Sångare + mick + sånganläggning

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Sångare + mick + sånganläggning

Inlägg av groovyjr »

Ja, precis som det låter!
Hur många gånger har man inte kommit till replokalen och sångaren har varken mick eller än mindre äger en hyfsad sånganläggning? Har i ett antal band under årens lopp råkat ut för samma sak, bandet ska skrammla till en sånganläggning!? Varför det!!!

Enligt min åsikt så ska sångaren minst ha en mick som passar deras röst och en helt okej sånganläggning som passar till rep och mindre pubgig m.m. Det jag inte förstår i det hela är att det är naturligt att alla andra äger ett instrument med tillbehör som förstärkare och pedaler, trumpinnar m.m. You got the point! MEN sångaren vars instrument är rösten ska glida räkmacka och få hela bandet till att skrammla ihop till sina prylar.
Varför varför varför?

Är väl lite skillnad om man går upp till ett PA som hela bandet använder, där man mickar trummor, linear bas osv.

Skulle vara kul att komma till ett rep utan bas och förstärkare och helt enkelt fråga om vi inte ska skrammla ihop till rigg och bas för min räkning.

Okej, det blev mycket nu men frågan är helt enkelt: har ni råkat ut för samma sak och hur ställer ni er till detta?
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
Svensson
Forumvärd

Inlägg av Svensson »

Vi brukar ha som praxis att bandet står för PA/Sånganläggning tillsammans och allt annat står man för själv. T.ex. sångmikar, trummickar, instrumentförstärkare etc. etc.
It don't mean a thing if it ain't got that swing!

Medlem av PrataBas Gubbklubb 40+
Gäst

Inlägg av Gäst »

Otroligt vanligt och jag fattar heller inte varför.

En annan grej jag inte förstår är varför så få sångare tar med sina egna mikar ut på gig utan istället använder befintliga hyrmikar som X antal människor sjungit in sina baciller och virus i. Ingen skulle gå och dingla med någon annans näsduk framför ansiktet i flera timmar.
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Jag spelade i ett band en gång där sångerskan faktiskt ägde både egen mikrofon och sånganläggning. Mycket praktiskt, men det hör ju inte till vanligheterna, åtminstone inte i min värld. På något märkligt vis antar jag att det är kutym att sångaren inte behöver äga sånganläggning, jag tror helt enkelt att de flesta sångare, och även många ickesångare, inte tänker på det viset. Egentligen är det ju rätt självklart att sångaren ska äga mick och sånganläggning, och jag tycker att det borde vara så, men på något vis verkar det nästan aldrig vara så...
Sen är det väl så att många vokalister även spelar ett instrument i en bandsituation (nej, nej, absolut inte alla), och då ser man sig inte lika mycket som sångare, och då tänker man sig inte att man ska behöva stå för sånganläggning. Typ: "varför ska jag köpa en sånganläggning, jag har ju redan köpt min dyra gitarr och förstärkare".
Värst vad jag svamlar :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

Visst, en liten SÅNGanläggning för smårep kan man väl tänka sig att en sångare bör kunna äga, men de fall då det BARA är sång som ska gå via PA´t är väl ganska lätträknade? 9 ggr av 10 så ska ju allt mickas/linas ut, och då tycker jag nog att hela bandet får vara med och betala. Om det bara är EN i bandet som har körkort och därmed alltid får köra, ska han/hon stå för bilen då? Sen har jag inga problem med att köpa in tex trum- eller gitarrprylar till bandet heller om det ger nåt för helheten. Men egen egen MICK kan man gott kräva tycker jag!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Användarvisningsbild
groovyjr
VIP medlem

Inlägg av groovyjr »

GrafZeppelin skrev:En annan grej jag inte förstår är varför så få sångare tar med sina egna mikar ut på gig utan istället använder befintliga hyrmikar som X antal människor sjungit in sina baciller och virus i. Ingen skulle gå och dingla med någon annans näsduk framför ansiktet i flera timmar.
+1000

Visst har man varit med i band där sångaren och i något fall keyboardisten ägt en lite nätt anläggning då keyboarden går genom den. Har även vid några tillfällen köpt en anläggning med t.ex. gitarristen för att säkra att det finns på plats i repan.

Men för att klargöra lite så är det främst en sånganläggning som man har till rep och kanske något pubgig där endast sång och möjligen Ak-gitarr samt keyboard går genom jag syftade på.

Som jag sa så är det skillnad om man tar klivet upp till eget PA och allt linas/mickas. Har spelat med band i den ligan också och varit delägare i stora PA, vilket var ganska logiskt då allt gick via PA:t och sen hade var och en medhörningen via riggar eller monitorer eller både och. :wink:

Jag håller även med TDHP om att jag skulle kunna tänka mig att skrammla till något som tillför något för helheten men tycker det är skillnad på om det är så att t.ex. trummisen behöver dubbelpedal eller om man behöver en sampler för att köra backtracks. Med andra ord tycker jag det främst är upp till resp instrumentalist att köpa sina prylar.

Tack för en hel del intressanta svar.
If it ain't got groove it ain't got soul...
Gear: bas | od | dist | fuzz | rörhäck
Användarvisningsbild
a-row
Medlem+

Inlägg av a-row »

Vi fick vår sångare att köpa ett PA, fick jävligt bra pris för ett totalt överdimensionerat PA av våra föredetta replokalsgrannar som skulle lägga ner. men den jävla slackern kör fortfarande på våra mickar...
Fender Jazz 02 MIM,Music Man Stingray 97, Squier VM Precision 07
Användarvisningsbild
TDHP
Forumvärd

Inlägg av TDHP »

a-row skrev:Vi fick vår sångare att köpa ett PA, fick jävligt bra pris för ett totalt överdimensionerat PA av våra föredetta replokalsgrannar som skulle lägga ner. men den jävla slackern kör fortfarande på våra mickar...
Ta en gammal skitmick, skruva av bollen och fyll den med nåt som luktar RIKTIGT vidrigt! Han kommer garanterat genast att fundera på att skaffa en ny!
Fender P75, Fender P69, MXR M80, Mesa M9 Carbine, Mesa Diesel 4X10-1X15-2X10.
Resten är bara för att det är kul! :)
TDHP
Skriv svar