Alltså det här ljudet... jag dör

Prata om övriga saker som rör bas-världen
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Förresten är jag rockbasist själv :shock: ... fast åt det lite basigare hållet. :D
Don't mess with me, I do not want any treble!
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

lowfreq skrev:
Klopper skrev:Olika åsikter.
Bra!
Stå på er båda! :tummenupp:
Det är grymt känsligt att trampa rockbasist fantasterna på tårna .. (och lite kul) :wink:
Aldrig blivit kallad "rockbasist fantast" förut. Men vad fan, någon gång ska vara den första.

Du trampade inte mig på tårna. Du bajsade på ditt eget instruments historia enligt min ringa mening. Att inte gilla Entwiste är en sak, men att påstå att hans basspel inte var viktigt för hans berömelse och erkännande är, som sagt, ignorant.
Förvånande med tanke på de övriga influenser du nämner, men jag antar att trångsynthet kommer i ala skepnader.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight catfight

SNÄLLA!!!
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Slappna av nu. Och acceptera att man inte har samma åsikt som du.

Att höra Entwistle's bas-solon t.ex är så pinsamt att jag inte vill se och höra det. (OBS MIN ÅSIKT)
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

lowfreq skrev:Slappna av nu. Och acceptera att man inte har samma åsikt som du.

Att höra Entwistle's bas-solon t.ex är så pinsamt att jag inte vill se och höra det. (OBS MIN ÅSIKT)
Jag är avslappnad.

Och du har rätt till din åsikt.

Men säg det igen är du snäll:

Du menar på att Entwistles basspel inte har ett smack med hans berömmelse och erkännande att göra.

Kom igen, en enda gång till. Det var ju så kul när Bagdad-Bob stod och gjorde bort sig...
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

Måste faktiskt hålla med dig, tycker t.ex. att hans insats på "The Real Me" är ganska pinsam, men han var ju fortfarande en jävligt bra basist som influerade många efter honom.
Lite som Bob Dylan, rätt kass på att sjunga men ändå så jävla bra. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
lowfreq
Medlem++

Inlägg av lowfreq »

Av den uppfattning jag fått om dig här på forumet så tror jag nog att du förstår vad jag menar.
Entwistle var ingen bas-virutios. Det var hans image och basljud som var revolutionerande. Nu har du hört det en gång till.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

lowfreq skrev:Av den uppfattning jag fått om dig här på forumet så tror jag nog att du förstår vad jag menar.
Entwistle var ingen bas-virutios. Det var hans image och basljud som var revolutionerande. Nu har du hört det en gång till.

Inte riktigt lika halsbrytande uttryckt denna gång. Men tack ändå.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

lowfreq skrev:Det var hans image och basljud som var revolutionerande.
Visst är det väl skönt att man kan ha en revolutionerande image bara genom att stå blick still och se lagom uttråkad ut? :wink: :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

GurraG skrev:
lowfreq skrev:Det var hans image och basljud som var revolutionerande.
Visst är det väl skönt att man kan ha en revolutionerande image bara genom att stå blick still och se lagom uttråkad ut? :wink: :wink:
Precis, det är ju det som gjorde honom till stjärna enligt expertisen.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Med all respekt för lowfreqs åsikter så har jag också svårt att förstå hur man kan mena att Entwistle inte var en duktig basist. Naturligtvis är det vanskligt att jämföra hans 60talslir med vad somliga teknikfantomer gör idag, men jag vill absolut mena att Entwistle, på sin tid, och för sin tid, var en basvirtous i ordets sanna bemärkelse.
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Noelredding skrev:

Måste faktiskt hålla med dig, tycker t.ex. att hans insats på "The Real Me" är ganska pinsam, men han var ju fortfarande en jävligt bra basist som influerade många efter honom.
Låten "The Real of Me" har en av de baslir som inspirerat mig mest. En Thunderbird denna gång.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
funkys**t
Medlem++
Kontakt:

Inlägg av funkys**t »

Det enda som är bra är sången tycker jag.
"Oh my god it's the funkys**t!"
Fender Precision-79, Fender JV-83, Fender CS P-59, Mesa
http://davidsodergrenshotfive.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Noelredding
Medlem++

Inlägg av Noelredding »

anli skrev:
Noelredding skrev:

Låten "The Real of Me" har en av de baslir som inspirerat mig mest. En Thunderbird denna gång.
Visst, det är säkert jävligt bra men min personliga åsikt är att det låter lite lökigt ibland. Det är ju bra spelat, men jag tycker inte det passar till låten bara. :)
Rickenbacker 4003 -13, Hagström HIIB -68, Boosey & Hawkes "Golden Strad" kontra från Ungern ca. 60-tal
Gallien Krueger MB150S, Kustom DE300 + Ashdown 4x10
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Intressant... jag är ju uppväxt med quadrophenia, och identifierade mig som ung man till ytterlighet med hela albumet. Lite väl mycket tom :-)
Overtyren följd av "The Real Of Me" var en klockren inledning. Hör bassolot i mitt huvud... min absoluta favorit.
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Genomförde en objektiv kontroll lyssning av "The Real Me" under kvällen. Frugan och sonen får intyga.
Basen är lite svajig och fristilad kanske.... men totalt underbar. Underbar förstärkning av känslan av låten,
5 stjärnor.
Fast jag är iofs totalt ointresserad hur en basist lirar... lyssnar inte efter, eller begriper sånt. Jag upplever all musik rent känslomässigt utan analys.
Skål.
:-)
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

anli skrev:Genomförde en objektiv kontroll lyssning av "The Real Me" under kvällen. Frugan och sonen får intyga.
Basen är lite svajig och fristilad kanske.... men totalt underbar. Underbar förstärkning av känslan av låten,
5 stjärnor.
Fast jag är iofs totalt ointresserad hur en basist lirar... lyssnar inte efter, eller begriper sånt. Jag upplever all musik rent känslomässigt utan analys.
Skål.
:-)
+1 skål på det!
Användarvisningsbild
Axman
Medlem+

Inlägg av Axman »

GurraG skrev:[youtube]http://youtube.com/watch?v=IfDE-ZvfOwU[/youtube]
Där emot mitten är det fan svängigt och skönt, utan att ha lyssnat något alls på honom eller the who innan så är det där inget basspel att dömma bort. (följs upp den vanliga lmao)
Maruszczyk Jazz, HPD Jazz
Roland Jazzchorus gitarrförstärkare och spel i lägenheten
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Entwistle är basiströmmen personifierad... ingen jävla brolier utan en vanlig snubbe som i rätt tid och med rätt bas och med rätt sound skapade musikhistoria... det lyckas knappast di där hypade onanibasister.

Har efter närmare eftertanke ingen respekt för lowfreqs eller nb:s åsikter.
Visst har han haft svackor... helst på senare år. Men att besudla han storhetsttid och påstå att han är lökig gör mig förbannnad. i efterskott.
Senast redigerad av anli den lör 10 maj 2008, 20:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

anli skrev:Entwistle är basiströmmen personifierad... ingen jävla brolier utan en vanlig snubbe som i rätt tid och med rätt bas och med rätt sound skapade musikhistoria... det lyckas knappast di där hypade onanibasister.

Hatr efter närmare tanke ingen repekt för lowfreqs eller nb:s åsikter.
Visst har han haft svackor... helst på senare år. Men att besudla han storhetsttid och påstå att han är lökig gör mig förbannnad. i efterskott.
Jag är beredd att hålla med. Skål!
Stallet liknar mest ett veteflak.
Användarvisningsbild
DoggyD
Medlem++

Inlägg av DoggyD »

Glöm inte att "The Ox" var med och utvecklade de första oslipade bassträngarna från Rotosound kring åren runt mitten av 60:talet. Undrar hur bassoundet rent allmänt hade utvecklats utan oslipade bassträngar, dom hade väl kommit någon gång med tiden så klart, men ändå, "The Ox" hade några fingrar med den gången, inte helt oviktigt historiskt sett tycker jag. Och Entwistle's insatser kan väl knappast kallas lökiga, jo förresten, det kan man visst göra om man med lök menar en jävla stake för det hade han i sitt spel, och ett par tunga bollar att backa upp det hela med för den delen. :wink:
Användarvisningsbild
GandhiMK2
Medlem++

Inlägg av GandhiMK2 »

funkys**t skrev:Det enda som är bra är sången tycker jag.
Va?! Jag är absolut inget stort the Who-fan men är inte typ ALLT bra här?
Sången är bra,Gitarrspelet och framför allt gitarrsoundet är ju helt fantastiskt(!) , trumspelet helt vackert,energin är ju grym....ok..bas-soundet är ju inget jag skulle ratta in in a million years men det har ju sin plats där på ngt sätt...Det påminner mej iofs om ett tv-sänt gig från berns som jag spelade runt -95...jag kom hem sent på natten,rätt så rejält packad och satte på videon.....lyssnade en halv låt och blev alldeles kallsvettig...mitt bassound var det fittigaste jag hört och alla klick-klack och allt rassel var så jävla förstärkt att alla anslag , eller snarare den delen i anslag som kommer innan tonen om man spelar riktigt jävla hårt,kom en gnutta före alla andra och det lät som om jag injicerat,freebase'at och i rectum infört enorma mängder uppiggande medel....spolade en bit in i andra låten och lyssnade igen....spolade vidare till tredje coh lyssnade 20 sek och stängde sen av...i panik....jag kommer aldrig få ett jobb till i hela mitt liv om ngn annan såg det där....den profetian föll tack och lov inte in...;-) Men det ljudet påminde om John Enthwistles sound i introt...tänk dej det soundet i musik som till en del ska vara lite halv-svart .....DET_FUNKADE_SÅDÄR!!!!
Jag tror att det var sista gången jag INTE gick ut i ob-bussen och lyssnade...Jag vet att artistens producent satt med i bussen under giget och sa att dumfan satt och lyssnade i en 15tums genelec i mono , starkt så in i helvete...och att han tydligen med vild blick tittat på producenten efter ett tag och vrålat "Vaffan är det som händer?!?"....;-)
Nu känns det trist att ha tappat bort tapen ....skulle vara kul att höra det med lite distans....
? skrev:Jag är ingen blues expert, jag skrev faktiskt att jag inte ens lyssnar på det. Alltså är min information begränsad,men rätt..Aldrig har jag haft HELT fel i en diskussion
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

Vad är det för för fel på basljudet menar ni... för hitech eller vadå? Om vi struntar hur det spelas.
Låter hur bra som helst i hemmabion.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Varenda gång jag kollar på klipp från den där konserten så blir jag så spelsugen så jag håller på att skita på mig.

Sen om man förringar Entwistles lir pga av ett något planlöst bassolo från Quadrophenia så är man inte smartare än dom som dissar Jaco pga att de sett nåt klipp på youtube när han är som mest nerknarkad och sinnessjuk i slutet av 80-talet.
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

GrafZeppelin skrev:Varenda gång jag kollar på klipp från den där konserten så blir jag så spelsugen så jag håller på att skita på mig.

Sen om man förringar Entwistles lir pga av ett något planlöst bassolo från Quadrophenia så är man inte smartare än dom som dissar Jaco pga att de sett nåt klipp på youtube när han är som mest nerknarkad och sinnessjuk i slutet av 80-talet.
+1 på båda åsikterna.
Stallet liknar mest ett veteflak.
Skriv svar