Klopper skrev:Mumin skrev:Jag känner att jag kan allt inom basspel, har inte utvecklats något de senaste 2 åren så vad gör man då? Jag vet att ingen är bäst, perfekt och kan allt men det känns så just nu. Så tipsa om låtar, genre, teknik ja you name it!
Youtube videos tas emot med stor glädje!
Känner igen en del av det där.
Har varit i det läget att jag
kännt att nu kommer jag inte längre.
Tycker att jag nått mina mål.
Varit "skit pissed" på egoistiska medmusikanter, och glömt min egen roll i sammanhanget.
Har naturligtvis inte varit i det läget att jag kunnat allt, men haft känslan att jag nått dit hän jag siktat.
Där var det läge att fundera på vad jag vill och vad jag tycker och inte minst tycker om.
Efter att ha slängt in basarna i förrådet ett tag, som blev fler månader än jag kan hålla reda på så åkte dom fram igen.
Började att försöka plocka ut prylar och musik som inte var skrivna för bas i allmänhet och elbas i synnerhet.
Klassiskt, folkmusik på nyckelharpa, opera, gitarrslingor, saxofonriff mm.
Här någonstans började jag tycka att det var rätt ball att lira, för att inte säga skitkul!
Att sedan tillämpa nya tekniker och se vad dom ledde till var ytterligare en inspirationskälla. Att en hel del kombinationer av musik och olika tekniker gick käpprätt åt h-e funkade bara som en sporre på mig.
Du vet... det där lät så j.vla illa att nästa försök bara kan bli bättre.
Jag började också lyssna på musik som jag tyckte om och fundera på hur JAG skulle spela om jag fick fria händer att göra vad jag ville.
Där satte jag igång och sket i min ensamhet helt och fullt i vad omgivningen skulle kunna tänkas tycka om detta.
Största kicken var att få en extra sträng.
5 strängat blev min räddning.
Har sedan även blivit 6 strängat.
Men det kunde lika gärna ha blivit 3 eller 2 strängar. Huvudsaken var att nyfikenheten och experimentlusten fick en spark i baken.
Så för mig i slutändan handlade det om att slänga skygglapparna och glatt kasta sig ut i vilka dumheter som helst. Huvudsaken var att jag hade kul!
För i slutänden handlar det väl om att ha kul eller?