Skämma ut sig på provspelning.
- Fisken
- Medlem+
Skämma ut sig på provspelning.
Nu i helgen ska jag evetuellt provspela för ett band. Men blir lite nervös och det känns verkligen som om jag kommer att skämma ut mig.
Är ju inte någon vidare bra basist och så improviserar dom för det mesta..
Så kan inte träna på någon låt..
Jag vill provspela, men vågar inte riktigt... Känns läskigt!
Jag hoppas att det kanske går lite bra i alla fall, och att dom inte tycker att jag är för dålig.
Är ju inte någon vidare bra basist och så improviserar dom för det mesta..
Så kan inte träna på någon låt..
Jag vill provspela, men vågar inte riktigt... Känns läskigt!
Jag hoppas att det kanske går lite bra i alla fall, och att dom inte tycker att jag är för dålig.
- Klopper
- Hedersmedlem
Att vara nervös hör till!
Gör ditt bästa och skulle det gå åt skogen ändå så kan du gå där ifrån med högt huvud. Men varför skulle det gå åt pepparn?
Lycka till!
Gör ditt bästa och skulle det gå åt skogen ändå så kan du gå där ifrån med högt huvud. Men varför skulle det gå åt pepparn?
Lycka till!

"Hade han varit dubbelt så intelligent hade han varit halvidiot." Okänd tänkare.
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!
Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
"Jag kommer nog inte att använda allt plank, men de bräderna som håller ihop planket ska nog vara med." Tack Chriller!

Medlem av PrataBas gubbklubb 40+..
- BassiLow
- Medlem++
shoot them down, and show em that you've got.
Lycka till
Lycka till
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=8817" onclick="window.open(this.href);return false; ... oger+silow
http://pratabas.se/viewtopic.php?t=6379" onclick="window.open(this.href);return false;
Revolver
Geddan skrev:Vi pratar bas här.
- hosse
- Medlem+++
be dom köra nåt strukturerat så du kan haka på. kanske ni kan nån gemensam cover? det är ett bra sätt att bryta isen, kör dom grejerna några gånger tills du blir varm i galoscherna. sen kan du nog haka på deras impro också. detta grejar du
dessutom tycker jag att det inte är riktigt schysst att bara improvisera första gången med en ny medlem.

dessutom tycker jag att det inte är riktigt schysst att bara improvisera första gången med en ny medlem.
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish
snus och kaffe, a match made in heaven.
"When in doubt, skriv 'dom'."
- Fisken
- Medlem+
- hosse
- Medlem+++
gå in och kör ditt eget race. be dom dra upp några slags riktlinjer och ta det lilla lugna tills du känner dig bekväm. annars är det inte riktigt schysst tycker jag.Fisken skrev:Dom sa att dom inte spelar covers, bara improviserar just nu.![]()
Dom ska börja med eget material senare...
Men jag är verkligen ingen bra basist, så det känns verkligen som om jag kommer göra bort mig totalt. =/
Men vill ändå så gärna testa!!
www.chucknorrisfacts.com
- Fisken
- Medlem+
Okej. Nånting sånt får det bli...hosse skrev:gå in och kör ditt eget race. be dom dra upp några slags riktlinjer och ta det lilla lugna tills du känner dig bekväm. annars är det inte riktigt schysst tycker jag.Fisken skrev:Dom sa att dom inte spelar covers, bara improviserar just nu.![]()
Men jag är verkligen ingen bra basist, så det känns verkligen som om jag kommer göra bort mig totalt. =/
Fast vet inte riktigt om jag är redo för att provspela än.... =/
- whatawaste
- Medlem++
Bara att gå dit och göra din grej. Det är nog inte så enkelt för dem heller...vem vet, du kanske är "bättre" än dem ?
Sen är väl personkemin minst lika viktig, så ett snack/en träff innan rep kan ju släppa lite av nervositeten.
Äh...gå dit och försök ha kul. Jag sitter i samma sits efter att ha blivit bandlös
för ganska länge sedan, men funderar på att testa nåt nytt, men tvekar...men jag måste...snart....lite senare.... 
Sen är väl personkemin minst lika viktig, så ett snack/en träff innan rep kan ju släppa lite av nervositeten.
Äh...gå dit och försök ha kul. Jag sitter i samma sits efter att ha blivit bandlös

- Foxbat
- Medlem++
Jag tycker också att det är lite väl hårt att bara räkna med att en ny bandmedlem ska kunna komma in i deas improviseringar. Även om det bara är improviserat så känner dem varann och vet lite vart dem har varandra.hosse skrev:gå in och kör ditt eget race. be dom dra upp några slags riktlinjer och ta det lilla lugna tills du känner dig bekväm. annars är det inte riktigt schysst tycker jag.Fisken skrev:Dom sa att dom inte spelar covers, bara improviserar just nu.![]()
Man tycker nästan att på en audition spelar man låtar och inte freebasar morötter?
(C) Handicamp
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
Fender-OLP-HPD-Räserbajser
- whatawaste
- Medlem++
- Foxbat
- Medlem++
- Fisken
- Medlem+
Han sa att dom spelar typ hårdrock/metal och att dom gillar Metallica m.m.whatawaste skrev:Vad är det för musikstil ?Fisken skrev:Jag ska gå dit och rocka skiten ur dom!![]()
(Hmm.. Det hjälpte visst inte mitt självförtroende.)
Men jo, jag ska gå dit och försöka ha kul och göra mitt bästa!
Så musikstilen passar perfekt för mig!
- Tompa
- Medlem+
- whatawaste
- Medlem++
Äh. Då är du ju på rätt plats så det är ju lugnt...Fisken skrev:Han sa att dom spelar typ hårdrock/metal och att dom gillar Metallica m.m.whatawaste skrev:Vad är det för musikstil ?Fisken skrev:Jag ska gå dit och rocka skiten ur dom!![]()
(Hmm.. Det hjälpte visst inte mitt självförtroende.)
Men jo, jag ska gå dit och försöka ha kul och göra mitt bästa!
Så musikstilen passar perfekt för mig!
Jag hoppade in EN gång i ett band och fick 25-30 låtar att lära mig, och repa ihop på ca 4-5 rep.....då hade jag tagit mig vatten över huvudet, men skam den som ger sig.
Vaknade dan efter giget bakis som en örn med gaget i fickan och jag överlevde. Många långa kvällar veckorna innan spelningen, men nog fan gick det. Jag är inte världsbäst, men gjorde ok ifrån mig....så alltid lär man sig nåt. Jag kommer för alltid tacka nej till sådana uppdrag.....

Det kommer gå bra !

- BBQV
- Forumvärd
- Liten
- Hedersmedlem
- Wall
- Medlem+
Re: Skämma ut sig på provspelning.
Hej Fisken!Fisken skrev:Nu i helgen ska jag evetuellt provspela för ett band. Men blir lite nervös och det känns verkligen som om jag kommer att skämma ut mig.
Närhelst du känner prestationsångest ... reflektera över hur verklig den är.
Vad skulle hända om du "misslyckades"?
Du kommer att upptäcka hur lejonparten av din prestationsångest är uppbyggd kring illusioner och koncept som inte är verkliga.
När illusionerna blir sedda för vad dom är upplöses dom.
Detta eftersom dom inte är verkliga.
När du släpper illusionerna (som exempelvis prestationsångest) kan du återgå till att, med glädje och livslust, ta tag i ditt liv som passerar revy varje dag just nu i nuet.
Lycka till !!!
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
- Fisken
- Medlem+
Re: Skämma ut sig på provspelning.
Egentligen skulle det inte hända något speciellt om jag misslyckas... Förutom att jag kanske känner mig lite dålig.Wall skrev:Hej Fisken!Fisken skrev:Nu i helgen ska jag evetuellt provspela för ett band. Men blir lite nervös och det känns verkligen som om jag kommer att skämma ut mig.
Närhelst du känner prestationsångest ... reflektera över hur verklig den är.
Vad skulle hända om du "misslyckades"?
Du kommer att upptäcka hur lejonparten av din prestationsångest är uppbyggd kring illusioner och koncept som inte är verkliga.
När illusionerna blir sedda för vad dom är upplöses dom.
Detta eftersom dom inte är verkliga.
När du släpper illusionerna (som exempelvis prestationsångest) kan du återgå till att, med glädje och livslust, ta tag i ditt liv som passerar revy varje dag just nu i nuet.
Lycka till !!!
/Wall

Fast är inte nervös längre, men antar att jag kommer bli det igen när det bär av. Men jag tror faktiskt att det kan gå bra.

- Mike
- The Transporter
Efter att ha haft basen på hyllan i ca 10 år har jag nu börjat igen.
Testade med några olika band innan jag "hittatde rätt". Det är precis som de andra säger:
Lika viktigt att du är nöjd med resten av bandet, som att de är nöjda med dig.
Vad är det värsta som kan hända? Tjära & Fjädrar? En snoksmäll? Nope, att de helt enkelt tackar och säger nej. Visst kan det ta lite på självförtroendet, men det är så mycket annat som ska stämma, förutom hur man rent teknisk är.
Jag har spelat med musiker som skulle kunna vara världstjärnor när det gäller teknik och känsla men de var helt omöjliga att umgås med.
Man ska inte bara spela bra man SKA ha roligt också.
Lycka till!
Testade med några olika band innan jag "hittatde rätt". Det är precis som de andra säger:
Lika viktigt att du är nöjd med resten av bandet, som att de är nöjda med dig.
Vad är det värsta som kan hända? Tjära & Fjädrar? En snoksmäll? Nope, att de helt enkelt tackar och säger nej. Visst kan det ta lite på självförtroendet, men det är så mycket annat som ska stämma, förutom hur man rent teknisk är.
Jag har spelat med musiker som skulle kunna vara världstjärnor när det gäller teknik och känsla men de var helt omöjliga att umgås med.
Man ska inte bara spela bra man SKA ha roligt också.

Lycka till!
TVR!
Because Porsche are for girls.
Because Porsche are for girls.
- precision65
- VIP medlem
Jag har alltid koncentrerat mig på groove vid provspelningar. Jag har bara blivit bortvald en gång av kanske 15 auditions(hardcore fusion, jag hade inte tillräckliga Jaco-skills, tackålov). Att försöka impa med teknik och flashiga grejer som man inte är van att lira avråder jag ifrån. Var dig själv och gör det DU är bra på.
http://www.heavyduty.se
AIK!
Fender Precision 1965 – Fender Precision Roger Waters – Hofner President 1965 - Music Man Stingray 5 - Ampeg V4B - Ampeg 412 - Blacstar Unity 250 cab
- fieldflower
- Hedersmedlem
Håller med om att det är gunget som bör imponera...
Fast... jag själv har haft en otrolig nytta av att jag kan köra en rätt OK blus-slinga i ackord på basen...
Den är inte användbar till nånting egentligen så man får ta den i pausen som uppvärmare.
Men det ser lite imponerande ut att köra ackord men låta bli...
Tror faktiskt jag kom med i mitt första band 50% pga att jag körde den lite för mig själv i pausen under audition...
Fast... jag själv har haft en otrolig nytta av att jag kan köra en rätt OK blus-slinga i ackord på basen...
Den är inte användbar till nånting egentligen så man får ta den i pausen som uppvärmare.
Men det ser lite imponerande ut att köra ackord men låta bli...

Tror faktiskt jag kom med i mitt första band 50% pga att jag körde den lite för mig själv i pausen under audition...

Medlem i PB50+