nervsammanbrott mer eller mindre dagligen så att mac os skulle vara så sjukt bra är ju bara bullshit..att sen ingen orkar bygga virus till en maskin som har 200 användare är ju ett jätteplus.
Macanvändare tenderar till att bli så larvigt boegiga med sina äppelmaskiner.
Om jag fick välja, vilket jag anser att jag inte får enär jag jobar i logic och inte vill byta till något som dom jag jobbar med inte kör, så skulle jag hellre köpa en fet pc med samma spec som en mac men för nästan halva priset än att betala larvigt mycket för en däsajn....särskilt gäller det min macbook som har IFÖ-färg och vars chassi var tvunget att bytas pga att det var byggt av undermåligt material....
Om ngn tänkt beställa en mac på applestore så se för hewett till att INTE köpa extras där....dom tar 2500 spänn för en 1tb disk som man kan få för halva priset i vilken nätbutik som helst....dom tar mer än dubbla priset för minnen....Helt galna...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Det är farligare att tala om för en Mac-människa att dom suger än att säga till en vintage-snubbe att gamla Fender är skit...

Har försökt jobba i Mac ett par ggr på senaste tiden, men jag ger upp.
Vansinnigt puckade maskiner om man inte riktigt vill följa den givna mallen som sagt.
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
Taurus
Medlem++

Inlägg av Taurus »

[quote="dereborn
En lite älder bil som man KAN felsöka och ofta fixa själv är definitivt mer min melodi![/quote]

Var och en blir lycklig på sitt sätt. Ett av de största skälen till att jag bytte till Mac var just att jag efter några decennier insåg att jag inte längre var road av felsökning, datormeckning, personifiering och mikrokonfigurering, utan ville lägga den tiden på att göra musik istället.

Jag startade ju den här tråden, och såhär fyra månader senare är jag fortfarande sjukt nöjd med Mac:en. Första året är iofs alltid smekmånad oavsett maskin och OS, så jag avvaktar med slutbetyg till nästa vår.

Jag får hur som helst mycket mera musik gjort nu, just för att tekniken känns så transparent och inte ställer sig i vägen för musicerandet.
Användarvisningsbild
macahan
Medlem+++

Inlägg av macahan »

Nu ska vi ta det lugnt... det gäller över lag att folk blir fanatiskt övertygade när dom är jättenöjda med något.

taurus: det är precis det jag menade/fungerar.. allt bara fungerar när det gäller musikprogramskonfigureringar. man behöver inte göra om konfigureringar i tid och otid och det är helt fantastiskt med OS:et.

Jag är också sjukt nöjd med mina macar.. men det finns saker som kunde vara bättre, för mig som användare åtminstone.
Användarvisningsbild
Seaweed
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seaweed »

Jag köpte min första mac (MacBook 2,4GHz, 4GB RAM) för nån månad sen och jag kommer ALDRIG återgå till PC. OSX har allt jag saknade i Vista. Prestandaoptimeringen är helt sjukt bra. :)
Bas > distpedaler > stor förstärkare
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

macahan skrev:Nu ska vi ta det lugnt... det gäller över lag att folk blir fanatiskt övertygade när dom är jättenöjda med något.
Jag tycker att apple-fanatismen go way beyond that...
"ÅÅÅÅh jag bara läänhtar tills jag får min nya tunna macbook!Den har ingen optisk enhet!! Det är så framåt tänkt av apple!!!..."...;-)
Min frus 3 år gamla Vaio är hetare än min 1 1/2 år gamla macbook...nu är ju vaio också en dyr dator men ändå....det händer ju bra mycket på ett och ett halvt år...
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Skriv svar