Vinklade fendermickar

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Skriv svar
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Vinklade fendermickar

Inlägg av GurraG »

Jag kom att tänka på en sak som jag går och grunnar på ibland, som jag nu tänkte ventilera lite.
På ett flertal Fenderinstrument så är en eller flera av mickarna vinklade så att micken är närmare halsen för de låga strängarna. Exempel:
Bild
[/img]
Varför är de vinklade just på det sättet? Om man tänker sig att ju närmare halsen micken sitter desto mer bas i ljudet så borde det väl vara vettigare att vinkla mickarna tvåärt om, så att man "jämnar ut" frekvensresponsen? Som det är nu så får ju bassträngarna mer bas och diskantsträngarna mer diskant, vilket väl inte är optimalt?
Jag vet att det finns "omvända" P-mickar
Bild[/img]
Men jag har aldrig sett strate- eller telemickar vinklade åt "andra" hållet...
Nog för att jag tycker att det är snyggare på Fenders vanliga vis, men det kan inte bara vara av estetiska skäl mickarna sitter som de gör?
Några tankar om detta?
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
gäst

Inlägg av gäst »

Detta har jag också tänkt på faktiskt!
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

jag vet att en byggare som heter Linhof bygger teleguror med stallmicken vinklad åt andra hållet för att få mer twang i bassträngarna och mer fläsk i diskantsträngarna.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
GurraG
Medlem++

Inlägg av GurraG »

Som sagt, det verkar ju mer logiskt att vinkla micken åt "andra" hållet, just för att jämna ut frekvensresponsen. Men, Fender kanske vet nåt som jag inte vet :wink:
When in doubt, LÄS PÅ! -Chriller
Ja, jag har en keps som det står "besserwisser" på.
www.myspace.com/parisdakarmusic
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

GurraG skrev:Som sagt, det verkar ju mer logiskt att vinkla micken åt "andra" hållet, just för att jämna ut frekvensresponsen. Men, Fender kanske vet nåt som jag inte vet :wink:
Jag har också funderat mycket på detta. Jag ska bygga om min bandlösa Yamaha-bas och vinkla stallmicken tvärtemot som det är på en strata, för att få lite tydligare ljud i B och E-strängen och lite mjukare ljud i framförallt G-strängen. Med detta så tror jag att det blir ett mer homogent ljud än om man har micken rakt. På min bas ska vinkeln på micken bestämmas av hur långt det är från mickpolen till stallsadeln på yttersträngarna, när stallet är intonerat riktigt. Om det är någon som fattar hur jag menar...
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Det anses att Jimi Hendrix' strataljud blev så speciellt bl a eftersom han vände upp-och-ned på en högergitarr och därmed fick stallmicken vinklad tvärtom.
Användarvisningsbild
knedy
VIP medlem

Inlägg av knedy »

bootsy skrev:Det anses att Jimi Hendrix' strataljud blev så speciellt bl a eftersom han vände upp-och-ned på en högergitarr och därmed fick stallmicken vinklad tvärtom.
Det hade väl en del med hur polerna på stratamickarna ser/såg ut.
Officiell stormästare i EB-orden
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

knedy skrev:
bootsy skrev:Det anses att Jimi Hendrix' strataljud blev så speciellt bl a eftersom han vände upp-och-ned på en högergitarr och därmed fick stallmicken vinklad tvärtom.
Det hade väl en del med hur polerna på stratamickarna ser/såg ut.
Stämmer. Det påverkade en del det med, men vinklingen av stallmicken hade/har en del inverkan på ljudet. Man får ett annat (i mitt tycke bättre )ljud ur stallmicken om man vinklar den med bassidan närmare och diskantsidan längre ifrån Altså tvärtemot hur de sitter på Startor och teles idag. Det är små skillander, men märkbara.
Användarvisningsbild
Danne
VIP medlem

Inlägg av Danne »

BC Rich monterade mickarna "tvärsom":

Bild

Eftersom Fender Precision var fulländad 1957 bör ju detta dock förkastas helt. :hummflum:
Matte
VIP medlem

Inlägg av Matte »

Danne skrev:BC Rich monterade mickarna "tvärsom":

Bild

Eftersom Fender Precision var fulländad 1957 bör ju detta dock förkastas helt. :hummflum:
Snarare tvärtom. Det är det som gör hela grejen, fast det kan inte fendernördarna förstå..... :roll: :wink:
Användarvisningsbild
anli
VIP medlem

Inlägg av anli »

En mix:
Bild
(jag har dolda lustar)
TECHNICIÄNS ÖF SPÅCE SHIP EÅRTH THIS IS YÖÜR CÄPTÅIN SPEÄKING YÖÜR ØÅPTÅIN IS DEA̋D
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Åja, Fender Japan gör en modell med upp-och-nedvänd stajl på P-micken. Hittar ingen bild nu, men den är cool som attan. Blocks och bindings, om jag inte missminner mig totalt.
Användarvisningsbild
Klopper
Hedersmedlem

Inlägg av Klopper »

bootsy skrev:Åja, Fender Japan gör en modell med upp-och-nedvänd stajl på P-micken. Hittar ingen bild nu, men den är cool som attan. Blocks och bindings, om jag inte missminner mig totalt.
Schhhh!
Alfresco kan höra dig! :D
"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller! :-)
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
Användarvisningsbild
bootsy
Medlem+++

Inlägg av bootsy »

Klopper skrev:
bootsy skrev:Åja, Fender Japan gör en modell med upp-och-nedvänd stajl på P-micken. Hittar ingen bild nu, men den är cool som attan. Blocks och bindings, om jag inte missminner mig totalt.
Schhhh!
Alfresco kan höra dig! :D
En Precision med Blocks & bindings, herregud han skulle bli förvirrad, stackarn...
Skriv svar