Skämma ut sig på provspelning.

Prata om vad du vill (behöver inte beröra bas-världen), här är alla ord välkomna!
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Jo, jag ska vara mig själv och göra vad jag är bra på..

Jag kommer nog i alla fall inte kunna imponera dom så mycket med min teknik och heller inte min musikaliska sida...

Men jag tror nog att det kan gå lite bra ändå. :)
Synd bara att jag inte hinner få min overdrivepedal som jag köpt..
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Jag håller med Hosse. Det är inte fair play att börja improvisera direkt med en ny medlem. Lycka till! :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Gunnar89 skrev:Jag håller med Hosse. Det är inte fair play att börja improvisera direkt med en ny medlem. Lycka till! :wink:
Fast dom säger att just nu är det ända dom gör.
Undrar om dom ens kan några låtar egentligen...

Kanske kan spela något med Metallica.
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Jag tycker att de låter en aning stela i sitt resornemang... Men det skadar ju inte att försöka. :wink:
Fender Jazz Bass - 1966 / Squier Classic Vibe 60's Jazz Bass - 2012 / Fender Rumble 100
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

En liten anekdot.

På 80-talet så hängde jag mycket med ett band hemmavid som hade lite lokal glans och kändisskap. De var helt ok och hade en sångare som hade hur mycket talang som helst...hur mycket som helst.

Hur som helst så med tiden så upptäckte de att de inte kom någonstans, de stod och stampade på samma plats och alla lite namnkunningare musiker som passerade slutade ganska snart eftersom det var svårt att komma överrens med sångaren i bandet som hela tiden visste bäst.

En dag så har ryktet om sångarens talang nått den svenska nya gitarrhjälten. Inga namn men vi kan väl säga att det var en underlig stavning på Yngve i alla fall.
Sångaren blir inbjuden på audition för här skall spelas in skiva och turneras runt vårt klot.

Sångaren kommer på plats och de kör igång. Vad händer ju efter att ha kört ett par minuter så kan inte sångaren hålla tillbaka sin sanna personlighet utan börjar:
"-Men Yngve så där kan du ju inte spela!"

"-Om du gör så här isatället så låter det bättre!"

Det blev en ganska kort audition och vår okände men talangfulle sångare förblev okänd och talangfull.

Så gå på audition. Spela efter förmåga, och var dig själv. För om du är dig själv och trygg i det så kommer det att vara en minst lika betydelsefull del som ditt spel. Det mesta handlar om personkemi och om hur vi relaterar och förhåller oss till varandra.
Kör så det ryker.
Användarvisningsbild
Myxomatosis
Medlem+

Inlägg av Myxomatosis »

[quote="Randy "SilverBack&"]
"Men Yngve så där kan du ju inte spela!"

[/quote]

Hahaa!! Sjukt kyligt att gå in och säga till "Yngve" hur han ska spela! :D
Användarvisningsbild
criss
Medlem+

Inlägg av criss »

Myxomatosis skrev:[quote="Randy "SilverBack&"]
"Men Yngve så där kan du ju inte spela!"
Hahaa!! Sjukt kyligt att gå in och säga till "Yngve" hur han ska spela! :D[/quote]

fast det är ju klart, det hade ju kunnat bli bättre! 8)
R.I.P Jr Eric
if flying was the language of man, soaring would be it's poetry...
http://www.provasegelflyg.se" onclick="window.open(this.href);return false;
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

Fel kille att kritisere dock om man är sugen på jobbet :wink:
Användarvisningsbild
Valek
Medlem

Inlägg av Valek »

Äh, ta det lungt bara så ordnar det sig. och om du nu inte skulle få platsen finns det alltid andra band att söka till.
ett tips annars är att ta med en distpedal... om du märker att allt håller på att gå åt helvette under en låt är det bara att trampa igång disten med gain och bas på max, sedan kör du trioler på e-strängen. dom kommer inte höra några toner alls, bara massa muller :P
Gear : Warwick Corvette $$, MAG 300. MAG 115T, Tortexplektrum och rödvin. Summan av kardemunnan = har du schysta grejer blir du bra per automatik.
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

whatawaste skrev:Bara att gå dit och göra din grej. Det är nog inte så enkelt för dem heller...vem vet, du kanske är "bättre" än dem ?

Sen är väl personkemin minst lika viktig, så ett snack/en träff innan rep kan ju släppa lite av nervositeten.

Äh...gå dit och försök ha kul. Jag sitter i samma sits efter att ha blivit bandlös :wink: för ganska länge sedan, men funderar på att testa nåt nytt, men tvekar...men jag måste...snart....lite senare.... :oops:
Blivit avbandad? :wink:
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Simon Andersson
Medlem++

Inlägg av Simon Andersson »

äsch då. du är duktig. blir bra det där. kör hårt!
Användarvisningsbild
kanifflesmannen
Medlem+

Inlägg av kanifflesmannen »

Ja, precis ta det lungt och spela bara helt enkelt.
Kan de inga låtar är det nog inget att oroa sig över.
Har du nån låt du kan så kanske ni kan spela den som uppvärmning?
Manne Basic XLR- Yamaha BBN5 - Fender precision - Fender Kingman - Squier Cklassic Vibe
Jazz, Hiwatt B40 köksstärkare.
Ashdown MAG300EVO II med Hartke VX115, Sunn 4x10. PrataBasdist nr 3, Boss SYB-5, Ampeg PF-500, TKS 212

http://irenepanik.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
TommyLove
Medlem

Inlägg av TommyLove »

Det viktigaste i ett band är ju inte om man duger musikaliskt, utan istället om man står ut med varandra som människor. Ofta instängda i en bil i tio timmar, delande samma madrass skitfulla, hackar på varandra om pengar, sladdar, fisar... Tiden man tillbringar tillsammans spelande är ofta mycket kortare än tiden som man bara umgås. Tycker du att dom är goa grabbar så kommer nog dom att tycka du är OK. Och om inte... så finns det ett annat band som passar!
www.myspace.com/tommylovesweden

Det är inte det att det var bättre förr, det är bara det att det är sämre nu.
Gäst
Kontot är inaktiverat

Inlägg av Gäst »

TommyLove skrev:Det viktigaste i ett band är ju inte om man duger musikaliskt, utan istället om man står ut med varandra som människor. Ofta instängda i en bil i tio timmar, delande samma madrass skitfulla, hackar på varandra om pengar, sladdar, fisar... Tiden man tillbringar tillsammans spelande är ofta mycket kortare än tiden som man bara umgås. Tycker du att dom är goa grabbar så kommer nog dom att tycka du är OK. Och om inte... så finns det ett annat band som passar!
Ett lysande exempel på bandledare som kan vara knöligt att komma överrens med. Exemplet nedan gäller Hound Dog Taylor:

What kind of person was Hound Dog?

There were two or three different personalities hiding in him like there are hiding in a lot of us. On the bandstand, he was much like the guy that I saw out there at Eddie Shaw's. He had a huge grin, he was constantly happy and he'd laugh and joke with the audience. He would put on a show stomping his feet, sitting down (it would have been just as good if he was standing up). He'd screw up his face, swing his guitar around and he'd just be having a wonderful time. He wanted to see people laughing and grinning and DANCING.

Off the bandstand, he could be very angry and vindictive, especially to the guys in the band. He had a very short temper. When people didn't see him, he'd attack them. I saw the guys on the band pull knives on each other at various times. But sometimes he'd also attack them as amusement. One time when we were driving across the country (I'd usually drive since I was the sober one), Ted was in the front with Brewer and Hound Dog in the back. Hound Dog woke up at 6 in the morning with a cigarette in his hand and slapped Ted in the back of the head and yelled 'wake up and argue!' They drove across the country once arguing whether WOPA was an AM or an FM station for about 700 miles (of course it was both).

They also liked to tease each other about having sex with each other's wives and girlfriends. I remember when Brewer said about one of Hound Dog's girlfriends 'yeah, I knew her when she was a whore on 43rd Street.' In fact, it was a remark like that, directed at Hound Dog about his wife that led him to shoot Brewer in 1975, luckily not fatally.
obbe
Medlem

Re: Skämma ut sig på provspelning.

Inlägg av obbe »

Fisken skrev: Egentligen skulle det inte hända något speciellt om jag misslyckas... Förutom att jag kanske känner mig lite dålig. :P
Fast är inte nervös längre, men antar att jag kommer bli det igen när det bär av. Men jag tror faktiskt att det kan gå bra.

:)
Jag tycker inte att det handlar så mycket om att misslyckas/lyckas respektive skämma ut sig/glänsa när man är på provspelning. Det handlar mer om att ta reda på om du och bandet ligger på hyffsat samma nivå. Det gäller både musikaliskt och ambitionsmässigt.

Du får visa vad du har att erbjuda (fråga även bandet var de har att erbjuda tillbaka!) och sen går det som det går. Skulle ni sen inte "matcha" varandra musikaliskt så har ingen gjort bort sig.

Är det vettiga personer i bandet så kommer de inte att döma dig som person utefter hur du spelar bas. Och om de skulle göra det så är det nog inget kul band att vara med i ändå (helgardering =)).

Lycka till och andas djupt!
Masayo
Medlem++

Inlägg av Masayo »

Ja personkemin i bandet bör stämma. Jag kickade min trummis i mitt förra band för att vi hade så olika personlighet och olika rutiner...
Jag önskar dig, Fisken, lycka till med provspelningen! :wink:
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Valek skrev:Äh, ta det lungt bara så ordnar det sig. och om du nu inte skulle få platsen finns det alltid andra band att söka till.
ett tips annars är att ta med en distpedal... om du märker att allt håller på att gå åt helvette under en låt är det bara att trampa igång disten med gain och bas på max, sedan kör du trioler på e-strängen. dom kommer inte höra några toner alls, bara massa muller :P
Jag har köpt en overdrivepedal, men den har inte kommit än. Annars kunde ju det ha funkat. :P

bassdude skrev:äsch då. du är duktig. blir bra det där. kör hårt!
Hehe. Tack. :)

Och tack till alla er andra som önskar mig lycka till! :D
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

Det gick ju ganska så bra.. Är med i bandet. :)
Jag tycker i alla fall att dem är ganska så duktiga. I alla fall dugliga för mig..

Ska bli kul att spela mer med dom. :)

Var ändå inte så nervös när jag kom dit och det gick ju bra och så.. Och dom var schyssta. Trummisen bjöd på cola, hehe!
Användarvisningsbild
basmartin
Medlem+++

Inlägg av basmartin »

Kul, grattis!
Martinus Olai Gothenburgiensis

https://www.facebook.com/martinolssonbass/" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.reverbnation.com/basmartin" onclick="window.open(this.href);return false;

Presentation: http://www.pratabas.se/viewtopic.php?t=1670" onclick="window.open(this.href);return false;
Användarvisningsbild
Fisken
Medlem+

Inlägg av Fisken »

basmartin skrev:Kul, grattis!
Tackar. :)
Användarvisningsbild
hosse
Medlem+++

Inlägg av hosse »

Fisken skrev:Det gick ju ganska så bra.. Är med i bandet. :)
Jag tycker i alla fall att dem är ganska så duktiga. I alla fall dugliga för mig..

Var ändå inte så nervös när jag kom dit och det gick ju bra och så.. Och dom var schyssta. Trummisen bjöd på cola, hehe!
där ser du! grattis! :D
www.chucknorrisfacts.com
www.myspace.com/sleepingdervish

snus och kaffe, a match made in heaven.

"When in doubt, skriv 'dom'."
Användarvisningsbild
Wall
Medlem+

Inlägg av Wall »

Fisken skrev:Det gick ju ganska så bra.. Är med i bandet. :)

Var ändå inte så nervös när jag kom dit och det gick ju bra och så.. Och dom var schyssta.
Grattis!
(visst menar du Coca Cola...?)
Fisken skrev:Trummisen bjöd på cola, hehe!
8)
Lycka till!
Önskar,
/Wall
Hänger numer på bassnack.se! Det trevligaste stället du kan hitta på internet.
Användarvisningsbild
mangan
Medlem+

Inlägg av mangan »

Gött! Bra jobbat!
Användarvisningsbild
Tompa
Medlem+

Inlägg av Tompa »

TommyLove skrev:Det viktigaste i ett band är ju inte om man duger musikaliskt, utan istället om man står ut med varandra som människor. Ofta instängda i en bil i tio timmar, delande samma madrass skitfulla, hackar på varandra om pengar, sladdar, fisar... Tiden man tillbringar tillsammans spelande är ofta mycket kortare än tiden som man bara umgås. Tycker du att dom är goa grabbar så kommer nog dom att tycka du är OK. Och om inte... så finns det ett annat band som passar!

+1
Tompa